Gadget Nieuw in 2019: Oprolbaar televisiescherm

De betere verdwijntruc: het tv-scherm dat niet te zien is

Wat staat er het komend jaar allemaal te gebeuren en wat gaat er veranderen? Een vooruitblik. 

De ‘rollable tv’ van LG Electronics. Beeld LG

Het klinkt paradoxaal, maar een televisie, die wil je tegenwoordig vooral niet zien. Buiten de kijktijd om maakt een beetje beeldscherm zich tegenwoordig onzichtbaar door de gedaante aan te ­nemen van een omlijst kunstwerk of van de muur eromheen (beide innovaties van Samsung).

Maar in 2019 introduceert LG Electronics de betere verdwijntruc: een oprolbaar televisiescherm. Begin 2018 bracht een prototype van ’s werelds eerste ‘rollable tv’ op technologiebeurs CES al menig bezoeker in vervoering. In januari presenteert de Zuid-Koreaanse elektronicagigant op diezelfde beurs in Las ­Vegas een product voor de consumentenmarkt.

Het 65-inch grote scherm rolt zich met een druk op de knop op als een poster. Het scherm mag dan helemaal aan het zicht onttrokken kunnen worden, eenmaal opgerold zit de ‘poster’ in een ietwat onooglijke bak aan de muur. Maar wie daar vrede mee sluit, krijgt er ook iets voor terug. De televisie van LG maakt gebruik van OLED-technologie, de tegenhanger van het nu gangbare LCD.

Zo’n scherm maakt geen gebruik van achtergrondverlichting (de lamp in je televisie), maar van pixels die zelf oplichten. Dat maakt het beeld scherper en de kleuren meer verzadigd. En omdat de pixels ook helemaal uit kunnen, wordt de kleur zwart écht zwart, in plaats van het donkergrijs dat oudere televisies uitstralen. De schermen zijn dun als een creditcard, flexibeler en energiezuiniger dan hun tegenhangers.

De oprolbare televisie kent bovendien drie standen. Rol je het scherm een klein beetje uit, dan is het als horizontale informatiedisplay te gebruiken – denk aan tijd en weer. Tuig het scherm verder op om series te kijken (beeldverhouding 16:9) en rol hem volledig uit voor een thuisbioscoopeffect (21:9).

Om te overleven in de roerige televisiemarkt, zet LG vol in op oprolbare OLED-schermen en andere innovaties. Nu maken LCD-schermen nog 98 procent van de televisiemarkt uit, maar de toekomst ziet er volgens analisten rooskleurig uit voor concurrent OLED. In het hogere segment van de televisiemarkt verkopen de OLEDs al goed en het produceren van de schermen werd de afgelopen jaren steeds goedkoper. Kostte een grote OLED-tv voor de consument voorheen nog zo’n 20 duizend euro, tegenwoordig heb je er al één voor een tiende van dat bedrag.

Ook nieuw in 2019:

In 2019 af van uw overgewicht? De gratis leefstijlcoach helpt u op weg
Op kosten van de zorgverzekeraar en met subsidie van het Rijk serieus het gevecht aangaan met uw overgewicht: vanaf 1 januari kan het. Duur van het programma: 2 jaar. De leefstijlcoach helpt u erdoorheen.

Eindelijk: ook op Schiermonnikoog met de OV-chipkaart in de bus

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden