De beste reactie op een zogenaamd feministisch initiatief en de inflatie van de hoax

De mediaweek in Top & Flop

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: De beste reactie op een zogenaamd feministisch initiatief en de inflatie van de hoax.

Janine Abbring Beeld anp

Top

De 'lijst der lijsten' staat online. Inderdaad, voor de Top2000 is het nog te vroeg. Het betreft hier de tiende editie van de Viva400, powered by een automerk. Vrouwenblad Viva stelt 400 inspirerende/ambitieuze/ondernemende vrouwen op, onderverdeeld in de categorieën 'creatieven', 'knappe koppen', 'krachtpatsers', 'wereldverbeteraars' en 'zakenwonders'. Allemaal maken ze kans op een juryprijs, de Viva Award, en een publieksprijs.

Ook Zomergasten-presentator Janine Abbring was genomineerd, zij het onder de naam Jannine Abbrink. Net als 399 anderen ontving ze een felicitatiebericht, waarin ze werd aangemoedigd maximale aandacht voor haar nominatie te genereren. Op Facebook deelde Abbring de mail die ze naar Viva stuurde, een verzoek om haar van de lijst te verwijderen.

Abbring ergerde zich onder meer aan de lijst met tips om zoveel mogelijk buzz te creëren. Die zou de ware aard van de lijst blootleggen: wat meer is de Viva400 dan 'een vrij hypocriete marketingtool om het blad Viva te promoten'? Waarom niet gewoon een Viva5, met vijf onbekende vrouwen 'die deze prijs gewoon ontvangen zonder dat ze eerst door die hel van online schaamteloze zelfpromotie heen moeten?'

Zo sleepte Abbring de prijs voor beste reactie op een reclamecampagne in feministische schaapskleren in de wacht, powered by Janine Abbring.

Gidi Heesakkers

Flop

Een aantal jaar geleden, zo rond de tijd dat pr-medewerkers door begonnen te krijgen dat niemand geïnteresseerd was in hun persberichten, ontstond de hoax als mediastunt. Dat was ongeveer één keer leuk.

Een video van Tim Hofman die met een jongen zoent: geënsceneerd. Het plan van Laks om een eigen politieke partij te beginnen: nep. Dennis Weening die een serveerster een fooi van 1.000 euro geeft: gefopt. Arie Boomsma die betrapt wordt met een tas vol gejatte hotelspullen: fake.

Sindsdien kan het elke dag zomaar 1 april zijn. Dinsdag was het weer zover. Tony Chocolonely, de chocolademaker die ambieert 100 procent slaafvrije repen te verkopen, kondigde aan 'naar de beurs' te gaan. Vrijwel direct ontstond er op sociale media twijfel. Tony Chocolonely, dat relatief kleine merk, dat zo'n hekel heeft aan het grootkapitaal? Echt?

Directeur Henk Jan Beltman hield zich de hele dag stil en toen geloofde helemaal niemand het plannetje meer. Ja, zei hij 's avonds, giechelend om zijn eigen grap, we gaan écht naar de beurs, we openen een winkel in de Beurs van Berlage. Wij allemaal lachen, natuurlijk.

Laten we afspreken dat een hoax alleen leuk of sterk is als er werkelijk iets mee wordt blootgelegd of aangetoond. Anders is het vooral een goede manier om je perscontacten te verpesten. En nee, dat maak je met een excuuspakket repen niet goed.

Haro Kraak

Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van Tony's Chocolonely Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.