De beste nieuwe muziek van de week (6): Mount Eerie, John Coffey en John Carpenter

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst Volkskrant.nl je elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die je niet mag missen. Deze week: Mount Eerie, John Coffey en John Carpenter.

Beeld Still uit Halloween

Mount Eerie - Sauna

Wie de autobiografie van de Amerikaan Phil Elverum, de man achter Mount Eerie, erbij pakt, leest tussen de regels door de karakterschets van een eigenzinnige kunstenaar. 'Ik breng al muziek uit sinds het pre-internet tijdperk, eerst onder de naam The Microphones (1997-2002) en Mount Eerie (2002-nu). Naast muziek maak ik boeken met foto's en teksten, schilderijen, dichtbundels en kralenkettingen. Ik ben ook nog eens de baas van P.W. Elverum & Sun, iets dat moet doorgaan voor platenlabel - voornamelijk bedoeld voor mijn eigen projecten. Tot zover de feiten. Je kunt makkelijk ontdekken hoe mijn muziek klinkt, ik zal niet proberen het te beschrijven. Je kunt ook makkelijk uitzoeken wat critici van mijn muziek vinden: typ gewoon Mount Eerie in op internet.'

'I don't think the world still exists, only this room in the snow', verzucht Elverum op titeltrack Sauna van zijn gelijknamige album, opvolger van tweeluik Clear Moon en Ocean Roar uit 2012. En met dat titelnummer op je koptelefoon waan je je vanzelf in zo'n berghutje met sauna. Horen we daar zachtjes druppels op hete stenen vallen? En is dat knisperend vuur? Ondertussen wisselen harde drones, Elverums fluisterzang en een vrouwenkoortje elkaar af.

'Het geluidsverhaal van Sauna kent ook opnieuw abrupte plotwendingen: verstilde folk kan bij Mount Eerie zo omslaan in verschroeiende black metal. Dat is nu niet anders. 'Boat' klinkt zelfs alsof Grandaddy de handschoen zou opnemen tegen Burzum, terwijl de rest van dit meesterwerkje onderdak biedt aan orgeldrones ('Emptiness'), een fragiel engelenkoor ('Dragon') of onverkwikkelijke halfzang ('Turmoil')', schrijft De Morgen in een uitgebreide recensie (****).

Een 8,1 van Pitchfork: 'Zoals altijd is het de mysterie die doorklinkt in de geluiden die hij vervormt. Niemand klinkt als Phil Elverum. Het is bijna griezelig hoeveel sfeer, textuur en gevoel hij uit één gitaar krijgt.'

Er staan nog geen Nederlandse optredens gepland.

Hieronder titelnummer Sauna op YouTube

Beeld Albumhoes Sauna

John Coffey - The Great News

'Waar halen ze de tijd vandaan?', vraagt Volkskrant-recensent Robert van Gijssel zich af. 'Van een constant toerend en sensationeel livebandje als het Utrechtse John Coffey verwacht je het bijna niet: een nieuwe plaat. Een John Coffey-album dient natuurlijk vooral als opmaat naar wéér een nieuwe clubtournee, maar op The Great News is te horen dat het hard rockende gezelschap zich bloedserieus aan het studiowerk heeft gezet', schrijft Van Gijssel in zijn viersterrenrecensie.

Ook bij muziekblog 3voor12 (Album van de Week) valt het serieuze studiowerk in goede aarde. 'John Coffey blinkt al lang niet meer alleen uit in het slechten van geluidsbarrières, maar ook in het schrijven van slimme, beklijvende liedjes, nekbrekers van formaat. The Great News is kortom een vervaarlijke, verslavende cocktail van hardere gitaarmuziek, met ruimschoots voldoende brandstof om elke pit in de fik te steken. En evengoed een dosis pakkende liedjes om de meisjes, de vrijzinnige radio en de huiskamer te plezieren.'

Onze zuiderburen zien kansen over de grens: 'Met het energieke geluid op The Great News, hun derde plaat, kijken de Nederlandse punkrockers van John Coffey expliciet over de landsgrenzen', schrijft de Vlaamse krant De Morgen (3,5/5 sterren).

Beeld Albumhoes

John Carpenter - Lost Themes

Lost Themes is het puur muzikale, niet aan een film gerelateerde debuut van de 66-jarige filmcomponist John Carpenter. Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma beluisterde het album: 'Meer nog dan Carpenters soundtracks verraadt Lost Themes hoe schatplichtig zijn geluid is aan dat van Italiaanse horrorfilms uit de jaren zeventig. Vaak klinkt het album naar een nooit vertoonde productie van de belangrijke Italiaanse horrorregisseur Dario Argento.'

Want waar moeten we Carpenter ook weer van kennen? Van horrorklassiekers als Halloween, The Thing, The Fog. Toma: 'Op Lost Themes weet Carpenter dezelfde spanning en ijzigheid vast te leggen als in zijn beste soundtracks, die hij niet met akoestische instrumenten vormgaf maar, als een van de eersten van zijn tijd, met de kunstmatige klanken van synthesizers en keyboards.'

Ook muziekblogs wagen zich aan een bespreking van Lost Themes.
Een 7,5 van Consequence of Sound, een 7,6 op Pitchfork. Het Britse Uncut Magazine schrijft: 'De composities zullen misschien niet de naargeestige sfeer oproepen zoals Carpenter deel op soundtracks als Halloween en Assault on Precint 13, maar zijn zeker het luisteren waard.'

Op een nieuwe film van Carpenter hoeven we overigens niet meer te rekenen: Carpenter is wat de filmset betreft op en uitgewerkt. 'Ik hou nog wel van films, maar niet meer van vroeg opstaan', zei hij tegen Rolling Stone Magazine.

Beeld Albumhoes

Hieronder een greep uit de bands die in het nieuws waren. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden