De beste nieuwe muziek van de week (51): D'Angelo, J. Cole en Over The Rhine

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst Volkskrant.nl je elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die je niet mag missen. Deze week: D'Angelo & The Vanguard, J. Cole en Over The Rhine

D'Angelo in Londen in 2013 Beeld Getty
D'Angelo in Londen in 2013Beeld Getty

D'Angelo and The Vanguard - Black Messiah (RCA Records)

Ja, kerstmuziek genoeg, zie bijvoorbeeld deze lijst met 'de negen beste kerstalbums' volgens de muziekredactie van deze krant. Maar voor de geïnteresseerden in nieuwe popmuziek blijft het in december magertjes. Behalve natuurlijk als D'Angelo na veertien jaar ineens met een album komt 'waarvan je hoopte dat Prince hem nog zou maken', zoals Volkskrant-recensent Pablo Cabenda schreef. Vijf sterren voor Black Messiah, de opvolger van het veelgeprezen Voodoo uit 2000.

Het waren geen gemakkelijke jaren voor D'Angelo, ooit geboren als Michael Eugene Archer (40). Na Voodoo groeide D'Angelo uit tot wereldster, zijn videoclip 'Untitled' maakte hem tot sekssymbool. Paranoïde wordt hij van alle aandacht, het kluizenaarsschap lijkt hem de beste optie. In een zeldzaam interview wordt D'Angelo beschreven als 'opgezwollen', en hij komt meermalen in aanraking met de politie. Voor het bezit van marihuana en cocaïne, of omdat hij gepakt wordt op het rijden onder invloed én zonder rijbewijs.

De nieuwe plaat werd zo'n vijf jaar geleden al aangekondigd, en de zanger toonde zich de afgelopen jaren ook weer fit in de openbaarheid. Hij speelde zelfs al wat nieuwe nummers. Maar er kwam steeds maar geen album. Tot nu dus.

De fans vergeven hem het wachten. De muziekcritici ook. Want velen zullen hun jaarlijstjes twee weken voor 1 januari nog op de schop gegooid hebben voor Black Messiah. Een bandproject, want: D'Angelo and The Vanguard, waarin ook de invloed van Roots-drummer Questlove duidelijk hoorbaar is.

'D'Angelo zei altijd al dat hij meer muzikant dan superster was. En nu, veertien jaar later, bevestigt hij dit met alle prachtige uitspattingen op Black Messiah. Hij had gelijk', schrijft The New York Times.

Maximale scores van The A.V. Club, The Los Angeles Times, een 9 van NME en Rolling Stone en SPIN. Wie de zwarte messias is? Daar geeft D'Angelo antwoord op in een bijkomend pamflet: 'Het gaat over de mensen die opstonden in Ferguson, in Egypte en bij Occupy Wall Street en overal waar een gemeenschap vond dat het genoeg was en besloot dat er verandering moest komen. Het gaat niet over het ophemelen van één charismatische leider, maar het vieren van duizenden van hen. (...) Het is een gevoel dat we allemaal, samen, die leider zijn.'

2 en 3 maart staat D'Angelo in Paradiso, Amsterdam. 4 maart is hij te bewonderen in TivoliVredenburg in Utrecht.

D'Angelo & The Vanguard - Sugah Daddy op YouTube

null Beeld Albumhoes Black Messiah
Beeld Albumhoes Black Messiah

J. Cole - 2014 Forest Hills Drive (Roc Nation)

Je hoeft niet te twijfelen aan je populariteit als je album in de eerste week One Direction van de troon stoot als meest gestreamde album ooit in de eerste week op Spotify. Het record stond op 11,5 miljoen streams voor One Directions album Four, maar 2014 Forest Hills Drive gaat daar met 15,7 nog even ruim 4 miljoen streams overheen.

De geboren Duitser Cole groeide op in North Carolinea, met een moeder die veel naar rock en folk luisterde en een vader met een voorliefde voor klassieke hiphop. 2014... is zijn derde album.

Pitchfork beschrijft Cole ook als een 'kind van de hiphop'. 'Eentje die naar New York verhuist om Jay-Z te stalken om wellicht een keer met hem te rappen. Zijn lyrics zitten vol verwijzingen naar de grote rappers, hij biedt zelfs zijn excuses aan Nas aan omdat zijn belangrijkste single wat te poppy klinkt. Cole kent de beste rapstructuren en -albums, en past ze gretig toe op zijn eigen albums', zo schrijft het Amerikaanse blog in hun recensie (oordeel: 6,9).

'2014 Forest Hills Drive drijft op dezelfde zelfmythologiserende sfeer als Jay-Z's Black Album, de albumcover, met hem bij het huis waar hij is opgegroeid, doet denken aan Eminems Marshall Mathers LP en de liedjes zitten vol met s'en verdraaid tot een z (Wet Dreamz, A Tale of 2 Citiez, Love Yourz) zoals 2pac's All Eyez on Me.'

Drie sterren krijgt Cole van The Guardian. 'Hij is een slimme, zelfverzekerde tekstschrijver - genoeg zelfvertrouwen in ieder geval om te eindigen met een veertien minuten durend bedankliedje - maar lang niet zo interessant als Drake of Kanye West.'

J. Cole - Apparently op YouTube

null Beeld Albumhoes 2014 Forest Hills Drive
Beeld Albumhoes 2014 Forest Hills Drive

Over The Rhine - Blood Oranges in the Snow (Great Speckled Dog)

Vooruit, toch een kerstalbum. Een originele, dat wel. Van Over The Rhine, een duo dat al eerder twee andere kerstplaten uitbracht. Ze schrijven hun eigen kerstliedjes, verwacht dus geen Jingle Bells of een variant op O, Denneboom. Maar, zoals de albumhoes al verraadt, de melancholie van de donkere decembermaand.

Over The Rhine bestaat uit liedjesschrijver en multi-instrumentalist Linford Detweiler en zijn echtgenote Karin Bergquist als zangeres. Vier sterren, geeft Volkskrant-recensent Robert van Gijssel de 'ambachtelijke kerstliedjes' van de twee. 'De associaties met het kerstfeest liggen er niet al te dik bovenop: Bergquist zingt prachtig over huiselijke saamhorigheid, als vader na het eten zijn gitaar pakte en het enige liedje tokkelde dat hij kende en mama vanuit de keuken zachtjes meeneuriede. Onderhuids kerstgevoel, je krijgt er niet snel genoeg van', schrijft Van Gijssel.

American Songwriter geeft drie sterren. 'Kerstplaat nummer drie, dat maakt ze de koningen van de atmosferische, sombere folkpop voor de feestdagen. Op Blood Orange duikt de band in de donkere aspecten van deze overgecommercialiseerde tijd van het jaar.'

null Beeld Albumhoes Blood Oranges in the Snow
Beeld Albumhoes Blood Oranges in the Snow

Greep uit de bands die in het nieuws waren. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden