Luie luisteraar

De beste nieuwe muziek van de week (26): Typhoon, Strand of Oaks en Martyn

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst Volkskrant.nl je elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die je niet mag missen. Deze week: Typhoon, Strand of Oaks en Martyn.

Rapper Typhoon, in het dagelijks leven Glenn de Randamie Beeld ANP
Rapper Typhoon, in het dagelijks leven Glenn de RandamieBeeld ANP

Typhoon - Lobi Da Basi (Top Notch/Universal)

'Mensen zeiden: je treedt op, je bent beroemd, je hebt het makkelijk. Ze hadden geen idee dat ik mijn boodschappen amper kon betalen', zegt rapper Typhoon (Glenn de Randamie in zijn paspoort) in een openhartig interview in Trouw. 'Ik werd heel onrustig, was meer bezig met overleven.'

De Zwolse rapper nam de tijd voor zijn tweede echte solo-album, na debuut Tussen Licht en Lucht (2007). Tussendoor werkte hij samen met de New Cool Collective en hiphopcollectief Fakkelteitgroep. Hij reisde naar Suriname, Zuid-Afrika en New Orleans om nieuwe muziek te leren kennen. 'Alle inspiratie die ik meepikte tijdens mijn reizen was nogal letterlijk. Dries (Bijlsma, red.) kon vervolgens alle jazz-, calypso- en blues-invloeden uit hun verband trekken en het een nieuwe betekenis geven.'

Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer geeft Lobi Da Basi (Surinaams voor Liefde is de baas) vijf sterren: 'Het album zet in elk nummer een eigen muzikale sfeer neer en dreigt net zo'n klassieker te gaan worden als Binnenlandse Funk. Verbluffend in muzikale rijkdom, tekstueel sterk, en altijd even toegankelijk als meeslepend.'

Lobi Da Basi is Album van de Week bij 3voor12. 'Het knappe aan Lobi da Basi als muzikaal album, is dat je voortdurend verrast wordt. Er is geen standaard hiphopbeat te horen. Er klinkt jazz (zelfs een instrumentaal nummer), er klinkt een vleug calypso, en theaterman Andre Manuel verzoekt ons op dreigende wijze te dansen op zijn graf in een nummer dat verder juist luchtig zomers klinkt door zijn reggae basis.'

Typhoon - Hemel Valt op YouTube

null Beeld Albumhoes Lobi Da Basi
Beeld Albumhoes Lobi Da Basi

Typhoon - Lobi Da Basi op Spotify

Strand of Oaks - HEAL (Dead Oceans)

Openingsnummer Goshen '97 neemt ons mee naar de kelder van het ouderlijk huis van Strand of Oaks-zanger Tim Showalter in Goshen, Indiana. Een kijkje in de geest van de 15-jarige Showalter, die dan al gelooft in de genezende kracht van muziek. 'Geen zachte geneeskunde. Meer als scheeuwtherapie. Een bevel. Ik heb mijn onderbewustzijn onderzocht en de ergste diepte gezien. Zo ben ik beter geworden', aldus Showalter op zijn website.

HEAL is de vijfde plaat van Strand of Oaks. Hij omschrijft zijn muziek als 'loner-folk', maar verwacht op HEAL geen standaard, eenzame singersongwriterplaat. Teleurgesteld in zijn vorige album Dark Shores trok Showalter zich drie weken terug en schreef dertig liedjes, waaruit HEAL is ontstaan. 'Geen zielig getokkel vol zelfmedelijden meer, maar euforische gitaren, knipogen naar classic rockbands en een zanger die bij vlagen de longen uit zijn lijf zingt. Timothy Showalter schreeuwt zijn ellendigheid van de daken, en lijkt zich er nog beter door te gaan voelen ook', schrijft 3voor12.

De maximale score van cultuurblog The A.V. Club. 'Zijn liefde voor muziek ( J Mascis is te horen in Goshen '97, JM is een eerbetoon aan Songs: Ohia-songwriter Jason Molina, de riff uit de titletrack verwijst naar Sharon Van Etten's 'Give Out' terwijl The Tallest Man On Earth wordt genoemd) verbindt de liedjes. Showalter hopt ondertussen van genre naar genre, in een poging om de demonen van zelfhaat, drugsmisbruik, vervreemding, en hartzeer uit te drijven.'

Strand of Oaks - Goshen '97 op YouTube

null Beeld Albumhoes Heal
Beeld Albumhoes Heal

Strand of Oaks - HEAL op Spotify

Martyn - The Air Between Words (Ninja Tune/ PIAS)

Martyn is Martijn Deijkers, opgegroeid in Eindhoven (zoon van PSV-linksback Gerrie Deijkers). 'Die stad had toen een levendige technoscene. Later, in het midden van de jaren negentig, ging ik drum-'n-bass draaien', aldus Deijkers over zijn jeugd in NRC Handelsblad.

Hij vertrekt naar Amerika, naar Washington ('Niet voor de dubstep. Ik was verliefd op een meisje'). Debuutalbum Great Lengths (2009) wordt een groot succes en Martyn maakt naam als dj in de dubstep- en technoscene. Zijn tweede album Ghost People komt in 2011 uit op Brainfeeder, het label van Flying Lotus.

Nu is daar plaat drie: The Air Between Words. 'Het album klinkt weinig doordacht maar wel vers. (...). Geen instant dance-klassieker, wel een aardige zomerse houseplaat', schrijft Volkskrant-recensent Robert van Gijssel in zijn driesterrenrecensie.

Uit de Britse pers: 'Deze derde lp is springerig, beat-driven en verbant de herinnering van de dubstep-scene waar hij vandaan komt' (NME, een 8). 'Misschien weinig verrassend, maar rijk in finesse en detail.' (The Quietus). En de maximale vijf headphones van Mixmag: 'Het is te makkelijk om er hoogtepunten uit te pikken. Ieder liedje levert iets anders en is even fantastisch.'

Martyn - 'Fashion Skater'

null Beeld Albumhoes The Air Between Words
Beeld Albumhoes The Air Between Words

Martyn - The Air Between Words op Spotify

Een greep uit de bands die in het nieuws waren. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden