De beste nieuwe muziek van de week (25): Lana Del Rey, The Antlers en The Delines

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst Volkskrant.nl je elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die je niet mag missen. Deze week: Lana Del Rey, The Antlers en The Delines.

De Amerikaanse zangeres Lana del Rey tijdens haar concert in het HMH vorig jaarBeeld ANP

Lana Del Rey - Ultraviolence (Interscope/Universal)

De wereld maakte in 2011 kennis met Lana Del Rey toen haar single en bijbehorende videoclip Video Games vrijwel uit het niets een wereldwijde hit werd. 'Het maakte van haar de spraakmakendste nieuwe ontdekking in de popmuziek. Dat ze geen debutante was en dat haar succes net wat minder autonoom tot stand kwam als werd gesuggereerd, deed niets af aan het feit dat Video Games een klassieke popsingle was', schreef Gijsbert Kamer twee jaar geleden.

Het leek er lange tijd op dat er geen opvolger zou komen van debuutplaat Born to Die. 'Ik denk niet dat ik nog een album ga maken', zei Del Rey niet lang na de release van Born to Die in 2012. 'Ik heb het gevoel dat alles wat ik wil zeggen al gezegd is.'

Het tweede album, Ultraviolence, kwam er toch. Voor de opnames riep Del Rey de hulp in van producer Dan Auerbach (The Black Keys). Volkskrant-recensent Menno Pot vindt er niets aan. 'Is het afstandelijke Ultraviolence goed en bijzonder genoeg om een ander, geduldiger en serieuzer publiek aan te spreken? Te vrezen valt van niet', aldus Pot in zijn tweesterrenrecensie.

De internationale media is een stuk enthousiaster. De maximale score bij muzieblog Consequence of Sound, een A in Entertainment Weekly en vier sterren in The Guardian: 'De muziek op Ultraviolence voelt scherper en sterker dan op voorganger Born to Die. Het schrijven voelt scherper en sterker. Ieder refrein klopt, de melodieën zijn allemaal mooi, ze zweven en duiken. Goed te horen dat Del Rey meer vertrouwen in haar stem heeft.'

Doorbraaksingle Video Games van Lana Del Rey op YouTube

Beeld Albumhoes Ultraviolence

Lana Del Rey - Ultraviolence op Spotify

The Antlers - Familiars (Transgressive/PIAS)

'Tegen alle verwachtingen in zijn The Antlers uitgegroeid tot een van de interessantste indierockbands van het moment. De statige schoonheid van Familiars is de laatste prestatie van de band. Een beloning voor de luisteraars die bereid zijn aandachtig te luisteren naar de elegante, en stiekem een beetje vreemde muziek', schrijft Pitchfork in de recensie van Familiars (een 7,8).

Man achter The Antlers is zanger Peter Silberman. De New Yorker bracht jarenlang plaatjes uit in eigen beheer. Bekendheid bij het grote publiek kreeg de band na de release van Burst Apart in 2011. 'Opvolger Familiars bevat het beste dat The Antlers tot dusver opnamen: breed uitwaaierende songs die telkens nét een andere melodieuze route kiezen dan je had verwacht. Ze worden opgetild door knappe arrangementen waarin een eenzame trompet een sonore hoofdrol speelt. Silberman zingt prachtig: ingehouden maar passievol', schrijft Volkskrant-recensent Menno Pot (****).

De band wordt vaak vergeleken met The National. 'Maar het grote verschil zit 'm erin dat The Antlers laten zien ook graag te willen experimenteren met hun geluid', schrijft The Line of Best Fit (8,5/10 sterren). Q Magazine: 'Het is een album dat erom vraagt om het helemaal van buiten te leren kennen.'

'Hoe geeft de band dit onnadrukkelijk majestueuze werk tijdens een concert gestalte?', vraagt Menno Pot zich af. 'Je zou dat het liefst deze week nog zien, maar we moeten geduld hebben tot 3 oktober: dan komen The Antlers naar Paradiso, Amsterdam.'

The Antlers - Palace op YouTube

Beeld Albumhoes Familliars

The Antlers - Familiars op Spotify

The Delines - Colfax (El Cortez Records)

The Delines is het Amerikaanse rootsproject van Willy Vlautin. Naast zijn band Richmond Fontaine vormt hij The Delines samen met leden van The Damnations, The Decemberists en Richmond Fontaine. Vlautin is naast muzikant ook schrijver. Dit jaar kwam zijn vierde roman The Free uit. Zijn debuutroman The Motel Life (De Ruwe Weg) werd verfilmd, met rollen voor Emile Hirsch, Stephen Dorff en Dakota Fanning.

Volkskrant-recensent Robert van Gijssel: 'Wat zijn er met minimale middelen toch mooie liedjes te maken. Het Amerikaanse rootsproject The Delines geeft songwritersles, al in het eerste nummer van de debuutplaat Colfax. Twee simpele gitaarakkoorden, een huilende steelgitaar, een zangeres (Amy Boone) met niet eens een al te opmerkelijke zangstem. Basaal liedmateriaal. Maar bij de eerste maten ben je een en al aandacht. Hoe kan dat?'

Van Gijssel formuleert in zijn viersterrenrecensie een antwoord: 'Hij verbindt kleine, herkenbare alledaagse waarnemingen aan groot menselijk leed, van alcoholisme tot huiselijk geweld en leven aan de zelfkant.'

'Waarschijnlijk is dit muzikaal gezien de rijkste collectie liedjes die Vlautin tot nu toe schreef', schrijft Uncut (een 9). Uit de recensie van Exclaim: 'Een nieuwe band, een nieuwe geluid, maar met dezelfde prachtige liedjesschrijver - een killer combination.'

Een single van The Delines op YouTube - The Delines - The Oil Rigs at Night

Beeld Albumhoes Colfax

The Delines - Colfax op Spotify

Een greep uit de bands die in het nieuws waren. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden