luie luisteraar

De beste nieuwe muziek van de week (15): Todd Terje, Cloud Nothings en EMA

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst Volkskrant.nl je elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die je niet mag missen. Deze week: Todd Terje, Cloud Nothings en EMA.

Beeld Still uit Whateverest

Todd Terje - It's Album Time (Olsen Records/ PIAS)

De Noorse producer Todd Terje en landgenoten Lindstrøm & Prins Thomas vernieuwen rond 2005 de dancescene door in hun elektronische producties overduidelijk disco-invloeden te introduceren. De stroming, nu-disco of neo-disco, mag zich in 2010 volwassen noemen: denk aan Justice, MGMT, Kelley Polar. Het is een logisch antwoord op het kale, industriële 'geklik en geklak' van minimal, lang de overheersende stroming op de dansvloer. 'De kilte en de eentonige cadans die ze bij deze abstracte techno ervaren, hangt de clubbezoekers de keel uit', schrijft dance-recensent Sasja Kooistra in 2010.

En dan is het nu tijd voor een album: It's Album Time. Het is de debuutplaat van Terje, die inmiddels al veel edits en remixen achter zijn naam heeft staan. Is de verrassing er niet een beetje af? Komt zo'n lp niet net te laat? Zeker niet, antwoordt Pitchfork met een 8,7. 'The music feels effortless, gliding from Henry Mancini-esque detective jazz to bouncy, Stevie Wonder funk.' Volkskrant-recensent Robert van Gijssel beschrijft It's Album Time (****) als 'een tombola van ambachtelijke disco, jazzclubromantiek en jarenzeventigfilmscores'.

'Na alle dingen die Terje inmiddels al heeft gedaan, werd er iets bijzonders van hem verwacht voor zijn debuutplaat. Maar dat hij het op deze sterke manier doet, is een indrukwekkende prestatie' - The Line of Best Fit 9/10.

Afsluiter van de plaat is Inspector Norse, een grote hit van twee jaar geleden. Regisseur Kristoffer Borgli maakte daar onderstaande film Whateverest bij. Een mockumentary over YouTube-held 'Inspector Norse', een mislukte muzikant die in de keuken bij zijn vader designerdrugs kookt en de hele dag danst op dancemuziek.

Todd Terje staat 5 juli op Pitch Festival in Amsterdam.

Kristoffer Borgli - Whateverest, gebaseerd op het nummer Inspector Morse

Beeld Albumhoes It's Album Time

Todd Terje - It's Album Time op Spotify

Cloud Nothings - Here and Nowhere Else (Wichita/PIAS)

Namen als Sonic Youth, Stiff Little Fingers, Hüsker Dü, maar ook Nirvana duiken op als je verhalen over Cloud Nothings leest. Naar aanleiding van de plaat Attack on Memory schrijft NRC Handelsblad in 2012 een groot verhaal over de band. 'De eerste twee albums kluste hij (zanger Dylan Baldi, red.) laagje voor laagje in elkaar als eenmansband. Het moet gezegd: het zijn draken van platen, gevuld met mislukte lofi, kauwgomballenrock, Disney-indie en andere kleuterzondes. Het is negentien keer hetzelfde liedje', schrijft Frank Provoost. 'Maar op Attack on Memory is Cloud Nothings opeens een echte band geworden.'

'Als geheel klinkt de band op Here and Nowhere Else nog overtuigender dan op Attack From Memory', schrijft Gijsbert Kamer (****) deze week. 'Baldi zingt nog net zo bezeten en getergd. De muziek klinkt zo nog gemener. Een adrenalinestoot die ruim een half uur, net zo lang als Here And Nowhere duurt, blijft werken.'

Met een A de hoogste score bij Consquence of Sound, vier sterren in The Guardian, Best New Music (8,7/10) bij Pitchfork. SPIN Magazine geeft een 8: 'De upbeat punk en de lyrics van Baldi over zijn gekwelde jeugd vormen de tegenstelling die de toon van het album bepalen.'

Op 19 mei te zien in De Melkweg.

Cloud Nothings - I'm Not Part of Me op YouTube

Beeld Album Here and Nowhere Else

Cloud Nothings - Here and Nowhere Else op Spotify

EMA - The Future's Void (City Slang)

Past Life Martyred Saints, de plaat waarmee EMA (Erika M. Anderson) drie jaar geleden bekend werd, stond vol ontboezemingen en persoonlijk leed. Het ging uit met met Ezra Buchla, vriend en bandpartner in Gowns. Getergd zingt Anderson ook over de Californische zon en Hollywood, het is allemaal niet gegaan zoals ze zich had voorgesteld.

Voor The Future's Void verhuisde ze naar Portland, waar ze zich verre houdt van de hippe muzikantenkliekjes. 'Zo hou ik voor mezelf een schijn van anonimiteit op. Naamsverzwijging staat voor vrijheid. En die vrijheid heb ik nodig voor mijn muzikale ambitie', zegt ze in een interview met De Morgen.

Op de albumhoes van The Futures Void staat ze met een virtualrealitybril. 'De leegte waar ik over spreek, is de emotionele holte die uitgekerfd wordt in dit sociale mediatijdperk. (...) Alle data die we online plaatsen, worden stiekem opgenomen door programma's die patronen in ons gedrag ontwaren. Die gegevens worden doorgesluisd voor reclamedoeleinden, en god weet wat nog meer. We evolueren naar een tijd waarin privacy de nieuwe luxe wordt', aldus Anderson.

Het geëngageerde verhaal kan rekenen op goede kritieken. Vier sterren in The Observer, een 8 in NME en nog een vier sterren van Rolling Stone. The Line of Best Fit (8,5/10): 'Ze vraagt ons een wereld onder ogen te komen waar internet, control, selfies en de NSA niet meer weggaan.'

Anderson staat op 30 mei in de kleine zaal van Paradiso.

EMA - Satellites op YouTube

Beeld Albumhoes The Future's Void

EMA - The Future's Void op Spotify

Een greep uit de nieuwste platen. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden