Luie luisteraar

De beste nieuwe muziek van de week (11): traumahelikopter, Thomas Azier en Elbow

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst Volkskrant.nl je elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die je niet mag missen. Deze week: traumahelikopter, Thomas Azier en Elbow.

Thomas Azier Beeld -

traumahelikopter - I Don't Understand Them At All (Excelsior/V2)

Het titelloze debuut van het Groningse trio traumahelikopter (onderkast verplicht) werd begin vorig jaar met open armen ontvangen. 'De tomeloze energie die van het album afspat in de meedogenloze opeenvolging van pakkende gitaarriffs en meeschreeuwrefreintjes leek een beetje uit het hedendaagse rockaanbod verdwenen', schreef Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer vorig jaar.

Na kennismaking met de Ramones rond zijn vijftiende begon zanger-gitarist Mark 'Lada' van der Ploeg zich te verdiepen in de garagepunk. Samen met zijn huisgenoot Daan van Dalen, met wie hij tegelijk in Groningen kunstgeschiedenis was gaan studeren en ook tegelijk weer stopte, begon hij harde, elementaire rock 'n roll te spelen.

Maar er miste iets, ze misten iemand. Dus gingen ze op zoek naar een derde bandlid. Dat moest wel een vriend zijn. 'Liever dat dan een muzikant. Ik geloof namelijk niet in bands die via een prikbord ontstaan', zei Lada in NRC Handelsblad. Het werd uiteindelijk zelfbenoemd 'fan van het eerste uur' Roel van Merlot.

'Een van de leukste muzikale evenementen die je in 2013 kon meemaken, was een optreden van traumahelikopter uit Groningen: knoertharde en loeistrakke garagepunk', schrijft Volkskrant-recensent Menno Pot. 'Nog geen veertien maanden na het enerverende, titelloze debuutalbum komt het trio met een opvolger, waarop uit een heel ander vaatje wordt getapt, te weten een vaatje met echte popliedjes', aldus Pot, die de plaat vier sterren geeft.

traumahelkopter - Alone op YouTube

Beeld Albumhoes I Don't Understand Them At All

traumahelikopter - I Don't Understand Them At All op Spotify

Thomas Azier - Hylas (BMG)

Debuutplaat Hylas van Thomas Azier is een persoonlijk verslag van zeven bewogen jaren in Berlijn (doorgebracht op negen adressen). Azier, geboren in Leiderdorp maar opgegroeid in het stille Nijeberkoop, in de zuidoostelijke hoek van Friesland, vertrok op zijn 19de naar de Duitse hoofdstad.

'Ik wist niets van Berlijn, behalve dat er een artistiek klimaat heerst, dat je je er met weinig geld kunt redden en dat totaal verschillende muzikale helden van me elkaar hadden gevonden', legt Azier uit. De eerste jaren Berlijn waren een hel, vertelt hij in een openhartig interview met de Volkskrant. 'Ik werd bang, kreeg paniekaanvallen. Mijn eerste drie Berlijnse jaren waren echt vreselijk.'

Maar nu lacht de stad Azier weer toe. De Nederlandse Berlijner tourde door Europa als voorprogramma van Stromae, met wie hij bevriend raakte. Stromae hoorde Aziers single Red Eyes, nam contact op en stond in Berlijn voor Azier er erg in had. Azier hielp drie tracks op Stromaes succesplaat Racine Carrée produceren.

Alle songs op Hylas zijn geschreven nadat Azier in 2009 Robin Hunt ontmoette, een jongen uit de wereld van hardcore en gabber, die Aziers keuzen en muzikale koers begreep. 2014 moet het jaar van Azier worden. De Volkskrant zette hem in ieder geval op het podium als een van de grootste beloften voor dit jaar.

Thomas Azier - Red Eyes op YouTube

Beeld Albumcover Hylas

Thomas Azier - Hylas op Spotify

Elbow - The Take Off And Landing of Everything (Polydor)

The Take Off And Landing of Everything is pas het zesde studio-album in 24 jaar van de band uit Manchester. Zanger Guy Garvey schreef het merendeel van de teksten voor de nieuwe plaat in New York. Uit een interview in De Morgen: 'Ik had verse lucht nodig. Het grote voordeel van New York is dat ik er volstrekt anoniem kan zijn. Dat is in Manchester onmogelijk geworden. Er komt altijd wel iemand langs om dronken mee te worden.'

The Take Off And Landing of Everything wordt goed ontvangen in het thuisland van Elbow: vier sterren in The Guardian, The Independent en zelfs vijf in The Telegraph. Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer geeft er vier: 'Elbow doet weinig moeite om direct te imponeren. Geen voor de hand liggende meebrulmomentjes. En net als Build A Rocket Boys!, de vorige plaat uit 2011, bevat The Take Off And Landing Of Everything geen makkelijke radiohits. Maar het goede is dat Elbow dit keer geen moment heeft geprobeerd een nummer als One Day Like This te maken, de hit van hun succesvolste plaat The Seldom Seen Kid.'

The Line of Best Fit (7/10): 'Met Take Off hebben ze hun plek als Brits instituut in cement gegoten en laten ze doorschemeren dat het beste nog moet komen.'

Beeld Albumhoes The Take Off And Landing of Everything

Elbow - The Take Off And Landing of Everything op Spotify

Een greep uit de nieuwste platen. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.