De beste muziek van de week (35): Destroyer, Beach House en Ghost

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst de Volkskrant u elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die u niet mag missen. Deze week: Destroyer, Beach House en Ghost. Volg ook de Luie Luisteraar-playlist op Spotify (met iedere week de nieuwste muziek).

Destroyer-zanger Dan Bejar Beeld Wikipedia
Destroyer-zanger Dan BejarBeeld Wikipedia

Destroyer - Poison Season

Het liedje Time Square is exemplarisch voor Dan Bejar, het muzikale brein achter Destroyer. Zijn tiende album Poison Season begint met een zware, met strijkers overladen, haast depressieve versie. Ergens in het midden keert het nummer terug: volle band, vrolijke sax, meezingrefreintje (zie video hieronder), om daarna weer het album af sluiten met een trieste variant.

De Canadees bespeelt op Poison Season een onontgonnen veld tussen seventiespop en Sinatra-jazz. 'Ik was er nooit zeker van of dit wel muzikaal wel zou werken - en ben er eigenlijk nog zeker van of het dat wel doet - maar dit wilde ik doen, dit voelde het best', zegt Bejar in een uitgebreid interview met Pitchfork.

Bejar, die ook onderdeel is van het Canadese The New Pornographers, brak in 2011 door met Kaputt - een meesterlijk popalbum, vol zachtaardige jarentachtigmelodieën. 'Vergeleken met Kaputt zijn de nummers op Poison Season een stuk donkerder. Niet op een puberaal gothic-achtige manier, maar vooral dat ze niet echt internatradio-fähig zijn.'

Iets wat Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer onderschrijft: 'Op het eerste gehoor is Poison Season iets minder coherent dan Kaputt, maar uiteindelijk net zo betoverend. Een plaat waar je voorlopig niet op uitgeluisterd raakt.'

Kamer noemt het 'een heerlijk zoekplaatje'. Voor de liefhebbers bestaat er zelfs een Destroyer-drankspel, vindt u in zijn muziek een meta-referentie naar het schrijven van een liedje of een referentie naar eerder Destroyer-werk, dan moet u drinken.

'Een van de beste albums van deze rusteloze muzikant, die precies begrijpt hoe bizar het concept van de Rusteloze Muzikant is. En ook precies weet hoe hij met de juiste, consistente toon een album kan maken waarop dit cross-genregeluid alsnog volstrekt logisch klinkt', is de conclusie van SPIN Magazine, waar Poison Season het album van de week is.

In november (19 tot 22) staat Destroyer op het Le Guess Who?-festival in Utrecht.

null Beeld Albumhoes
Beeld Albumhoes

Beach House - Depression Cherry

Het ging na Teen Dream (2010) en Bloom (2012) hard met Beach House, het droompopduo uit Baltimore. De fanschare ontgroeide het indiecircuit. Het succes ging gepaard met de onvermijdelijke grote zalen en festivalweides. Daar moet met Depression Cherry, het nieuwe album waarop nog steeds het kenmerkende dromerige geluid te horen is, weer verandering in komen.

'Met 6500 mensen in Central Park, tof hoor, maar het lukte niet om contact te krijgen. Dat willen we niet meer', zeggen zangeres Victoria LeGrand en toetsenist/gitarist Alex Scally in een interview met Trouw. 'Het betekent wel dat we steeds robbertjes moeten uitvechten met de zakenmensen in ons leven. Die denken: groter is beter. Minder lange tours, grotere zalen, meer geld.' De grootste zaal van hun Europese tour is het Amsterdamse Paradiso op 2 november.

Het Britse The Line of Beste Fit geeft een 8,5. 'Ze zeggen dat ze 'de commerciële context waarin Beach House bestaat volledig negeren'. Maar ja, met liedjes zo weelderig, luisterbaar en lief is dan makkelijker gezegd dan gedaan. Want de commercie kan Beach House niet negeren.'

The New York Times houdt het cryptisch. 'Depression Cherry is heel mooi, en het effect is sterk, maar het blijft aan de oppervlakte. Het zit vol ideeën die je kan gebruiken in je eigen leven. Hoe interessant is het album? Dat hangt ervan af hoe interessant je eigen leven is.' Aha. Welnu, tijd om te luisteren dus.

null Beeld Albumhoes
Beeld Albumhoes

Ghost - Meliora

We presenteren Ghost, een band van grote Zweedse heren in monnikspijen, geschminkt als een soort Duivelse pausen. Bandleden heten 'Nameless Ghoul': demon zonder naam. Alias van de zanger: Papa Emeritus III.

Nu de muziek. De kop in NRC was: 'de geest van ABBA waart op iedere plaat van Ghost rond.' Die zag u niet aankomen, hè. Ja, uiteraard zijn er ook invloeden uit het metal- en hardrockgenre. Maar Ghost is meer dan dat.

'Hoe graag je die verkleedpartijen en dat gehannes met die eeuwige duivel ook had willen negeren, bij het eerste album Opus Eponymous uit 2011 was de interesse toch gewekt. In Ghost hoorde je ineens weer beheerste en mooi gezongen seventiesrock, vol inventieve gitaarriffs en catchy refreinen', schreef Volkskrant-recensent Robert van Gijssel in een interview dat hij vorig jaar deed met de band.

Op het nieuwste album Meliora staat een bijzonder eerbetoon aan de vorig jaar overleden Eindhovense gitarist Selim Lemouchi. Het was bekend dat Lemouchi, zanger-gitarist The Devil's Blood, bevriend was met de mannen van Ghost. In een toelichting bij het album schrijft Ghost dat het lied al was geschreven in 2007, maar dat de band het zelf een zo merkwaardig nummer vond, dat een uitvoering op plaat nooit serieus werd overwogen. Tot de band het nummer in 2010 in huiselijke kring speelde voor Lemouchi. Die stond erop dat Ghost over de artistieke bezwaren heen zou stappen. Na de zelfmoord van Lemouchi kon de band niet anders dan het nummer tot leven wekken.

Beluister hieronder.

null Beeld Albumhoes
Beeld Albumhoes

Luie Luisteraar-playlist

Hieronder een greep uit de bands die in het nieuws waren. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden