De beste muziek van de week (12): Kendrick Lamar, Tobias Jesso Jr. en Modest Mouse

In razend tempo volgen de nieuwe bandjes, beloftes en platen-die-je-geluisterd-moet-hebben elkaar op. In de rubriek Luie Luisteraar loodst de Volkskrant u elke week door de nieuwste releases en selecteert de drie platen die u niet mag missen. Deze week: Kendrick Lamar, Tobias Jesso Jr. en Modest Mouse.

Kendrick LamarBeeld EPA

Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly

Een album onaangekondigd, voor de release op internet zetten, is inmiddels al lang geen noviteit meer. Denk aan Beyoncé, of onlangs Drake. Maar het heeft z'n effect niet verloren, wist ook Sony, dat toegaf dat het om een publiciteitsstunt ging: Kendrick Lamars tweede album To Pimp a Butterfly brak met 9,6 miljoen streams het record van meest beluisterde album binnen een dag.

Er werd ook reikhalzend uitgekeken naar de opvolger van doorbraakplaat Good Kid m.a.a.d city, dat van de in Compton opgegroeide Lamar in een klap de kroonprins van de West Coast-hiphop had gemaakt. Het debuutalbum werd omarmd door de mainstream en hij was in 2012 zelfs de best verkopende debutant op een major label.

'Good Kid was het verhaal van zijn verlossing. Hij was niet alleen verlost van de bendes, maar ook van een leven vol zonde door zijn bekering tot Jezus. To Pimp a Butterfly gaat over het omarmen van deze nieuwe visie. Wat gebeurt er als je je uitspreekt, spiritueel en politiek, en mensen beginnen ineens echt naar je te luisteren. Wat blijft er over van de wereld waar je in leefde?', analyseert The New York Times in een profiel van Lamar. Op To Pimp a Butterfly zingt Lamar over geloof, ongelijkheid, maar ook over persoonlijke problemen als de ongemakken die bij rijkdom en roem horen. Lamar voelt zich verantwoordelijk voor z'n fans: 'Voor veel kids kom ik het dichtst bij een priester.'

Op de muziekblogs en in kranten verschijnen grote recensies en beschouwingen over To Pimp a Butterfly. Zoals het eerder genoemde stuk in The New York Times, of dit essay bij Stereogum, waarin de gastmuzikanten en producers op het album uitgebreid besproken worden. En hier kunt u het hoesje, inclusief uitgebreide credits, van binnen en van buiten bekijken.

Hoe zijn de recensies? Komt-ie, een kleine selectie: een 9 in The Los Angeles Times, 4,5 uit 5 sterren bij hiphopblog HipHopDX, vier sterren in The Guardian en een 9,1 van The A.V. Club. Het album is Best New Music met een 9,3 bij Pitchfork (dat Good Kid met een 9,5 troonde tot beste album van 2012): 'To Pimp a Butterfly is een viering van de moed om iedere ochtend je bed uit te komen en er het beste van te maken, wetende dat het allemaal in een seconde afgelopen kan zijn.'

Er zijn voorlopig nog geen Nederlandse tourdata bekend. Dichtst bij staat Lamar op 9 juli op popfestival Les Ardentes in Luik.

Beeld Albumhoes

Tobias Jesso Jr. - Goon

'Er lijkt geen eind te komen aan de stroom van nieuwe singer-songwriters die zich steeds opzichtiger een weg banen door het huidige poplandschap. En net als je denkt helemaal klaar te zijn met al die jongens en meisjes en hun gevoelige gitaar- en pianoliedjes, komt daar Tobias Jesso Jr', begint Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer zijn recensie van Goon, het debuut van Tobias Jesso Jr.

Het zou zomaar het intro kunnen zijn van een vernietigend stuk over het singersongwritersgenre, maar het tegendeel blijkt. Vier sterren krijgt Goon: 'Vorig jaar kwamen er al een paar liedjes tot ons, die de belofte van een bijzonder talent impliceerden, maar Goon is mooier dan verwacht. Allereerst is er die formidabele stem. Zo zong Elton John begin jaren zeventig. Smachtend maar niet lijdzaam, zoals zoveel singer-songwriters nu. Jesso zingt strijdbaar, zoals John Lennon op zijn vroege soloplaten.'

Het verhaal van de 29-jarige Canadees is er een uit het boekje. Hij vertrok vanuit Vancouver naar Los Angeles om het daar te gaan maken als muzikant. Dat mislukte, en Jesso Jr. keerde terug naar zijn geboortestad om voor zijn zieke moeder te zorgen. Op de oude piano van zijn zusje leerde hij zichzelf spelen. Het werd uiteindelijk de beste keuze uit zijn carrière.

Het Canadese Exclaim geeft een 8: 'Don't believe the hype: Tobias Jesso Jr. is helemaal niet 'cool'. Het ultieme doel van deze pianist is het winnen van een Grammy en samenwerken met Adele (een van zijn grote helden). Dus voel je vooral niet schuldig als je de link hebt gelegd met Harry Nilsson/Randy Newman of Elton John.' Een A- bij Consequence of Sound: 'Jesso is geen pianoparodie. Zijn 'skills' laten horen hoe goed een onderontwikkelde techniek klinkt.'

Zondag 17 mei is Tobias Jesso Jr. te zien in de Tolhuistuin in Amsterdam.

Beeld Albumhoes

Modest Mouse - Strangers to Ourselves

'In Nederland weten we nog van niks, maar in de VS geldt Modest Mouse net als The Shins en Arcade Fire als het beste dat de underground te bieden heeft. En ook bij Modest Mouse kun je eigenlijk al niet meer van 'underground' spreken: hun nieuwe plaat kwam deze week binnen op de eerste plaats van de Amerikaanse Billboard Charts', schreef Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer in 2007 over We Were Dead Before The Ship Even Sank.

Nu kunnen we vaststellen dat de band niet de grootte van The Shins, en al helemaal niet de mythische status van Arcade Fire heeft bereikt. Strangers to Ourselves lijkt het acht jaar na We Were Dead ook niet te gaan doen voor de band van zanger Isaac Brock, wiens album The Lonesome Crowded West (1997) geldt als een hoogtepunt in de Amerikaanse indierock uit de jaren '90.

De reacties op Strangers to Ourselves zijn wisselend. 'Verschillende factoren zorgden ervoor dat de groep sinds We Were Dead... het spoor bijster raakte. Dat verdwalen vertaalt zich naar een weinig coherente plaat, met gelukkig wél een pak prachtsongs. 'The Ground Walks, With Time In A Box' alléén rechtvaardigt een aankoop', schrijft De Morgen (****).

Pitchfork geeft een 6,4: 'Ze hebben dan acht jaar in de wildernis doorgebracht, maar wat ze afgeleverd hebben is... een Modest Mouse-album, dat klinkt alsof het ook prima vijf jaar geleden gemaakt had kunnen zijn. Geen nieuwe richtingen. Lampshades on Fire, de eerste single, vormt het beste voorbeeld. Het vormt een soort greatesthits-versie van Modest Mouse-sound waarmee de band groot is geworden.'

'Het is misschien niet het fantastische album dat we wilden, en waarvan we weten - althans hopen te weten - dat Brock en kompanen het in zich hebben', schrijft The Line of Best Fit (een 7). 'Maar onze hoop is genoeg gevoed: het volgende album kan wel dat meesterwerk zijn.'

Er staan nog geen Nederlandse tourdata op de website van de band.

Beeld Albumhoes

Luie Luisteraar-playlist

Hieronder een greep uit de bands die in het nieuws waren. Abonneer je op de Luie Luisteraar-playlist van @JustFontein en blijf op de hoogte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden