De belmarkt kent geen rust meer

Verwarring alom in de telecommunicatiewereld. De technische mogelijkheden veranderen zo snel dat het voor bedrijven nauwelijks meer is bij te benen....

Vorige week zeiden twee grote concerns, Bell Atlantic en GTE Corporation, te gaan fuseren. Eerder werd bekend dat AT & T en de kabelgigant Tele-Communications studeren op nieuwe samenwerking en dat AT & T een joint-venture begint met British Telecom.

Time plaatst kanttekeningen bij die fusiedrang. Zo is het maar zeer de vraag of de aangekondigde fusies wel mogen vanwege de kartelwetten. De beurskoersen van Bell en GTE daalden zelfs flink na de fusieaankondiging. Gaat de aloude wet in de telecommunicatie 'Gij zult groot zijn' nog wel op?, vraagt Time.

De grootste concurrentie voor de oude telefoondiensten komt van het Internet. Bellen via cyberspace - de zogeheten IP-(Internet Protocol) telefonie - wordt almaar aantrekkelijker door de lage kosten en de steeds beter wordende techniek.

En juist de kleine bedrijfjes doen het daar goed. Zo biedt het bedrijf International Discount Telecommunications telefoondiensten aan via het Internet. In twee jaar tijd kreeg het bedrijf één miljoen klanten. Een telefoonmaatschappij hoeft geen miljardeninvesteringen meer te doen in een groter netwerk. Die ruimte kan je simpelweg huren bij een ander die capaciteit over heeft.

Sommige nieuwe bedrijfjes leggen hun eigen netwerk(je) aan. Volgens topman Joseph Nacchio van het bedrijf Qwest uit het Amerikaanse Denver zijn alle redenen voor schaalvergroting vervallen. Zelfs topman Seidenberg van Bell Atlantic ziet in dat een koerswending nodig is. Volgens hem zullen bellers in de toekomst niet een of twee kwartjes per gesprek betalen. Zij zullen een vast abonnement nemen op een netwerk, zoals je nu bij een Internetprovider een abonnement kan nemen op een onbeperkt aantal uren op het World Wide Web.

The Economist buigt zich eveneens over de fusies in de telecom-sector. Ook hier aandacht voor het bedrijf Qwest. Dat beweert zoveel capaciteit te hebben op zijn netwerk dat het de complete inhoud van de bibliotheek van het Amerikaanse Congres in twintig seconden van de Oostkust naar de Westkust kan seinen.

Volgens The Economist hebben drie grote krachten de sector in hun greep: liberalisering (zie de fusie tussen Bell Atlantic en GTE), privatisering (bijvoorbeeld de beursgang van het Braziliaanse Telebras vorige week) en de technologische vooruitgang (die de aloude concurrenten AT & T en British Telecom in elkaars armen dreef).

En technologie is verreweg het belangrijkste van de drie, concludeert het weekblad. De gigantische capaciteitsuitbreiding van dataverkeer door het toepassen van glasvezelkabels is één voorbeeld. Een tweede is de verschuiving van ouderwetse telefoonmaatschappijen die verbinding maken tussen twee bellers naar een Internet-omgeving waar dataverkeer veel sneller kan verlopen.

Voorlopig hebben de gevestigde maatschappijen maar één antwoord op de nieuwe ontwikkelingen: fuseren, fuseren en nog eens fuseren. Ze accepteren wel de nieuwe technologie, maar proberen deze zo te introduceren dat hun gevestigde belangen niet worden geschaad.

En over die gevestigde belangen maakt Business Week zich druk. De arrogantie van bedrijven als AT & T en Bell Atlantic maakt de klanten af en toe hels. Het begrip klantvriendelijkheid wordt door de fusiegolf geheel ondergesneeuwd. De bedrijven beloven gouden bergen, maar hun service is belabberd.

Het aantal klachten over de telefoon (-rekeningen) dat werd ingediend bij de Federal Communications Committee (FCC) was vorig jaar vier keer zo groot als in 1993.

Toen het bedrijf SBS Communications het Californische telefoonbedrijf Pacific Telesis Corporation overnam, dacht het ook een mooie markt te hebben aangeboord voor dochterbedrijfje Caller ID. Dat tracht telefonisch goederen en diensten te verkopen. Het liep spaak doordat de helft van de Californiërs een geheim nummer heeft. SBS probeerde vervolgens zijn klanten over te halen hun nummer prijs te geven. Nieuwe klanten kregen zelfs te horen dat het niet meer mogelijk was een geheim nummer te nemen.

Er is één lichtpuntje in Californië: duurde het eerst een dag of twintig voordat een telefoonaansluiting was geregeld, de klant kan nu binnen een dag of drie, vier van huis uit bellen. Desnoods naar de telefoonmaatschappij met een andere klacht over beroerde service.

Eric Outshoorn

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden