De Belastingrevolutie (4 en slot)

Bescherming van het milieu is de laatste prioriteit, gesteld door het kabinet in het nieuwe belastingplan. Het gebruik van de lease-auto voor privédoeleinden wordt zwaarder belast, net als energiegebruik....

Het moet groener. Het laatste hoofddoel dat het paarse kabinet zich in het nieuwe belastinglan stelde, was bescherming van het milieu. Ambities als meer werkgelegenheid, minder belasting, emancipatie en economische zelfstandigheid zijn allemaal mooi en modern. Maar die mogen niet ten koste gaan van het leefklimaat.

De ecotax gaat omhoog. Zonder dit kan de inkomstenbelasting onvoldoende omlaag. Overigens gaat ter bekostiging van dit cadeau de BTW omhoog: van 17,5 naar 19 procent. Deze verschuiving van 'directe' naar 'indirecte' belastingen creëert een 'stabieler en robuuster' systeem, want de opbrengst van indirecte belastingen is minder aan schommelingen onderhevig dan directe. De fiscus weet preciezer op hoeveel hij kan rekenen.

Paars heeft dus het nuttige met het aangename verenigd en de milieubelastingen zo veel mogelijk verhoogd. En passant wordt ook het gebruik van de lease-auto voor privédoeleinden flink duurder. Overigens moet het kabinet bij de ecotax steeds een oog gericht houden op Brussel, omdat in Europees verband het verwijt van concurrentievervalsing dreigt.

Vanaf 1 januari gaat de ecotax (Regulerende Energiebelasting ofwel REB) op aardgas en elektriciteit flink omhoog, vooral voor kleinverbruikers. Over de eerste vijfduizend kubieke meter stijgt het tarief van 20,82 cent naar 26,50 cent. De eerste tienduizend kilowattuur stroom gaan van 8,20 cent naar 12,85 cent.

De bestaande vrijstelling voor de eerste 800 kubieke meter gas en de eerste 800 kilowattuur stroom verdwijnt. Hiervoor in de plaats komt een algemene belastingvermindering van 312 gulden die elke aangesloten burger op de eindafrekening van zijn energiebedrijf terugvindt.

Verder gaan nog wat heffingen omhoog die particulieren niet raken, zoals de grondwaterbelasting voor eigen winners. Plannen voor een heffing op huishoudelijk afval en verhoging van de afvalstoffenbelasting zijn in de ijskast beland.

Bij de auto is het uitgangspunt van het kabinet dat het gebruik duurder moet worden en het bezit goedkoper. Op de lange termijn zal de motorrijtuigenbelasting omlaag gaan en wordt rijden duurder door hogere brandstofprijzen, het spitstarief of een kilometerheffing. Auto's die minder vervuiling produceren, worden goedkoper. Komend jaar wordt vast een beginnetje gemaakt met een verlaging van 6,9 procent op de wegenbelasting.

Wie in het weekend lustig rondtoert met de leasebak van de zaak, gaat meer betalen. Nu al geldt dat iemand met een auto van de zaak in bepaalde gevallen een percentage van de waarde van de auto bij zijn belastbaar inkomen moet optellen. In het nieuwe plan wordt het idee dat zo'n auto gratis is veel krachtiger bestreden. De gebruiker met meer dan vijfhonderd privékilometers moet 15 procent van de waarde van het automobiel bijtellen. Boven de vierduizend km wordt het 20 procent en boven de zevenduizend km 25 procent.

De bestuurder van de lease-auto dient een rittenadministratie bij te houden. De belastingdienst waarschuwt dat er steekproeven komen om te kijken of dat plichtsgetrouw gebeurt. Wie zegt minder dan vijfhonderd kilometer te maken, kan een telefoontje naar zijn werkgever verwachten.

Aan personeel dat de eigen auto gebruikt voor zakelijke reizen, mag de werkgever zestig cent per kilometer belastingvrij vergoeden. Belastingvrije vergoeding van het woon-werkverkeer per auto is aan maxima gebonden (bij een reisafstand van boven de tien km: 1.719 gulden, boven de vijftien km: 2.406 en boven de twintig km: 3.438). Wie met de trein gaat kan via zijn werkgever een grotere belastingvrije vergoeding krijgen.

Omdat in het belastingplan tegenover een verlaging van de inkomstenbelasting een verhoging van de BTW (van 17,5 naar 19 procent) staat, wordt het hele consumptiepakket vanaf 1 januari 1,5 procent duurder. Dus een pakje sigaretten of shag gaat 17 cent meer kosten, benzine 6,5 cent en diesel 3,5 cent.

Momenteel buigt de Tweede Kamer zich nog over de Veegwet. Daarin worden voor 1 januari de laatste losse eindjes van het belastingplan aan elkaar geknoopt. Zo is de aftrekbaarheid van een avondstudie verruimd. Aanvankelijk gold een maxiumum van dertigduizend gulden per jaar, maar nadat bleek dat de opleiding voor verkeersvlieger veel meer kost, kwam er een tegemoetkoming. De regeling geldt vanaf 1.102 gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden