De Batman in Bono

Naast plaatjes, poppetjes, videospelletjes en andere 'gadgets' waarmee de markt wordt bestookt, zijn videoclips tegenwoordig onmisbaar in de promotie-campagnes van grote bioscoopfilms....

Op z'n saaist is de clip bij zo'n titelsong niet meer dan een trailer (een slim gemonteerde samenvatting van de film) met daar tussendoor wat beelden van de zanger van het liedje. Maar er ontstaan almaar mooiere mengvormen van trailer en clip, waarbij de popmusici zichzelf een plaats geven in de wereld die de film oproept. De rappers van de song bij Pret aéporter monteerden zichzelf in de filmbeelden, die van schrik bevriezen bij het verschijnen van de rappers. Brutaal banjeren ze door de stills, snuffelen aan de sjieke fotomodellen of mengen zich bemoeizuchtig in stilstaande onderonsjes.

In de promo-clip van de nieuwe Batman-film gaat U2 met het thema van de film aan de haal. 'You're a star' zingt Bono Vox in de titelsong Hold me, thrill me, kiss me, kill me, en de U2-voorman heeft het daarbij niet alleen over Batman maar ook over zichzelf. Het uitgangspunt voor het verhaaltje van de clip is een optreden van U2 in Gotham City, de futuristische metropool waar Batman woont en werkt.

Heeft de film de stripheld tot leven gewekt, de bandleden zijn in de clip teruggebracht tot stripfiguren. Hun getekende avonturen sluiten naadloos aan bij de fragmenten uit Batman Forever. Camerabewegingen worden voortgezet in de getekende beelden. Een sloopkogel waarmee in de film het huis van Batman wordt geramd, wordt door een gitaarakkoord van de U2-gitarist versplinterd. En het vliegtuigje van de film-Batman torpedeert in de vlucht het getekende podiumdecor van de band.

De bioscoopfilm gaat zo te zien over het gevecht tussen Batman en The Riddler. De clip (geregisseerd door Kevin Godley, die samen met Lol Creme al veel prachtige clips maakte, zoals Two Tribes van Frankie Goes To Hollywood) introduceert twee nieuwe stripfiguren. Het zijn alter ego's van Bono. De ene is de zwartgeklede popheld die Bono al eerder speelde in de ZOO-tour van U2. De andere is een witte duivel, een soort Joker maar met het gezicht van Bono. Ze zijn even sterk, even aantrekkelijk, even gevaarlijk.

De 'echte' Bono zien we maar heel even. Een tenger figuurtje met ogen die verblind zijn door de persfotografen die hem omringen. Een mede-bandlid redt Bono door hem z'n zonnebril toe te werpen, met hetzelfde zoevende geluid als de 'Bat-rope' die Batman in staat stelt tegen gebouwen op te lopen. De zwarte popheld heeft zo'n touw niet eens nodig. Voor zijn superkrachten heeft hij genoeg aan zijn zonnebril. Die is namelijk gemaakt van hetzelfde materiaal als het aureool dat het publiek en de pers hem geven, en waarmee hij als een engeltje kan vliegen.

De clip eindigt met de witte Joker-Bono die, begeleid door een duister orkest van cello-spelende Batmans, in een volgspot zijn masker afrukt. Maar onder elk Jokerkostuum zit een Batman en omgekeerd. Bono blijkt gevangen in zijn openbare alter ego's. In het spotlicht is de popzanger nooit zichzelf.

Marijn van der Jagt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden