De bank moet en wil alles van u weten

Banken moeten hun kluizen volstouwen met gegevens over hun klanten. Vrijwel alle Nederlanders moeten daarom met hun paspoort langs bij hun bank - of het Postkantoor in geval van de Postbank....

Banken en hun klanten zijn alles behalve enthousiast over demaatregel. Banken zien de hele operatie als een kostenpost diein de miljoenen loopt. Klanten snappen niet waarom ze opeens methun identiteitsbewijs naar de bank moeten waar ze al jaren zakendoen. Wie meer bankrekeningen heeft, zal zelfs meerdere bankenbezoeken.

De verplichting tot identificatie vloeit voort uit de Wetidentificatie dienstverlening (Wid). Internationale regelgevingleidde in 2003 tot een verscherping van deze wet die, incombinatie met Wet melding ongebruikelijke transacties (MOT),zowel de strijd tegen witwassen als de financiering van terreurmoet vergemakkelijken.

De wet zegt dat van elke klant goed en toegankelijk een aantalgegevens vastgelegd moeten zijn. Denk aan naam, adres,woonplaats, geboorteplaats/datum en het soort en het nummer vanhet document waar die gegevens uit zijn gehaald. Strikt genomenis een kopietje van het paspoort dus niet echt nodig, maarvolgens de banken is het veruit het handigste.

ABN Amro constateerde dat de gegevens van ongeveer de helftvan de klanten niet voldeed aan de wet. Vandaar dat zo'n tweemiljoen rekeninghouders vorig jaar een uitnodiging ontvingen vanhun bank. 'Wilt u langs komen met uw paspoort', luidde hetvriendelijke verzoek. Minder vriendelijk was de dreiging dat debank genoodzaakt was de bankrekening te blokkeren als de klantgeen zin had zijn bankfiliaal met een bezoek te vereren.

Sommige klanten die al tientallen jaren bij ABN Amrobankierden, reageerden verbolgen. 'Ik kom hier al jaren. Allebankmedewerkers bij mijn kantoor kennen mijn naam', riepen zeuit.

Ondanks het gemor komen vrijwel alle klanten opdagen, laat ABNAmro weten. De bank denkt aan het einde van dit kwartaal vaniedereen - op een kleine restgroep na - een kopietje van hetpaspoort in de kluis te hebben liggen.

ABN Amro probeert bij sommige klanten het nuttige met hetcommerciële te combineren. Zo maakten bankmedewerkers van degelegenheid gebruik een praatje aan te knopen met rekeninghoudersover slapende spaartegoeden.

De schattingen van de kosten van de mega-operatie lopenuiteen. Het ministerie van Financiën kwam uit op zestien miljoeneuro. Pessimisten onder de bankiers op tweehonderd miljoen euro,uitgaande van een tientje per rekeninghouder.

Hoewel er geen harde deadline is, zit De Nederlandsche Bank(DNB) de onwillige banken achter de vodden. DNB heeft in overlegmet de banken bepaald wanneer welke bank klaar moet zijn. Zo laatde Postbank weten pas dit jaar te beginnen met het opvragen vande paspoorten omdat de ING-dochter het vorig jaar te druk had methet indelen van alle klanten in een bepaald betaalpakket.

De Postbank, die niet beschikt over bankkantoren, heeft nogniet nagedacht over de manier waarop het een en ander moet wordengeorganiseerd. Ook andere banken worstelen nog met de uitvoering.

Fortis Bank vraagt zich af of een kopie van paspoort wel nodigis. Misschien is het overnemen van de gegevens uit het paspoorten een handtekening van de klant wel voldoende. Deze gegevensheeft Fortis Bank redelijk op orde. De bank wil pas eengrootschalige actie ontketenen als duidelijk is dat de gegevensdie de bank nu heeft, niet voldoen. De Nederlandse Vereniging vanBanken (NVB) praat hierover nog met DNB.

Veel financiële dienstverleners, zoals verzekeraars,beleggingsinstellingen en banken zonder eigen betaalverkeer,ontspringen de dans. Ze kunnen meeliften op de identificatie vanandere banken. Dit geldt voor alle banken, zoals ASN Bank (267duizend klanten) die geen betaalverkeer verzorgen en daaromwerken met een verplichte tegenrekening.

Robeco hoeft de 450 duizend particuliere klanten niet op teroepen met een identiteitsbewijs naar een vestiging van hetmoederconcern Rabobank te komen. De identificatie met eenpaspoort van Robeco-klanten is niet nodig omdat devermogensbeheerder kan volstaan met afgeleide identificatie. Eenklant die wil beleggen bij Robeco moet immers een tegenrekeningbij een bank hebben. Bij die bank is hij al door deidentificatiemolen gehaald of wordt hij er binnenkort doorgehaald.

Robeco dekt zich vast in tegen een verdere aanscherping vande identificatie-eisen in de toekomst. 'Voor alle zekerheidvragen we nieuwe klanten een kopie van hun paspoort in te sturenals ze zich aanmelden', aldus de woordvoerder van Robeco.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden