De autofiets

Waarom lopen vrouwen op naaldhakken? Niet om hun rug te verpesten. De..

THEO NIJENHUIS

hoge hak heeft twee functies. Dat is wetenschappelijk onderzocht. Hij

strekt het onderbeen. Dat oogt mooier en strakker.

De tweede functie: de naaldhak moet de macho in de man wakker schudden. Een vrouw op naaldhakken heeft iets wankels, iets hulpeloos.

Pakweg tien jaar geleden was er een volslagen verschil tussen een vrouw op naaldhakken en een vrouw op bergschoenen. Van dat verschil is weinig over. De bergschoen van nu is licht en modieus. De beroemde

canvasschoen van het Vreemdelingenlegioen wordt in China zelfs geproduceerd met een dikke hak. Bestemd voor het disco-publiek.

Van nagenoeg elk gebruiksartikel is er een modieuze versie te koop. In Boijmans van Beuningen in Rotterdam staarden Amerikaanse toeristen

verbijsterd naar Jugendstil-pleeborstels, toen de museumwinkel met de

verkoop begon.

Alles 'vermodiseert'. Zelfs een no-nonsense product als de fiets heeft een plek gekregen onder de modieuze producten. Je hebt er met de uitstraling van een Harley Davidson, klaar voor een rondje Cannes of Copacabana. Je hebt luie fietsen waar je eigenlijk alleen maar op kan poseren, wat geen straf is. De zit is heel comfortabel.

De fiets gaat dezelfde weg als de auto. Vormgeving, snufjes en daarmee de status zijn belangrijker dat het praktisch nut. Alles wat een auto heeft, kan een fietser tegenwoordig ook kopen. Een motortje,

remkrachtbegrenzer, schrijfremmen en zelfs een automatische versnelling.

Dat laatste snufje leverde, een paar weken terug, angstige momenten op de Vakantiebeurs in Utrecht. De Japanse onderdelenfabrikant Shimano had een fiets meegenomen met 'automaat'.

Iedereen mocht het Nexus Auto D-systeem proberen. Daarvoor is snelheid nodig, steeds meer snelheid. Remmen is er even niet bij. Resultaat: angstige bezoekers en boze blikken

Maar het is een merkwaardige ervaring. Als de fiets een beetje op snelheid is, hoort en voelt de testrijder een klikje en in een fractie van een seconde gaat het trappen wat zwaarder.

Het Auto D-systeem heeft vier versnellingen. Een sensor op het achterwiel vertelt een mini-computertje wat de snelheid is. Bij 11, 16 en 20 kilometer per uur geeft een kleine elektromotor de tandwieltjes in de achternaaf een duwtje en die gaan schakelen.

Bij wind mee kan de gebruiker kiezen voor een klik bij 9, 14 en 18 kilometer. Je kan ook de hersentjes van de computer uitzetten en hem zelf vertellen dat hij moet schakelen, maar het blijven vier versnellingen. Uiteraard is er vraag naar meer. Mode slaapt nooit.

'Ik verwacht dat daaraan zal worden voldaan', zegt Allard Muller van Shimano over de wens naar meer versnellingen. Maar wat niet naar Nederland komt, is de Japanse versie. Op het elektronische schakelblokje op het stuur zit in Japan een extra knopje. Als je dat indrukt, blokkeert de versnellingsnaaf. Tot leed van elke fietsendief.

Maar voor de Nederlandse fietser hoeft dat nu net niet. Je hoeft tegenwoordig niet gewoon meer te doen. Modieuze fratsen, oké, maar met mate.

Theo Nijenhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden