De arbeidsvoorwaarden van rekenmeester Christoph Müller

Is het niet een Oosterse verwensing: 'Ik wens u veel personeel toe'? De Belgische variant daarop zou kunnen luiden: 'Ik wens u veel Sabena-piloten toe'....

Je zult maar in de schoenen staan van Christoph Müller. Tot voor kort topman van Belgisch nationale trots Sabena, maar sinds het faillissement van vorige week beter bekend als voorzitter van de raad van bestuur van Delta Air Transport (DAT), Sabena's regiodochter. DAT moet de redding worden voor al die Sabéniens die hun baan bij Sabena hebben achtergelaten. Fijne klus voor Müller, want Sabena-piloten staan niet bekend om hun bescheiden opstelling.

De geschiedenis van het bedrijf toont het parcours van een achtbaan: op en neer, scherpe wendingen, versnellen en vertragen, met altijd kans op een crash.

En telkens waren het de piloten die oproer kraaiden, de opritten naar Zaventem blokkeerden of spandoeken ontrolden voor het ministerie van Arbeid.

Terecht? 'Zeker en vast', riep pilotenvereniging BeCA. Sabena-piloten verdienen vergeleken met hun Europese collega's een gemiddeld salaris. Hun brutoloon is wel hoger, maar de Belgen profiteren minder dan hun beroepsgenoten van allerhande belastingtrucs. Zo vangen Zwitserse en Spaanse piloten netto bijna hetzelfde als bruto. Franse vliegeniers staan te boek als 'artiesten', wat belastingtechnisch een stuk aantrekkelijker is. Sabena-piloten stonden terecht op de barricades toen Müller al tijdens zijn eerste reddingsplan 10 procent van hun loon wenste af te romen. Vond de pilotenbond.

Daar dacht Müller toch anders over. Hij kende het luchtvaartbedrijf al van Lufthansa, voordat hij in 2000 bij Sabena de leiding overnam. En de topman - reputatie: keiharde bezuiniger - las óók internationale studies.

En daaruit bleek helemaal niet dat de Belgische luchtridders het Europese gemiddelde volgden. Integendeel: Müllers piloten bleken opmerkelijk weinig productief. Als een Lufthansa- of Air France-piloot gemiddeld 700 uur per jaar in de lucht zit, komen hun Sabena-collega's met zo'n 600 uur weg. Luxe, vergeleken met de collega's van Sabena's charterdochter Sobelair, die jaarlijks circa 900 vlieguren achter de stuurknuppel zitten.

Ja maar, riposteren de piloten, Sabena vliegt kortere routes, en dus is het logisch dat we korter in de lucht zitten. 'Als je vier keer per dag naar Londen vliegt, heb je maar vier uur in de lucht gehangen, maar de tijd die je doorbrengt op het werk is veel langer', zei een piloot. Sabena-vliegers spreken dan ook liever van duty time dan van flight time.

En dát personeel krijgt Müller straks tegenover zich, wanneer er bij DAT vacatures ontstaan. Dan is het aan Müller om pal te staan: twintig procent minder loon, en een arbeidsproductiviteit die tot twintig procent hoger ligt dan bij Sabena. Dan nog maar eens zien of veel personeel een vloek of een zegen is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden