De Appel amuseert en ontroert in maskerade

Iedereen is verliefd. Sommigen zijn het ook nog eens op eenzelfde persoon, anderen op iemand die ze voor een ander houden, en een enkeling op zichzelf....

In een poging de achtergrond van Twelfth Night te verklaren, wordt wel verondersteld dat Driekoningenavond (de twaalfde dag na Kerst) rond 1600 een carnavaleske gebeurtenis was en Shakespeare zijn komedie speciaal voor die gelegenheid schreef; niet onaannemelijk als je die malle maskerade beziet. Dat het ook vermakelijk theater kan opleveren, bewijst Aus Greidanus, en met hem het hele Appel-ensemble.

Met een knalgroene Samsonite arriveert schipbreukelinge Viola op het strand van Illyrië. Ze heeft een scheepsramp overleefd, waarbij naar haar overtuiging haar tweelingbroer Sebastiaan is verdronken. Viola besluit zich onder de naam Cesario voor te doen als man, of eunuch, en naar de diepere reden daarvan blijft het gissen. Maar na haar komst zal Illyrië nooit meer hetzelfde zijn.

Mirjam Stolwijk is een mooie Viola/Cesario. Gestoken in een licht streepjespak neemt ze een stoere houding aan, om soms even te vergeten dat ze een man is; bijvoorbeeld als ze zich verliest in haar liefde voor hertog Orsino bij wie ze als page in dienst treedt.

De theatrale Orsino (Paul Hoes), in gouden licht gehuld, met een betraande wang om zijn versmade liefde voor gravin Olivia; als hij opkomt kleurt het achterdoek van het Appeltheater warmgeel. Maar het valt voor een diepzwarte variant bij binnenkomst van Olivia (Geert de Jong), in rouw gedompeld om een overleden broer. Orsino en Olivia, met hun grote gebaren, gedragen taal en heftige kledij zijn ze grotesk en grappig.

In de andere, parallelle verhaallijn van bedienden, familie en vrienden van het hof, geeft Greidanus de klucht ruim baan, maar het is tevens hier dat de ontroerendste scènes plaatsgrijpen. De nar met zijn kwinkslagen, de drankzuchtige Tobias van Hickesteyn (Wannie de Wijn), de duffige Andries Bibberwang (Hugo Maerten) en de lichtvoetige kamenierster Maria (Sacha Bulthuis) - in wisselende groepjes smeden zij zo hun (liefdes-)plannen, soms hilarisch en soms wat melig en dan weer kwetsbaar; mooist in dit licht is Hubert Fermin als de hoogmoedige maarschalk Malvolio.

What You Will is de tweede benaming die Shakespeare zijn stuk meegaf. Zoek het maar uit, zo ongeveer. Wie hoopt op een ontwarring van al dit gedoe, of een uitleg van al die beweegredenen, komt bedrogen uit; ook Greidanus streeft daar niet naar. Op de klanken van de bandoneon wisselen stemmingen even snel als de kleuren van het achterdoek, en blijft de vraag: wat vermag de liefde en wat vermag de mens, met al zijn tekortkomingen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden