De allernieuwste gadget: een huurfiets, mét kek blauw voorwiel

Fietsen zonder fratsen voor een vast bedrag per maand. Mét kek blauw voorwiel.

null Beeld Noël Loozen
Beeld Noël Loozen

We hebben een nieuwe gadget: hij heeft twee wielen, een stuur en pedalen. Inderdaad, een fiets. Deze fiets heeft niet eens een bijzondere aandrijfvorm: geen brandstofcel, accu of zelfs maar versnellingen. Het is een eenvoudig karretje met een terugtraprem, een bagagerekje en een blauw voorwiel.

In dat laatste zit hem de kneep. Aan de blauwe band kun je zien dat het een fiets is van Swapfiets, een idee van een stel Delftse studenten (u begrijpt het blauw). Studenten en fietsen zijn een goede combinatie, weet elke inwoner van een studentenstad. En een slechte. Want ze rijden steevast op barrels: altijd is er wel een band lek, een lamp stuk, en als alles werkt, is hij al snel gestolen. Neem deze zorgen weg voor een vast bedrag per maand en je hebt misschien wel een aardig bedrijfsconcept, dachten de oprichters van Swapfiets. Ze kochten veertig fietsen op Marktplaats die ze verhuurden aan kennissen en vrienden. De belofte: als er iets mis is, breng je hem langs en fiksen wij hem.

Die veertig fietsen waren in een mum van tijd weg. Net als de honderd die ze daarna kochten. Toen wisten ze dat ze beet hadden, vonden een investeerder en een fietsenfabrikant die een standaardmodel wilde produceren. Dat laatste had een groot voordeel: omdat er maar één type fiets is, is onderhoud makkelijker en hoeven ze minder onderdelen op voorraad te houden.

Swapfiets heeft inmiddels honderden klanten in onder meer Delft, Utrecht, Groningen. Studenten betalen 12 euro per maand, andere klanten 15. Over een maand komen ze ook naar Amsterdam, waar iedereen 15 euro betaalt vanwege de verwachte hogere kosten in de hoofdstad.

15 euro per maand is niet weinig, maar je hebt er verder geen omkijken meer naar (goed slot en verzekering zijn inclusief, met een bescheiden eigen risico voor diefstal), dat is ook wat waard. Bovendien kun je elke maand opzeggen, voor mij een belangrijk argument. Daarom spreekt Swapfiets liever niet van leasefietsen; het ziet zich meer als een Spotify voor rijwielen. Die vergelijking klopt niet helemaal, want dan zou Swapfiets meer op het wittefietsenplan moeten lijken, waarbij je telkens ergens een fiets oppikt en achterlaat waar je wilt, of wanneer je het type fiets kunt aanpassen aan je behoefte. Dat kan nu nog niet, zoals gezegd heeft Swapfiets maar één type (alsof je altijd Bruce Springsteen moet draaien), maar het broedt op een model met versnellingen. In de toekomst komen er vast ook elektrische fietsen. Of fietsen met een brandstofcel. Dan ziet u ze hier terug.

Swapfiets

Abonnementsfiets.
Swapfiets.nl, 15 euro per maand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden