ReportageDuurzaam vervoer

De ‘afvalbak’, een nieuwe duurzame auto die is gemaakt van gerecyclede materialen, inclusief huisvuil

Studenten van de TU Eindhoven en Fontys Hogeschool ontwierpen een auto die grotendeels is gemaakt van gerecyclede materialen, inclusief huisvuil. De autofabrikanten in de regio kijken geïnteresseerd toe.  

Twee studenten die meewerkten aan de ontwikkeling van de Luca. De auto heeft geen laklaag, maar is bedekt met een zonnebloemgeel folie dat er makkelijk af te halen is.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Daar staat ie, in spetterend Sunflower Yellow, zonnebloemgeel: de Luca, een auto bijna volledig gebouwd van gerecyclede materialen, van afval dus. Petflessen, plastic speelgoed en zelfs lege bierblikjes stonden aan de basis van deze elektrisch aangedreven tweezitter. Studenten van de TU Eindhoven en Fontys Hogeschool hebben met een team van 22 leden Luca ontwikkeld, anderhalf jaar lang. Donderdag wordt hij in Katwijk aan de wereld gepresenteerd.

Duurzame mobiliteit is een van de speerpunten van de universiteit. Enkele jaren geleden zag al een studentenauto het licht die deels was opgetrokken uit vlas. Het verschil met Luca is dat deze niet alleen gemaakt is van materialen die hergebruikt kunnen worden, maar dat ze grotendeels bestaat uit afval. De carrosserie, het glanzende ‘blik’ bij gewone auto’s, is gemaakt van ABS; een plasticsoort die  wordt toegepast in speelgoed als Lego en huishoudelijke apparatuur. De dragende delen bestaan uit vlasvezels versterkt met een honingraatstructuur van petflessenplastic en van kunststof dat uit zee is opgevist. 

Nog een verschil: Luca oogt een stuk minder als een zeepkist op wielen, maar als een ‘echte’ auto. ‘We wilden per se een sportief design’, zegt Lisa van Etten, vierdejaars student Automotive en projectmanager. ‘Om te laten zien dat duurzaam ook sexy kan zijn.’

Dat is gelukt. Hoewel het überhaupt een wonder is dat de auto er staat (en binnenkort mogelijk een kenteken krijgt). Want halverwege het project ging het land vanwege corona in lockdown en moest het team worden opgesplitst in een software- en elektronisch team en een mechanisch team, om apart van elkaar en op anderhalve meter afstand verder te kunnen werken.

Wiel uitvinden

Dat maakte de zaken een stuk complexer, zegt Sietze Gelderloos, student computerwetenschap en technisch manager binnen het team. Samen overleggen werd ineens lastiger en even een datakabeltje door het proefmodel trekken, was er niet meer bij. De presentatie heeft hierdoor een paar maanden vertraging opgelopen. Al is anderhalf jaar ontwikkeltijd nog steeds niet slecht, aangezien de auto-industrie er zelf zomaar vier jaar (en ettelijke miljarden euro’s) over doet om een nieuwe auto te ontwikkelen. De Eindhovense studenten moesten voor bijna alles het wiel opnieuw uitvinden: de materialen, het vinden van leveranciers, verwerkingstechnieken.

Luca is een stuk duurzamer dan een normale auto, niet alleen vanwege het afvalgebruik, maar ook door de manier waarop materialen zijn toegepast. Zo is geen lak gebruikt, omdat het kunststof van de carrosserie dan veel moeilijker is te hergebruiken, als Luca’s autoleven voorbij is. Zijn zonnebloemgele kleur dankt Luca aan wrap, een dunne folie die er uiteindelijk makkelijk weer afgehaald kan worden, zodat het kunststof opnieuw gebruikt kan worden. Door vlas te gebruiken in plaats van koolstof, vergt de productie veel minder energie. Bovendien heeft het vlas tijdens de groei een beetje CO2 uit de atmosfeer opgenomen.

Uitneembare accu's onder de motorklep. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Ook het interieur kent noviteiten. Delen ervan zijn gemaakt van doodgewoon huisafval: gevulde grijze huisvuilzakken die consumenten achteloos aan de straat zetten, gevuld met blikjes kattenvoer tot sinaasappelschillen tot luiers. Die zakken gaan in een grote reactor, die ze vermaalt en verkookt tot een soort plasticsoep. Aangevuld met plastic uit zee, kan deze stroperige massa in spuitgietmallen worden verwerkt tot interieuronderdelen.

Modieuze donkere tint

Bijna alles aan de auto bestaat uit hergebruikt materiaal, behalve de banden en de voorruit, die gemaakt is van polycarbonaat. ‘Ideaal materiaal omdat het zo licht is, maar als je het hergebruikt, wordt het zwartig’, zegt pr-man Matthijs van Wijk (in het dagelijks leven ook student Automotive). ‘Dat werkt niet zo goed voor een voorruit.’ Maar wel voor de zij- en achterruiten, die wel van hergebruikt polycarbonaat zijn gemaakt en een modieuze donkere tint hebben. De accu’s ten slotte, kunnen makkelijk uitgenomen worden, zodat ze onderweg eventueel verwisseld kunnen worden voor volle. Ze komen uit het eerdere studentenautoproject. Ook een vorm van hergebruik.

Met de Luca willen de studenten laten zien dat een auto niet alleen volledig recyclebaar kan zijn, maar zelfs gebouwd kan worden uit afval. De auto-industrie, en zeker fabrikanten uit de regio, zoals NXP en VDL, die hebben meegewerkt aan het project, zijn geïnteresseerd. ‘Doordat we als studententeam inmiddels een naam hebben opgebouwd, komen we bij veel grote bedrijven relatief makkelijk binnen’, zegt Gelderloos.

Delen van het interieur zijn gemaakt van doodgewoon huisafval: gevulde grijze huisvuilzakken vol rommel die consumenten achteloos aan de straat zetten.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Auto-industrie niet vernieuwend

De kans dat er snel een BMW of Renault op de markt verschijnt die volledig uit afvalproducten is gemaakt, is voorlopig nul, realiseren de studenten zich. Het is nu eenmaal makkelijker één auto te maken dan honderdduizenden tegelijk. En de auto-industrie staat niet bepaald bekend om zijn vernieuwende karakter als het gaat om materiaalgebruik. Maar de Eindhovense concepten zullen wel langzaamaan zichtbaar worden in nieuwe auto’s. Eerst in het interieur, waar fabrikanten al experimenteren met duurzamer materialen. ‘Ook in de Formule 1 wordt al gebruik gemaakt van vlas bij de productie van de kuipstoeltjes’, zegt Van Etten. Maar ook een fabrikant van surfplanken heeft interesse getoond in het gebruik van vlas en petflessen voor meer duurzame boards.

De vorige duurzame studentenauto werd door de makers liefkozend vlasbak genoemd, vanwege het plantaardige basismateriaal. Noemen bouwers van Luca hun auto afvalbak? ‘Sommigen noemen hem de vuilniswagen’, grinniken de studenten. ‘Een mooie geuzennaam.’

Wat weet u over hernieuwbare energie?

Test uw kennis over zonne-energie, biomassa en kernenergie met deze quiz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden