De afstandsbediening, dat ben jij

Spelletjes bedienen via gebaren. Dat moet miljoenen non-gamers over de streep trekken.

Een aanraakscherm? Dat is zó 2009. Microsoft introduceert vandaag in de VS en op 10 november in Nederland een nieuwe manier om een computer te bedienen, en straks een mobieltje of een tablet-pc.
Naar de Xbox 360, de spelcomputer van het Amerikaanse softwarebedrijf, hoef je alleen maar te zwaaien om objecten op het scherm in beweging te zetten, dankzij Kinect.
Microsoft treedt in het voetspoor van Nintendo. Het Japanse bedrijf bracht de bewegingsgevoelige bediening vier jaar geleden onder de aandacht van een breed publiek met de introductie van zijn Wii-spelcomputer. Deze zomer volgde Sony met zijn variatie, Move, voor de PlayStation 3.
Microsoft gaat een stap verder. Opdat de Wii en de PlayStation 3 gebaren kunnen volgen, geven Nintendo en Sony spelers een lichtgevend pookje in handen. Sensoren en een camera op de tv pikken de bewegingen daarvan op. Kinect slecht ook dat laatste obstakel tussen computerspel en de technofobe consument. Weg met het stuur met zestien knoppen. De afstandsbediening, zegt Microsoft, dat ben jij.
De Kinect-sensor, een langgerekte webcam, maakt een 3D-beeld van de kamer en markeert daarin de speler. Kinect kan zijn gebaren secuur volgen, omdat software de beweging van twintig gewrichten in kaart brengt.
Kinect kan spelers herkennen aan hun lichaamsbouw, gezicht en stem. Dat laatste onderdeel zal pas in de lente in Nederland bruikbaar zijn. Niet alleen moet de software Algemeen Beschaafd Nederlands leren verstaan, maar ook dialecten.
De verwachtingen zijn hooggespannen, zegt Paul Naber, de Nederlandse filiaalchef van de divisie Entertainment & Devices. 'We denken dat de helft van de kopers mensen zullen zijn die nog geen spelcomputer hebben, misschien wel driekwart.'
Die aantallen lijken aan de optimistische kant voor wie bedenkt dat een nieuwkomer 299 euro neertelt voor een bundel van Kinect (los te koop voor 149 euro) met een Xbox 360. 'Dat bedrag lijkt geen hindernis. In winkels waar we Kinect hebben gedemonstreerd, noemden klanten het een schappelijke prijs', zegt Naber.
Veel lager dan die 149 euro zal het voorlopig niet gaan. Er zijn honderden miljoenen in de ontwikkeling van Kinect gaan zitten. Daar bovenop komt een bedrag van 500 miljoen dollar, dat het bedrijf volgens onbevestigde berichten spendeert aan de marketing van de nieuwe spelbesturing. In de VS verschijnt Kinect op hamburgerdoosjes, colaflessen en cornflakesverpakkingen.
Analisten denken dat Microsoft binnen een jaar de reclamedollars heeft terugverdiend. Daarvoor hoeft maar 15 procent van de huidige 42 miljoen Xbox 360-bezitters te vallen voor de verlokkingen van gebarenbediening. Als een kwart Kinect koopt, levert dat Microsoft zelfs 1,5 miljard dollar op, zeggen analisten van het onderzoeksbureau Caris & Co.
De belangrijkste reden waarom Naber vooral novicen ziet toetreden tot het Xbox-universum is het beperkte gamesaanbod. De zeventien spellen die bij de introductie van Kinect beschikbaar komen, zijn vooral sport-, behendigheids- en danstitels. 'Nee, hier bereiken we de fanatieke gamer niet mee. Die houdt van schieten', erkent Naber. 'Deze games draaien vooral om fun voor het hele gezin.'
Ontwikkelaars moeten volgens Naber nog ontdekken wat ze met Kinect kunnen. 'Ze zijn al dertig jaar gewend om games te maken voor afstandsbedieningen met knoppen, of die je met het toetsenbord en muis bedient.'
De enige uitzondering op de Kinect-games voor alle leeftijden is Fighters Uncaged van het Franse uitgeefhuis Ubisoft. Dat is goedgekeurd voor 16 jaar en ouder. In het spel mengt de gamer zich in illegale straatgevechten en moet de speler naar een schermfiguur slaan en schoppen.
Boksgames lenen zich goed voor gebarenbediening. Maar hoe goed kun je richten met de Kinect?
'Technisch zijn er geen beperkingen om moeilijkere spellen te maken', stelt Naber. 'De sensoren nemen het hele lichaam op in dertig frames per seconde. Zo snel beweeg jij niet. Voor de eerste generatie games is het secuur volgen gewoon nog niet zo nodig.' Hij verwacht evenwel dat de eerste schietspellen een hybride opzet zullen hebben - dus bediening met gebaren én een knoppenstuur.
Ontwikkelaars hebben al ingewikkeldere games aangekondigd, zegt Naber. 'De enige beperking is hun fantasie en creativiteit.' Ze kunnen ook te ver voor de muziek uit lopen, bleek deze week. De eerste demonstratie die Microsoft gaf van de mogelijkheden van Kinect maakte vorig jaar zomer grote indruk. Op een tv-scherm was een figuurtje te zien dat ongelooflijk naturel sprak, op vragen en handelingen reageerde en gezichtsuitdrukkingen herkende.
Zover is Kinect nog lang niet, geeft George Andreas, directeur van Microsofts gamesstudio Rare, toe in de jongste Wired. 'Een een-op-een gesprek met een kunstmatig personage - realistisch gezien gaat het nog vijf jaar duren voordat we daartoe in staat zijn.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden