De 12 maatschappelijke trends van 2012

Wat kunnen wij consumenten het komende jaar allemaal verwachten? Trendplatform Second Sight publiceert ieder jaar het Second Sight Yearbook met daarin visies van diverse trendexperts en toekomstdenkers. Hieronder lichten we alvast 12 trends uit het boek toe.

© Second Sight

1) Sacred Economy
We staan aan de vooravond van een nieuw wereldbeeld. Het gaat meer en meer om de diepere en onderliggende verbanden tussen bepaalde dingen. 'If I had only five minutes to convey the most important message possible, I would say something like this: My beautiful fellow humans, here is our last chance to do what we have always wanted to do: to see the whole world with eyes of love.' Charles Eisenstein, auteur van het boek The Sacred Economies.

2) Full Automation
De strijd tussen mens en robot is begonnen. Bedrijven zullen steeds meer investeren in robotica dan in human resources en robots zullen menselijke arbeid steeds meer vervangen. Het einde van werk lijkt nabij. Voor ons als mensen nu de vraag hoe wij gaan werken en leven in de toekomst. Truus Dokter - itFits!/Peclers Paris

3) Flat Society
Individuen van vandaag de dag bevrijden zich van de hiërarchische systemen die gebaseerd zijn op controle en ongelijkheid. In deze 'platte maatschappij' zijn mensen op zoek naar gelijkheid in hun relaties, als burger, medewerker en consument. En als er niet geluisterd wordt nemen zij zelf het heft in handen. Peter Heshof - BLOOM

4) Radical Transparency
In deze tijd van radicale transparantie komen veel geheimen uit en worden traditionele businessmodellen nog verder in de war geschopt. Meer bedrijven geven consumenten en klanten een sneak preview in hun organisaties, zij openen letterlijk hun deuren. Een tijd van onthullingen. Farid Tabarki - Studio Zeitgeist

5) Cash-less
Nieuwe manieren van betalen zullen zorgen voor een nieuw ecosysteem binnen de economie. Hoe gaan we betalen, hoe worden we beloond en wat hebben we te bieden? Henry Mason - Trendwatching.com.

6) Simplicity as a lifestyle
Jongeren willen minder: minder spullen, minder decoratie, minder onnodige extra's. Simplicity is hot; het is een populaire lifestyle op het moment. Maar onderschat deze trend niet, simplicity is niet zo simpel! Irene Westerbeek - The Cool Collector

7) Back to Nature

In food zullen we steeds verder terug gaan naar de natuur, zo zullen we alternatieven voor vlees vinden, maar zullen we beesten en vissen ook van 'nose-to-tail' opeten. Yoka Stada - Studio Bintt

8) Tech in the living room
Vanaf 2012 zal technologie zich steeds meer in de woonkamer afspelen, de televisie zal hoe dan ook geïntegreerd worden met het internet. Erwin van der Zande - Bright.

9) Love is a keyword

De consument is op zoek naar echte producten die met liefde gemaakt worden. Persoonlijke aandacht is hierbij een sleutelwoord. Weten waar je product vandaan komt, wie het heeft gemaakt en de verbondenheid van die persoon met het product dat is belangrijk de komende jaren. Sabien Duetz - Bieninnovation.nl

10) Grassroots approach
Overheden bezuinigen waar ze kunnen. Dit geeft ruimte voor de 'grassroots approach': organisaties die focussen op praktische oplossingen en positieve en down to earth producten en diensten aanbieden. Thimon de Jong - TrendsActive

11) Small-scale
In de toekomst gaat het niet meer om één wereld, maar behoren we als mensen to veel werelden. Sociale media zullen ons helpen nog kleinschaliger te handelen dan we nu al doen. Claes Foxerus, Foxerus.com

12) Making Worlds
We gaan niet meer terug naar de oude situatie van voor de crisis. Het is nu tijd om met z'n allen onze toekomst zelf vorm te gaan geven en nieuwe werelden te creëren. Er zijn volop kansen. 2012 is het jaar van de nieuwe mogelijkheden, met nieuwe ondernemers en nieuwe (business) leiders, met andere skills en andere competenties. De changing of the guards is al begonnen. Andrea Wiegman - Second Sight

Meer lezen in het Second Sight Yearbook 2012
In het Second Sight Yearbook '2012 and beyond: deep crisis and bright spots' kun je nog veel meer lezen over de trends voor komende jaren, inclusief trends op het gebied van food, fashion/design en technologie. Het Yearbook is los te bestellen voor € 75,- (ex BTW) op de website en je kunt hier ook de preview bekijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden