De 11 van '11: Britt, Jinek, Matthijs; de tv-hypes van het jaar

Van de 'doodzieke en oververmoeide' Matthijs tot de onvermijdelijke, quasi-naïeve Britt. En van het gigasucces van The Voice tot de mediagekte rond Cruijffgate. Vk.nl blikt deze dagen terug met 'de 11 van 11'. Vandaag: de tv-hypes van het jaar, welke tv-momenten en mediagebeurtenissen waren dagenlang 'trending'?

1) Bleker schaamteloos
Zelden was een tv-moment zo tenenkrommend. Zelden was de plaatsvervangende schaamte zo op zijn plaats. En zelden tekende een CDA-ontdekking zo snel zijn eigen doodvonnis. Staatssecretaris Bleker eind oktober bij Pauw & Witteman, die even daarvoor de dreigende uitzetting van de jonge Angolese asielzoeker Mauro nog had verdedigd - 'zo zijn nou eenmaal de regels' - , nodigt de jongen op een briefje uit om mee te gaan naar een voetbalwedstrijd. Feilloos registreert de camera het schrijven dat naar de jongen wordt toegeschoven: 'Als je (met je moeder) meewilt naar FC Twente - PSV, dan kan dat!' Mooi niet, reageert Mauro direct. Compleet verbouwereerd bleven we achter.

Bekijk het fragment hier terug: rond de 38ste minuut

2) De 'doodzieke' Matthijs
Het lijkt een normale DWDD-aflevering, die van maandagavond 5 december 2011. Maar het plotselinge verdwijnen van host Matthijs van Nieuwkerk tijdens de live-uitzending leidt op Twitter direct tot een explosie van geruchten. De 51-jarige presentator zou onwel zijn geworden, de ambulance al gebeld, er zou iets met zijn hart zijn; ergo, De Man Is Van Het Scherm. Het onderdeel De TV Draait Door wordt ondertussen door sidekick Jan Mulder aan elkaar gepraat, waarna Van Nieuwkerk vijf minuten later gewoon weer verschijnt, alsof er niets gebeurd is - nadere uitleg blijft uit tot de aftiteling. De VARA verklaart diezelfde avond nog dat 'Matthijs zich even niet lekker voelde en naar het toilet moest'. Maar de hype is reeds een feit, waarna in roddelbladen en -kranten nog weken lustig wordt gespeculeerd over de 'oververmoeide, hardwerkende, soms onredelijke en dus aan-een-vakantie-toezijnde' toppresentator.

3) Publiekslieveling Britt
Opeens is ze er: Britt! De hoogblonde, ietwat (gespeeld?) dommige deelneemster aan het relatieprogramma Take Me Out mag van de RTL5-zenderbaas mee met het reality-vehikel Echte Meisjes in de Jungle en ontpopt zich daar als lieveling van de kijker. Haar uitspraken 'Do you know the way to the plee', 'Van mij word je niet slimmer hoor' en 'twee buiken op één hand' zijn hét gesprek op social media en in de kroeg. Het brengt haar talloze mediaoptredens, een verliefde Matthijs van Nieuwkerk (die door Britt op 'ergens in de 30' wordt geschat), een top 40-hit, een naaktrepo in de Playboy en uiteindelijk zelfs een 'f*cking vet' presentatiecontract bij RTL5.

4) Pau!l
Ach, Paul de Leeuw. Al jaren de kop van jut en dit lijkt alleen maar erger te worden. Wat hij ook op tv probeert, de kritiek komt er gratis bij. Met bakken tegelijk. En aan het eind van 2011 ook nog eens uit onverwachte hoek. 'In mijn eigen clubhuis afgeschoten', zo verwoordt De Leeuw het zelf als hij verneemt dat in De Wereld Draait Door gehakt is gemaakt van zijn nieuwe zaterdagavondproject Pau!l. En notabene door Sonja Barend, de moeder aller talkshows. Paul moest maar eens een jaartje met vakantie, had zij geopperd. De Leeuw: 'Ik heb er een flinke tik van gekregen. Ik lag al op mijn rug bij mijn eigen mensen. Ze mogen van mij door de grond zakken.'

5) Peter R. versus Kockelmann
'Maar jij ziet niet alles wat ik uitzoek, Sven'. 'Ja, maar ik mag er toch wel naar vragen, of niet?' - 'Maar ik antwoord toch ook?'. Hoe zuiver is Peter R. de Vries, want waarom maakt hij geen jacht op de grote jongens; dat wil Oog in Oog-presentator Sven Kockelmann graag weten in een aflevering van zijn liveprogramma Oog in Oog, begin oktober. Hij vraagt het aan de man zelf, maar De Vries windt zich op en spreekt op de voor hem kenmerkende manier over het vermoeden dat hij onder 'valse voorwendselen naar de studio is gelokt'. Gevolgd door 'Je bent niet transparant, Sven'. Een spannende dialoog volgt, waarbij beide heren zichtbaar gespannen en geërgerd naar het einde van de uitzending toewerken. Als Kockelmann afsluit met de aankondiging dat Peter's nieuwe seizoen 'binnenkort bij RTL4 start', onderbreekt De Vries hem met vuur in zijn ogen: 'Ik zit al 16 jaar bij SBS6, Sven'

6) Transfer van het jaar: Jinek
De meest besproken en bovendien meest geslaagde tv-transfer van het jaar is die van Eva Jinek. Ging het jaar ervoor nog een andere overstap - naar Nieuwsuur - op het laatst aan haar neus voorbij; dit jaar is het wel raak. De meningloze NOS Journaal-presentatrice is plots dé anchor van WNL. Het geeft de rechtse Telegraafomroep opeens een serieus te nemen gezicht. Samen met een nieuw logo, een opgepoetste ochtendshow, en de introductie van het nu al gevestigde Eva Jinek op Zondag is het de metamorfose van het jaar.

7) Redder van SBS?
Voor de zoveelste keer gaat John de Mol de uitdaging aan. De mediamagnaat koopt in 2011 met zijn eigen Talpa en uitgever Sanoma de drie tv-kanalen van SBS om zo alsnog zijn eigen zenders te kunnen bestieren. Met Sport 7, Veronica en Talpa wilde het niet echt lukken, maar met de drie gevestigde, maar vervallen bakens van de SBS-groep kan het in 2012 alleen maar beter gaan. Flop na flop na flop zorgen voor mineur bij de ooit florerende SBS-sterren. De bezem gaat erdoor, waarna pas echt de strijd met het keizerrijk van RTL kan worden aangegaan.

8) Secret Flop
Net 5 denkt het nog één keer te kunnen proberen. De matige scores van De Gouden Kooi, Can't buy Me Love en zelfs het origineel Big Brother, seizoen 6, deden geen belletje rinkelen bij de zendermanagers van de voorheen stijlvolle vrouwenzender. We plaatsen een huis in Portugal, sluiten er 15 Baja Beach Club-types in op en we geven ze allemaal een geheim mee. Op social media is het wél een succes. Een klein clubje vaste tv-kijkers (rond de 300.000) betekent online toch veel kliks. De geheimen en opbloeiende liefdes worden hevig bediscussieerd op Twitter en Hyves. Maar het Endemol-concept, waar in Frankrijk wel hoge kijkcijfers mee worden gehaald, doet op Net 5 helemaal niks en gaat in Nederland dan ook roemloos ten onder.

9) Cruijffgate
De media hebben het maar wat vaak gedaan, maar in het geval van Cruijffgate is het protest luider dan ooit. 'De wereld staat in brand, maar waar gaan de media op los? Een wedstrijd verplassen door de mannetjes van Ajax', zo klinkt het. Opening Journaal, dikke letters in alle kranten. Het spel om de macht bij de voetbalclub wordt urenlang gevolgd, al dan niet live. 'Gebeurt er al iets?' 'Er komen nu twee auto's aan. Ehm, even kijken. Nee, vals alarm.' En in de talloze praatprogramma's wordt er driftig op los geanalyseerd. Too much? Too much.

10) The Voice (of the world)
Hij vindt het 'fucking niet normaal' dat hij de competitie heeft gewonnen. Ben Saunders was weliswaar favoriet, 'maar je moet het toch waarmaken', zegt hij op vrijdagavond 21 januari van 2011, de dag van de grote finale van John de Mol's talentenjacht The Voice of Holland, die reeds in september van 2010 begon. De zeer goed bekeken show - naar de finale keken 3,7 miljoen mensen - blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. In een razend tempo verschijnen er tientallen internationale edities van The Voice, met als voorlopig hoogtepunt de Amerikaanse versie die in de zomer wordt uitgezonden door NBC. Daar blijkt The Voice ook al een onverwachte kijkcijferhit en staat het binnenkort - op 5 februari 2012 - in het naprogramma van het meest bekeken evenement van de wereld, de Superbowl. Tientallen miljoenen kijkers gegarandeerd.

11) De toch niet laatste Avondetappe
Zondag 24 juli zou een gedenkwaardige dag worden. De laatste Avondetappe, het soms dodelijk saaie, maar o zo vertrouwde babbelprogramma van Mart Smeets over de Tour de France moet van de NOS stoppen. Eind juni wordt het einde aangekondigd. Mart is niet blij, maar draagt het verlies in stilte. De concurrentie - RTL7 heeft dan net het dagelijkse Tour du Jour aangekondigd - is de lachende derde. Het land is het er echter niet mee eens; velen vinden het onzin dat de in 2012 65 jaar wordende Mart moet stoppen. De druk wordt de NOS te groot. Mea Culpa. Die zondag 24 juli brengt de omroep de makers én Mart in complete verwarring. Stoïcijns geeft Smeets de boodschap door aan de kijkers. De Avondetappe is niet dood. De Avondetappe lééft.

Beeld anp
Britt Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden