Dato Steenhuis mag graag een beetje doorrijden

Procureur-generaal Steenhuis woont in Drenthe en werkt in Den Haag. Met een dienstauto en chauffeur hoeft dat geen probleem te zijn....

Dato Steenhuis houdt van vlot doorrijden. Zijn chauffeur Willem weet dat. Daarom rijdt hij met 140kilometer per uur over de snelweg. ‘Die snelheid zit erin gebakken’, aldus Willem D. in een rapport van de Rijksrecherche.

Als Steenhuis eens geen haast heeft en tegen zijn chauffeur zegt: ‘doe maar rustig’, dan gaat de donkerblauwe Mercedes ongeveer 130 kilometer. ‘Inderdaad, dat is ook een overtreding’, zegt Willem D.

Dato Steenhuis is procureur-generaal. Een van de speerpunten van het college van procureurs-generaal (de top van het Openbaar Ministerie) is een harde aanpak van de verkeerscriminaliteit.

Steenhuis is ook voorzitter van het Centraal Justitieel Incassobureau. Het CJIB is verantwoordelijk voor het innen van de verkeersboetes. In 2004 handelde het CJIB ruim zeven miljoen bekeuringen af voor snelheidsovertredingen. De meeste overtreders, bijna zeventig procent, reden niet meer dan vier tot tien kilometer te hard.

De snelheidsovertredingen van zijn chauffeur hadden Steenhuis’ goedkeuring. Willem D. tegen de rijksrechercheurs: ‘Hij is een echte meerijder. Hij ziet wat er gebeurt. Hij heeft nooit aanmerkingen op mijn rijgedrag.’

De uitlatingen van Willem D. staan in een dossier van de Rijksrecherche, waarin de Volkskrant inzage had. De Rijksrecherche onderzocht de rol van procureur-generaal Steenhuis in de ‘spookagent-affaire’ die vorige zomer het noorden van het land bezig hield.

In juni dwong een geheimzinnige, donkerblauwe, geblindeerde Mercedes op de snelweg A28 automobilisten vaart te minderen door pal voor hen te gaan rijden en af te remmen. Ook kleefde deze auto aan bumpers en reed met hoge snelheid en blauw zwaailicht over de vluchtstrook. De chauffeur zou een politieman zijn.

Martin Dijks, een van de automobilisten, deed als enige aangifte. Toen bekend werd dat de Mercedes de dienstauto van Steenhuis was, volgde een strafrechtelijk onderzoek door de Rijksrecherche.

Op basis van dat onderzoek meldde Justitie in Assen in oktober dat niet Steenhuis betrokken was , maar diens echtgenote. Zij zat als passagiere in de auto. Chauffeur Willem D. werd voor zijn rijgedrag disciplinair gestraft en beboet.

Dijks, een oud-politieman, kreeg argwaan toen justitie weigerde de zaak toe te lichten en hij diende een klacht in. Die klacht wordt deze maand behandeld.

De 48-jarige Willem D. werd in 2004 chauffeur van Dato Steenhuis. Hij kende de procureur-generaal al van voor die tijd, toen hij directiechauffeur was bij Internationale Chauffeur Services (ICS). ‘Bij ICS was bekend dat Steenhuis van doorrijden houdt. De wens van de klant wordt doorgegeven aan de chauffeur’, aldus Willem D. tegenover de Rijksrecherche.

De chauffeur woont in Den Haag, Steenhuis in het Drentse Midlaren. Willem D. maakt duizenden kilometers om zijn baas enkele malen per week naar zijn kantoor in Den Haag te brengen.

Willem D. moest net als de andere chauffeurs vorig jaar nog een politie-uniform dragen. Hoewel hij geen opsporingsambtenaar is, had Willem D. een politielegitimatie, waarop stond dat hij voor de Rijksrecherche werkte.

Prettig voelde hij zich niet in het politiepak. ‘Mensen spreken je aan op zaken waaraan je niets kunt doen.’ Fout parkeren zonder gevolgen was het enige voordeel van het uniform.

De dienstauto was ‘uit veiligheidsoverwegingen’ voorzien van blauwe zwaailichten en een sirene. Als Steenhuis een ‘belangrijke afspraak’ had, gingen de flitslichten aan en soms ook de sirene. Zo snelde hij over de vluchtstrook langs de files. Dat gebeurde wekelijks, aldus Willem D.

Steenhuis gaf niet altijd letterlijk opdracht de zwaailichten aan te zetten. ‘De boodschap was duidelijk als Steenhuis zei dat hij haast had.’ Willem D. kreeg geen opleiding om te rijden met toeters en bellen.

Willem D. zegt zich niet zich schuldig te hebben gemaakt aan het rijgedrag waarover andere automobilisten hebben geklaagd. De Rijksrecherche kan niets bewijzen. Vanwege ‘de gebrekkige administratieve registratie’ is nauwelijks na te gaan waar en wanneer de dienstauto heeft gereden.

Zo signaleerde een politieagent op 24 juni de Mercedes in de avondspits op een ‘zeer drukke’ N33 tussen Veendam en Zuidbroek. De auto had de blauwe flitsers aan en haalde op ‘zeer gevaarlijke wijze’ in.

Willem D. ontkent op die dag in het noorden te zijn geweest. Volgens hem kreeg de Mercedes op dat moment in Den Haag twee nieuwe banden. De garage houdt echter vol dat de auto niet op 24 juni, maar op 17 juni is gerepareerd. Andere informatie is er niet.

Het onderzoek van de Rijksrecherche concentreerde zich op de aangifte van Dijks. Willem D. herinnert zich dat op 22 juni mevrouw Steenhuis rechts achterin de auto zat. Hij reed rustig. ‘Mevrouw Steenhuis is angstig in het verkeer. Ze schrikt als de grote wielen van vrachtwagens opduiken.’

Mevrouw Steenhuis vertelt de Rijksrecherche dat ze zich die rit nog heel goed herinnert: ‘Het was een prachtige avond.’ Die dag was ze met haar echtgenoot naar een receptie in Baarn geweest. Haar man bleef daar overnachten en Willem D. bracht haar naar huis.

‘Ik ben een echte meerijder’, verklaart mevrouw Steenhuis, ‘dat is hinderlijk voor de chauffeur. Daarom ging ik links achter zijn brede rug zitten.’ Ze vertelt met Willem D. ‘hele gesprekken’ te hebben gevoerd. Voorbij Zwolle doezelde ze weg: ‘ik heb niets gezien of gemerkt .’

Het verhaal over het rijgedrag van Willem D. komt procureur-generaal Steenhuis ‘onwaarschijnlijk’ voor. Hij zegt tegen de rechercheurs hoogstens een enkele keer opdracht te hebben gegeven om een file te passeren.

Willem D. is voor het gebruik van zwaailicht en sirene disciplinair gestraft. Hij bestuurde immers de auto. Voor zijn rijgedrag op 22juni kreeg hij een boete van 180euro, omdat volgens de Rijksrecherche in de klachten ‘een kern van waarheid’ moet zitten.

Tegen de Rijksrecherche zegt Willem D. dat hij als chauffeur weinig keus had: ‘Als je de wensen van de klant negeert, kun je beter een andere baas zoeken.’ Volgens hem had Steenhuis na alle commotie gezegd: ‘Het moet dan maar, 120 km per uur, ook als ik haast heb.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden