Dat zeg ik, Etsy

De site Etsy, een Marktplaats voor creatieven, heeft miljoenen gebruikers en wordt ook in Nederland steeds populairder. V sprak vijf succesvolle verkopers.

'There's no stopping us now!', jubelde Etsy in maart van dit jaar, toen de site haar 25 miljoenste gebruiker verwelkomde. De handwerkwebsite is sinds de oprichting in 2005 uitgegroeid tot belangrijkste plek voor creatievelingen om hun werk online aan te bieden. Nu de site sinds oktober 2012 ook in het Nederlands beschikbaar is, groeit ook hier de populariteit.


Tussen de ruim 18 miljoen aangeboden producten zit voor ieder wat wils; een handgemaakte theemuts met Victoriaans motief, een uniek houten iPhonehoesje of een keramieken kaboutersoldaat voor in de tuin, compleet met mitrailleur. In het afgelopen jaar werd er voor ruim 683 miljoen euro aan zelfgemaakte producten verhandeld op de website, een toename van 70 procent met het jaar ervoor. In Nederland is de Etsygemeenschap inmiddels gegroeid tot meer dan drieduizend leden. In juni staat een aantal van de onlinewinkels zelfs eenmalig als gewone winkel op het muziekfestival Best Kept Secret in Hilvarenbeek.


In de jaren voor de introductie van de Nederlandse versie van de website wisten creatieve Nederlanders de weg naar Etsy al te vinden. Vijf succesvolle Etsy-verkopers vertellen hoe hun producten een succes werden op de site. 'Je ziet dat het geen massaproducten zijn, dat het met liefde is gemaakt.'


HET SUCCES

Het geheim van Etsy's succes zit in de lage financiële drempel. Voor het plaatsen van een product wordt slechts 15 eurocent betaald en per verkoop gaat 3,5 procent van de prijs naar de website. In ruil daarvoor krijgen verkopers op Etsy toegang tot een potentieel klantenbestand van miljoenen mensen, verspreid over ruim tweehonderd landen. Maandelijks trekt de website 60 miljoen unieke bezoekers.


Froukje van der Werf (54)


Winkel: Cemerony


Verkochte producten: 12.180


Froukje van der Werf, die online bekend staat als Julia van der Werf, is volgens de website craftcount.com de best verkopende Nederlandse Etsygebruiker. In nog geen vijf jaar tijd verkocht ze ruim twaalfduizend knutselsheets, afbeeldingen waar andere creatievelingen mee aan de slag kunnen.


'Dat komt doordat mijn sheets nog geen 3 dollar kosten. Iemand met duurdere producten kan meer verdienen met minder verkoop', nuanceert Van der Werf haar hoge aantal verkopen. De opbrengsten van haar webwinkel zijn te laag om rond te komen. 'Het is een mooie aanvulling op het salaris van mijn man.'


Haar belangrijkste markt ligt in Amerika, zoals voor veel Etsyverkopers. 'Daar zijn veel vrouwen die dagboeken bijhouden waar ze van alles bij plakken, zogenoemde art journals. Ook is het zelf maken van kaarten daar populair.' Tegenwoordig verkopen vooral ontwerpen voor paper dolls, papieren poppen die kopers zelf in elkaar zetten, goed.


In Amerika stonden Van der Werfs ontwerpen de afgelopen jaren geregeld in hobbybladen van uitgeverij Stampington. 'Dat leverde behoorlijk wat aandacht op. Online is bovendien een heel aparte wereld van creatieve blogs, die blogs zijn belangrijk om te zien wat onder de doelgroep hot is. Daar stem ik mijn ontwerpen op af.'


Christa Keizer (43)


Winkel: Luccicare


Bestellingen: 7.301


Christa Keizer verkoopt op Etsy gedetailleerde, handgemaakte kralen, versierd met patronen van vissen en schildpadden of opvallende kleurencombinaties. 'Het is snel gegaan. Ik ontdekte kralen maken in 2006, twee jaar later ging ik fulltime met mijn Etsy-winkel aan de slag en stopte ik met mijn werk bij een orthopedische instelling.'


Omdat het ook geld bespaart, kan dat uit. 'Ik doe alles thuis. Ik hoef geen kinderopvang te regelen en heb geen auto nodig om van en naar werk te gaan.'


Inmiddels staat de verkoopteller boven de zevenduizend en verscheept ze elk jaar ongeveer achthonderd orders. 'De ene klant koopt één kraal, de andere tien. Dus hoeveel kralen ik echt heb verkocht, is moeilijk te zeggen.'


Doordat Etsy kleiner was toen Keizer begon, viel ze op. Tegenwoordig promoot ze haar werk op sociale media. 'Hoewel je voornamelijk afhankelijk bent van mond-op-mondreclame, is die promotie op sociale media belangrijker geworden door de populariteit van Etsy.'


In die populariteit schuilt volgens Keizer een gevaar. De site begon als een handwerksite voor individuele creatievelingen, maar wordt steeds meer gekaapt door bedrijfjes, vooral uit China. 'Ze verkopen goedkope massaproducten en doen alsof het handgemaakt is. Etsy's succes heeft een keerzijde.'


Mariska Vos-Bolman (36)


Winkel: DIYFluffies


Verkochte producten: 5.780


'Ik had op een gegeven moment genoeg soldaten gemodelleerd', zegt Mariska Vos-Bolman. Ze werkte jarenlang bij Guerrilla Games aan bekende schietspellen als Killzone. Tot ze in 2007 besloot knuffels te maken. Sinds 2008 is haar Etsywebwinkel haar fulltimebezigheid.


'Ik had een naaimachine gekocht, maar kon eerst niet naaien.' Toch verkocht ze vrijwel direct elke dag knuffels. 'Het zijn unieke knuffels, die je niet in de grote winkels vindt. Dat is de kracht van Etsy, mensen maken iets wat voor hen speciaal is.'


Hoewel gamedesign en het maken van knuffels ver uit elkaar lijken te liggen, heeft Vos-Bolman veel aan haar grafische achtergrond. 'Ik maakte 3D-modellen van soldaten, nu doe ik dat van knuffels voordat ik het patroon maak.' Ook qua verdiensten doet haar Etsy-winkel weinig onder voor haar oude werk. 'Met evenveel uren bij mijn vorige baan, zou ik hetzelfde verdienen.'


Tegenwoordig maakt ze de knuffels niet meer zelf, maar verkoopt ze de ontwerpen. 'Die verkopen beter dan de knuffels. Mijn ontwerp van een walvisknuffel werd door iemand met veel volgers op Pinterest, een onlineprikbord, gezet. Daardoor nam de aandacht enorm toe.' Mede daardoor werd 2012 haar succesjaar. Dit jaar staat de teller alweer ruim boven duizend verkochte patronen.


Ivo Beckers (45) Winkel: Shapedad


Verkochte producten: 2.759


'De traditionele markt is verzadigd. Je moet een niche zoeken', zegt Ivo Beckers. Die heeft de Brabander gevonden. Sinds juli 2010 maakt en verkoopt hij gespecialiseerde stylussen, inktloze pennetjes waarmee touchscreens worden bediend.


'Ik begon omdat mijn kinderen wilden tekenen op de iPad. Ze vonden de standaard pennetjes niet nauwkeurig, dus maakte ik mijn eigen met een sokje van geleidende stof.'


Vervolgens ontwikkelde Beckers onder meer kurkentrekkerachtige stylussen die meer precisie bieden. Die ontwerpen vonden onder striptekenaars en Amerikaanse studenten een publiek. Per toeval ontdekte hij een echte niche: 'Ik kreeg foto's binnen van mensen met een motorische beperking, die lieten zien hoe ze mijn stylussen aanpasten aan hun situatie. Daarna ben ik in overleg met hen gespecialiseerde pennetjes gaan ontwikkelen.'


Zo maakte Beckers voor een deels verlamde klant een speciale gebogen stylus, die tussen de knokkels kan worden gehouden. Voor mensen die hun handen helemaal niet meer kunnen gebruiken, ontwikkelde Beckers stylussen met mondstukken.


Als een van de weinige stylusaanbieders voor gehandicapten valt Beckers op. Inmiddels kreeg hij ruim 2.700 orders. 'Ik zit op het break-evenpoint. Ik ga uitbreiden met nieuwe producten en een productlijn. Op de lange termijn moet blijken of het uit kan.'


Bernadette Ambergen (46)


Winkels: Berniolie en BernioliesDesigns


Verkochte producten: 5.898


Vijf jaar geleden opende Bernadette Ambergen haar eigen winkeltje op Etsy en sindsdien verkocht ze ruim 850 gehaakte en gebreide sjaals, bolero's en cols. Daarnaast verkocht ze bijna vijfduizend van haar kledingontwerpen.


De sleutel tot haar succes is volgens Ambergen de combinatie van haak- en breitechnieken. 'Dat zie je niet veel, net als de kralen en zoetwaterparels in mijn werk. De ontwerpen verkopen goed omdat ze meerdere keren worden verkocht en mensen daarmee zelf aan de slag kunnen. Het zelf maken vind ik het leukst, maar kost veel meer tijd en materiaal. Daardoor is het duurder.'


Bijna 90 procent van de verkochte producten gaat naar Amerika, Australië en Canada. Om in Nederland meer verkoop te genereren, is Ambergen van plan om haar Engelstalige winkel naar het Nederlands te vertalen. 'Daar kom ik alleen nog niet aan toe, het is te druk.'


Want sinds ze een jaar geleden stopte als kostuumontwerper bij een circus, is het hard werken om van haar Etsywinkel rond te komen. Maar ze heeft geen spijt: 'Daarvoor is het werk te leuk. Bovendien: als ik het in deze moeilijke markt red, komt het straks ook goed.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden