'Dat toontje van Peter R. de Vries, daar kan ik niet tegen'

Bert van der Veer (60) is regisseur van Pauw & Witteman. Onlangs verscheen van zijn hand het boek 60 jaar televisie in Nederland. 'Ik vind het best lollig op die rode loper.'

Barend & Van Dorp of Pauw & Witteman?

'Het regisseren van Barend & Van Dorp was enerverender. Ik doe Pauw & Witteman met veel plezier, maar in de studio van Frits en Henk vonden meer verrassingen plaats. Jan Mulder hè. En de muziek naturlijk. Als programmadirecteur van RTL stond ik min of meer aan de wieg van het programma. Af en toe regisseerde ik op vrijdag. Toen ik er in 2000 uitvloog bij RTL, vroegen Frits en Henk me om de vaste regisseur te worden. Ik werd warm ontvangen. Barend & Van Dorp was baanbrekend. Een dagelijkse talkshow, geïnspireerd op de actualiteit, dat leek in Nederland onmogelijk. Wij bewezen het tegendeel.'


Rode loper of bruin café?

'De rode loper. Het hoeft niet zo heel vaak, een keer of zes per jaar. Met Judith ga ik naar het Boekenbal, de Beau Monde Awards en het Televiziergala en nog een paar andere dingen. Nee, geen filmpremières, films zie ik liever op een stille dag in de bioscoop. Ik vind het best lollig op die rode loper, maar het is meer een keuze tégen het bruine café. Ik drink niet, de akoestiek doet vaak denken aan de hel en ik word voortdurend aangesproken door mensen die iets willen vertellen over tv. Ik vrees dat ik niet de status heb om iets te veranderen aan het begintijdstip van The Bold and the Beautiful.


Fabian Cancellara of Alberto Contador?

'Contador. Ik hou van het melodramatische dat aan hem kleeft. Zelfs toen het met Cancellara mis ging in de Ronde van Vlaanderen, was er niks aan hem te zien. Hij bleef de superman. Als de kranten in december de sportkalender voor het nieuwe jaar publiceren, noteer ik alle wielerwedstrijden in mijn agenda. En ik bekijk ze allemaal. Misschien maak ik het mooier dan het was, maar ik herinner me dat ik als jongetje op de schouders van mijn vader in Fontainebleau het Tourpeloton voorbij zag razen. Toen begon het.'


Jan Tromp of Joost Eerdmans?

'Dat hele Uitgesproken is de grootste vergissing van het afgelopen tv-seizoen. Idealisme is geen uitgangspunt voor goede journalistiek. Wat die programma's laten zien, is pijnlijk en niet van deze tijd. Tromp en Eerdmans zijn allebei geen tv-persoonlijkheden naar wie je lang kunt kijken. Doe maar Eerdmans. Bij hem zie je tenminste nog een soort bevlogenheid. Daarmee compenseert hij het ontbreken van vakmanschap een beetje.'


Boek of tv-programma?

'Ik heb 21 boeken op mijn naam staan. Als ik exemplaren van een nieuw boek krijg toegestuurd door de uitgever en het doosje openmaak, voel ik bijna hetzelfde als bij de geboorte van een kind. Maar een goeie uitzending maken van Pauw & Witteman is óók heel bevredigend. Het geluk is alleen kortstondiger, dat is na afloop na twee bitterballen alweer verdwenen. Dus het boek.'


Frankrijk of Duitsland?

'Frankrijk, zonder enige twijfel, niet in de laatste plaats wegens de schoonheid van de taal. Mijn vader was beroepsmilitair. Van mijn 6de tot mijn 9de woonde ik in Frankrijk, van mijn 11de tot mijn 14de in Duitsland. De eerste buitenlandse ervaring heeft de grootste impact. We verhuisden voortdurend. Ik ben daar een enorme voorstander van. Afscheid nemen en onthechten horen ook bij het leven.


Studio Voetbal of Voetbal International?

'Studio Voetbal. Niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege het tijdstip en de lengte van het programma. Twee keer anderhalf uur Voetbal International, op maandag en vrijdag, gaat mij te ver. Een voetbalprogramma op zondagavond heeft ook meer urgentie. Als Johan Derksen een stapel A-viertjes begint voor te lezen en onthult wie de nieuwe assistent-trainer van Excelsior wordt, ben ik vertrokken. Wat ik leuk vind, is dat alles is begonnen met Villa BvD in Roquebrune met Frits en Henk, tijdens het WK 1998 in Frankrijk. Dat zette de toon. Sindsdien mag en kan en moet praten over voetbal enerverend zijn.'


Peter R. de Vries of Albert Verlinde?

'Albert Verlinde. Dat komt omdat hij tenminste nog iets van zelfrelativering heeft. Bij De Vries kan ik dat niet ontdekken. Met beide heren heb ik een aanvaring gehad. De Vries en ik spraken elkaar bij Het Gesprek. Het liep niet echt lekker. De Vries is een goede misdaadjournalist, maar hij laat totaal geen ruimte voor andere opvattingen. Dat toontje, dat gelijkhebberige, ik kan daar niet tegen. Hij vond mij een lul. Dat kan, maar veins dan tenminste interesse. Maar ook daartoe is hij niet in staat.'


Emo-tv of talentenjacht?

'Ik heb toch iets meer met emo-tv. Met al die talentenjachten ben ik klaar. Ik heb de Soundmixshow en de Surpriseshow geregisseerd, allebei met Henny Huisman. Met de Surpriseshow had ik het meeste plezier. Het was zo'n beetje de doorbraak van emo-tv in Nederland. We lieten droomwensen in vervulling gaan. Ook in zo'n programma kun je je journalistieke kwaliteiten kwijt.'


Bert van der Veer of meneer Osborn?

'Bert van der Veer. Het is ook niet Judith van der Veer, maar Judith Osborn. We hadden het net over de rode loper. Onze enige maatstaf is: vinden we het leuk of niet? We worden gevraagd om samen in een quiz te komen, of bij RTL Boulevard. Beau Monde wilde ons fotograferen als The Beauty and the Beast en in De Gekste Dag speelden we de Austin Powers-scene. Naakt, ja. De take waarin ik een smartphone voor mijn geslachtsdeel moest houden, moest zeventien keer over. Zo ingewikkeld is het soms, tv maken.'


Bril of pijp?

'De bril. Anders kan ik niet lezen. Maar ik ben verslaafd aan de pijp. Ik rook overal, ook op straat. Vaak kijken kinderen me na. Ze weten nog wel hoe het heet. Kijk pappa, hoor je dan, daar loopt een meneer met een pijp.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden