Das Auto van het Jaar

Autotest

De nieuwe Volkswagen Passat, al uitgeroepen tot Auto van het Jaar, is slechts een fractie minder saai dan we gewend zijn. Gelukkig maar.

De auto van het jaar, de Volkswagen Passat. Beeld reuters

Wat maakt een auto tot een succes? Vroeger was het overzichtelijk. Hij moest ruim zijn, niet te veel verbruiken en niet te hard roesten. Tegenwoordig speelt veiligheid een rol, en in de 'zakelijke markt' vooral de bijtelling. Auto's die in de 14-procentscategorie vallen, waren zo goed als verzekerd van een plaats in de verkooptoptien. Door de strengere regels zijn er minder grotere auto's - op een enkele Porsche Cayenne en Panamera na - die in deze of de nog gunstiger categorieën vallen. Dus winnen andere unique selling propositions (usp's) weer aan belang.

De auto

Gereden: Volkswagen Passat Variant HighlineBlueMotion Technology 1.6 TDI 88 kW - 120 pk / 6-versnellingen.

Prijs: 44.579 euro. Vanafprijs: 30.590 euro.

De nieuwe Volkswagen Passat heeft er een die de concurrentie, zeker in Nederland, vermorzelt. De usp van de Passat heet aanhangerassistent. Dit is een elektronische schakeling die in combinatie met een achteruitrijcamera de bestuurder helpt bij achteruit rijden en inparkeren met een aanhanger of caravan, een van de meest gevreesde speciale verrichtingen onder automobilisten en voor complete gezinnen reden om dan in godsnaam maar elk jaar een appartement te boeken in plaats van een caravan te kopen.

Het is vooral de eenvoudige elegantie van het aanhangersysteem dat tot de verbeelding spreekt, omdat het een combinatie is van bestaande technologieën waarmee het kunstje wordt geflikt. Zo fungeert het knopje van de buitenspiegels als joystick. De achteruitrijcamera bewaakt de hoek waaronder de dissel staat en geeft op basis daarvan stuurinstructies aan de parkeerassistent. Alles wat de bestuurder hoeft te doen is met de joystick aangeven of de aanhanger recht naar achter moet, of bijvoorbeeld een haakse hoek moet maken. Vervolgens neemt de auto al het contrastuurwerk voor zijn rekening. De bestuurder hoeft alleen maar gas te geven, te remmen en op te letten of hij niks raakt.

Beeld ap

Jaloezie

Dit is waar de no-nonsensesenior met caravan terecht warm voor loopt. Natuurlijk kan hij zijn huis op wielen heus wel zelf op de ruime staplaats van de camping zetten, maar als de techniek een handje helpt, is dat mooi meegenomen en kan moeder gewoon blijven zitten. Maar ook de leaserijder die elk voorjaar zijn bootje de jachthaven in trailert, zal de functie (543 euro, maar: zie inzet) weten te waarderen. Het is een extra waarnaar andere fabrikanten vermoedelijk met jaloezie kijken.

En de Passat is toch al zo'n fijne auto voor de Nederlander. Hij is weinig schreeuwerig - al springt de fraaie Harvard Blue metallic lak en het lichte alcantaralederen 'St. Tropez'-interieur van onze testwagen wellicht een beetje te veel uit de band - degelijk gebouwd en voorzien van een dieselmotor die in de vlakke polder voldoende klaarmaakt tegen een billijk verbruik (een op 17,7, we hebben niet echt ons best gedaan). Er zijn buurmannen in de vinexwijk die de Passat saai noemen. Dat is vermakelijk. Als saai betekent: degelijk, waar voor geld, kostenefficiënt, ruim, dan zijn wij er liefhebber van. Daarom wonen we ook in de Vinex, de Passat onder de woonconfiguraties.

Dat saai is vermoedelijk de reden geweest waarom ze in Wolfsburg ook een biturbodieselmotor hebben bedacht met een astronomische 240 pk. Daar kun je buurmannen dan tijdens de opzomerbuurtbarbecue lekker mee om de oren slaan.

Assistentiepakket

Met de aanhangerassistent (543 euro) is de caravanbezitter er niet. Het toverkunstje van VW is alleen verkrijgbaar in combinatie met een trekhaak (943 euro) die op de fabriek gemonteerd moet zijn (aankoppelen van een aanhanger leidt ook tot aanpassing van het stabiliteitsprogramma, waardoor de auto stabieler reageert als plotseling moet worden uitgeweken). Verder is ook een achteruitrijcamera nodig, of het zogenoemde Area View (463 euro), waarmee rond de auto gekeken kan worden. En dan moet ook nog het pakket Discover Media (1.177 euro) of Discover Pro worden aangevinkt.

Stigma

Het zal niet helpen. Van het stigma saai komt de Passat nooit meer af, al voeren ze hem uit met vastebrandstofstuwmotor. Daarom is het jammer dat sommige van de stijlelementen van dit nieuwe model - we noemen de glimmende strip boven koplampen en grille - wat ons betreft een beetje te bohemien zijn. Een beetje alsof Bram van Ojik in bell bottom in de Tweede Kamer verschijnt. Van ons mag het, hoor, die 240 pk en de glimmers - in het verleden waren er zelfs Passats met een V8-motor, dus enige gekkigheid is ze bij VW niet vreemd. Maar ik zou vasthouden aan mijn imago als ik Passatontwerper was.

Aan de andere kant: het ongelijk van elke mopperaar is allang bewezen. De Passat is immers uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Dan kunnen wij wel pruilen over een sierstripje te veel; met zo'n titel op zak word je gewoon een verkoopsucces. Helemaal als er straks ook nog een GTE-versie komt, de pluginhybride met 7 procent bijtelling. Nu alleen nog even hopen dat hij ook de trekautovan-het-jaaraward in de wacht sleept. Kan haast niet missen.

Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.