Daphne Huisden

In Huisdens tweede roman houdt iedereen zichzelf voor de gek.

Daphne Huisden: Dit blijft tussen ons

Prometheus; 247 pagina's; euro 17,95.


Het vertellen van een verhaal gaat zomaar niet. Dat ondervindt Samuel Cohen aan den lijve. Waar Dit blijft tussen ons begint, verkreukelt hij de 33ste versie van de eerste alinea van zijn 'boek' tot een prop, en gaat hij richting De Windhoek, op zoek naar verhalen.


Het café, dat alleen wordt bezocht door de bewoners aan het Plein van Weltevreden, wordt bestierd door de oude Gizmo die vooral voor kroegbaas speelt. 'Net echt', en daarmee verwijst Huisden naar haar geprezen debuut Alles is altijd fictie (2010, Academica Prijs-nominatie), dat de constructie van identiteit onderzocht: een even fictief en verhalend proces als de creatie van een personage.


Sam bemoeit zich op slinkse wijze met alles en iedereen, port en peurt in de hoop op een plot dat zijn boek voorbij een gedoemde belofte kan brengen. En zo vergaat het alle bewoners op het Plein: ze roddelen zich rot, maar geloven ondertussen ten onrechte dat hun eigen gebreken verstopt blijven. Omdat álle personages zichzelf voor de gek houden, wordt het eendimensionale verhaal nergens spannend.


Alleen de jonge Oscar (10) overtuigt: zijn kinderlijke nieuwsgierigheid past bij de infantiele houding van dit bonte gezelschap. Jammerlijk allemaal: tot voorbij het einde blijf je geloven dat Daphne Huisden, die op momenten gevaarlijk en overtuigend sarcastisch is, veel beter kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden