Dansen bij de babyhaaien

BANGKOK MODERNISEERT IN RAP TEMPO. HIPPE HOTELS, TRENDY CLUBS EN TOPDESIGNERS HEBBEN DE STAD GEVONDEN. MEER GELD: NÓG MEER SHOPPEN....

DOOR ERIC VAN DEN BERG

Ze hadden het restaurant, met vier soorten sfeerverlichting, ook Cyaan kunnen noemen, maar dat was wat gewoontjes voor het Metropolitan Hotel. Het werd C y'an, omdat 'die apostrof er zo leuk uitziet'. Nét dat verschil, net dat detail – getuige ook de yogamat en de badjas van Armani in elke kamer.

Dit is niet gemiddeld Bangkok. Dit hotel (vanaf 240 Amerikaanse dollar per nacht) is ook niet voor de gemiddelde Thai. Het voorgeprogrammeerde licht schijnt hier over reclamejongens, ontwerpers, acteurs, en, zo zegt marketingmanager Supranee Taecharungroj, over 'mensen van MTV en Warner Brothers'. Grosso modo: 'Middenkader, dertigers, veertigers.'

Zij zijn de voorhoede van Nieuw Bangkok. Westers, trendy, hip met een Aziatisch accentje. De martini-cocktail (met wodka en citroengras) in de Met Bar heet Tom-Yamtini . In Como Shambhala (centrum voor rust en harmonie op de tweede verdieping) is behalve een Jet Lag-Therapy en een Jet Set Beauty-pakket ook de traditionele Thaise massage te bestellen.

'Tijd en ruimte is hier het belangrijkste', zegt Supranee. Het is te zien: het hotel in het Sathornzakendistrict, het jonge broertje van het Metropolitan in Londen, oogt vederlicht. Open, minimalistisch. Het personeel loopt in zwarte kleding van de Japanse ontwerper Yohji Yamamoto.

'Vijf jaar geleden zouden de Thai dit concept niet hebben begrepen', zegt Supranee, zelf begin dertig. 'Maar er is een nieuwe generatie Thai, jonge mensen die in Engeland of in Amerika hebben gestudeerd en terugkomen met andere wensen én goede ideeën.'

Het jaar 2003 zette de toon. Niet alleen het Metropolitan begon toen (eigenaar: Christina Ong, mode-ontwerpster en -magnaat), ook The Davis Hotel, dat zichzelf trendsetter noemt, stortte zich op de nieuwe markt. Restaurant Sirocco opende de deuren. Deuren overigens die toegang bieden tot het terras van de 67ste verdieping van de Dome State Tower, 240 meter boven de Chao Praya-rivier. 'Zeldzaam, simpel, elegant', is het label hier. Mediterrane keuken – Zwitserse en Italiaanse chefs hebben de Thai les gegeven. 'We willen internationaal zijn', zegt p.r.-dame Savinee Asavanuchit, 'maar we focussen op de lokale bevolking. Die moet het uiteindelijk doen. De Thai zijn wereldberoemd om de gastvrijheid, daar moet je gebruik van maken.'

Savinee (26) ziet het om haar heen: de Thai, vooral de jonge mensen, zijn veel 'opener' geworden, met de blik meer gericht op het Westen. 'Ze zien meerWesterse tv, spreken beter Engels en hebben ook meer te besteden. Vijf jaar geleden was Starbucks veel te duur, nu drinkt iedereen die koffie.'

Er is meer geld. Bij de Thai zelf (vaak dankzij makkelijk af te sluiten leningen), en bij het sterk groeiend aantal expats. En dus zijn er meer plekken waar dat geld kan worden uitgegeven.

Bijzonder snel kan dat in het Erawan-complex, dat zichzelf afficheert als the new boutique mall, waar horloges van Cortina te koop zijn, en labels als D & G en Issey Miyake zijn ondergebracht bij Club 21 van Christina Ong (ook daar). De vierde verdieping is in zijn geheel omgebouwd tot wellness-centrum, met een infrarood-sauna bij HydroHealth en aromatherapie bij Nature Touch.

'Het is hier goedkoper dan in Singapore', zegt Megan, dertiger, die een weekendje Bangkok doet met haar vriendinnen. 'Bij ons heb je de topmerken op elke straathoek; in Bangkok heb je ze nu ook, maar je hebt daarnaast nog de winkeltjes met leuke Thaise spulletjes.' Na het winkelen strijken ze zaterdagavond neer bij Bed Supperclub. Bekend concept: liggend dineren op witte matrassen met witte kussens tussen witte gordijnen. Met lounge van de dj's. Tot aan het ijs althans, want dan moet het een tandje hoger. Voor de laatste paar uurtjes.

Het is opschieten, want veel bars en clubs in Bangkok moeten om 1 uur dicht. De beau monde verhuist naar de Q-Bar (eigenlijk al klassiek, vol buitenlanders), de Met Bar (waar je gezien moet worden), 87 Plus (heette vroeger 87, maar is met z'n tijd meegegaan) of Mystique, de tent van het moment, drie verdiepingen. Babyhaaien zwemmen in het aquarium achter het barpersoneel.

'Wie vijf jaar geleden voor het laatst in Bangkok was, herkent de stad niet meer terug', zegt Mongkolchai Thammachote, assistentmanager van The Davis, het eerste boetiekhotel van Bangkok. 'Iedereen verwacht het traditionele Thaise, met bankjes en kleedjes, maar dat hoeft helemaal niet. We moeten veranderen.'

Waar het 'm in zit: elke kamer een andere stijl (de Chinese kamer heeft rode lampen, de Balisuite iets met olifanten), jong personeel in moderne kleding, en een goede shampoo, een dure, van een écht merk. n

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden