Dansdagen: jonge Irakees sleept twee prijzen binnen

MAASTRICHT Nederland en de boerka gaan best samen. Dat zou je bijna denken als je de Nederlandse Dansdagen dit weekeinde in Maastricht bezocht, waar het dansstuk Holland van Ed Wubbe - over oer-Hollands calvinisme en ondernemingszin - broederlijk het podium deelde met zwart gesluierde vrouwen uit Mourning van het Internationaal Danstheater. Deze laatste voorstelling won de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie van het afgelopen seizoen. Mourning, een ontroerend ritueel van rouwende vrouwen, liet drie andere genomineerde voorstellingen achter zich: Cacti van Nederlands Dans Theater II, Lu Carmella van Mor Shani en Ron Amit en Out of Context - for Pina van Alain Platel/Les Ballets C. de la B. (een vreemde Vlaamse eend in de bijt).

De 25-jarige Muhanad Rasheed, choreograaf van Mourning, nam de Zwaan zaterdagavond tijdens het Gala van de Nederlandse Dans in ontvangst. Hij dankte zijn moeder, die vanuit zijn geboorteland Irak 'het kostuum' - de boerka - had opgestuurd en later voor alle danseressen een gezichtssluier vervaardigde.


De jonge Irakees, nog maar drie jaar geleden naar Nederland gevlucht, viel maar liefst twee keer in de prijzen. Hij ontving ook de Prijs van de Nederlandse Dansdagen, uitgereikt door de gemeente Maastricht. Het geld, 12.500 euro, moet besteed worden aan een nieuwe productie voor de Nederlandse Dansdagen 2011.


Rasheed gaat ook een tweede choreografie maken voor het Internationaal Danstheater, over liefde in Irak, waarmee het gezelschap doorzet met een meer experimentele lijn naast de kleurrijke, grootschalige werelddansproducties.


De winnaar van vorig jaar, Erik Kaiel, wist de Prijs van de Nederlandse Dansdagen helaas niet uit te buiten. Zijn met het geldbedrag gemaakte locatievoorstelling Blade Runner, naar analogie van de bekende sciencefictionklassieker, was een kinderlijk verbeeld verhaaltje van een zwarte knokploeg jagend op kleurrijke figuren, rennend, klimmend en klauterend langs het harde beton van de ruige Timmerfabriek. Naïef acrobatische dans in een voorspelbare structuur.


Danseres Heather Ware (van Leine & Roebana) nam zaterdag geroerd de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie in ontvangst (andere genomineerden: Mitchell-Lee van Rooij van Scapino en Sefton Clark van Het Nationale Ballet). Ze dankte choreografe Andrea Leine die haar ervaringen tijdens een evenwichtsziekte indrukwekkend wist over te brengen op deze Canadese danseres in 172 Suggesties aan een Lichaam.


Van de genomineerden was alleen Van Rooij dansend te zien in Maastricht, in de première van het Vuurvogel pas de deux van Marco Goecke. Naast de subtiel ingesnoerd fladderende vuurvogel van Bonnie Doets toonde hij zich een mysterieuze prins.


Regisseur van de gala-avond, Ed Wubbe, had nog meer kleine premières in petto. Dj Tom Holkenborg componeerde zijn eerste klassieke orkeststuk, live uitgevoerd door het Limburg Symfonie Orkest. Deze Alexandra bleek echter een schools opgebouwd klassiek werk met veel crescendo's van percussie en strijkers en een trommelslag als uitsmijter. Behoorlijk braaf voor zo'n beroemde dj. De impact was vooral toe te schrijven aan de gelegenheidschoreografie waarbij de dansers van AYA broederlijk het podium deelde met een klassiek paar van het Nationale Ballet en een bonte bende van Club Guy & Roni.


Gouden Zwaan-winnaar Krisztina de Châtel zorgde voor het politiek meest krachtige moment door in haar dankwoord haar doorzettingsvermogen vol in de strijd te gooien tegen de bezuinigingen: 'U kunt nog jaren op mij rekenen.' Op haar beurt reikte zij vrijdagavond de Mirjam Bos Prijs (2500 euro) uit aan Nita Liem, artistiek leidster van de urban dancegroep Don't Hit Mama, vanwege haar 'vastberadenheid en moed' om jongeren, publiek en podia via sociale dansvormen dichter bij elkaar te brengen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden