Dans/jongerenopera: Monteverdish ****

MonteverdISH door ISH en VocaalLAB.


De Meervaart, Amsterdam. Tournee t/m 9/12. balls.nl


Je voelt je in het hol van de leeuw. In de zaal zitten oudere operaliefhebbers naast opgeschoten jongeren. Afwachtend en enigszins argwanend. De eerste smeken om stilte, de tweede reageren luidruchtig. Op het podium gonst het van spanning van eenzelfde onverwachte ontmoeting tussen twee diametraal verschillende werelden: breakdansers, drummers en samplers staan in MonteverdISH naast operazangers en bespelers van oude muziekinstrumenten.


Het zou een clash kunnen worden of een opgelegd rendez-vous. Maar het wordt een zinderende ontdekkingstocht naar een kruisbestuiving tussen de verfijnde zeventiende-eeuwse barok van Monteverdi en een gescratchte remake ervan met dubstep en hiphop. MonteverdISH zwenkt van duetten tussen dansende sopranen en breakdansende rappers naar rockende muzikanten op cello, viool en theorbe en verstilde echo's van stevige baritonzang. Af en toe vliegt de voorstelling hartstochtelijk uit de bocht. Maar overal is de bite van de leeuw voelbaar: beide kampen willen kempen. Ze doen niet voor elkaar onder, hebben respect voor elkaar maar - gelukkig - geen ontzag. En ze vreten elkaar op, in de goede zin van het woord.


Na Shakespeare (in StormISH) en de Griekse mythologie (in HerculISH) onderzoekt de breakdance- en hiphopformatie ISH van Marco Gerris nu een samenwerking met opera. In het avontuurlijk ingestelde VocaalLab van Romain Bischoff en Arnout Lems vindt hij een ideale sparringpartner. Componist Perquisite (Pieter Perquin van Pete Philly & Perquisite) schreef een fascinerende bewerking van delen van Monteverdi's opera l'Incoronazione di Poppea voor barokbezetting, aangevuld met drum en scratch. Hij durft met broos getokkel op de theorbe te beginnen om door te schieten naar ruige slagakkoorden op cello en viool. Voor een goed begrip van het verhaal is het handig wetenschap te hebben van de vier centrale karakters uit de voorstelling: de machtsmisbruikende keizer Nero (vol machismo en opvallend genoeg gezongen door een vrouw), zijn machtswellustige maîtresse Poppea (type geraffineerd blondje), de wijsgerige senator Seneca (die zijn advies met de dood moet bekopen) en de vernederde soldaat Otto (Poppea's verloofde). Alle vier krijgen ze een alter ego in de vorm van een breakdanser. Zij geven met headspins, windmills en handstanden energiek vorm aan innerlijke angsten, hartstochten en zorgen.


Er wordt zonder boventiteling gezongen in Italiaans, Engels en Nederlands (met Osdorpse rap). Details uit het verhaal - over machtige mannen die sexappeal verkiezen boven wijsheid (denk aan Berlusconi) - raken weliswaar volledig verloren maar krijgen een alternatief in de opwekkende, bruisende energie waarmee deze grimmige boodschap over machtsmisbruik de zaal in wordt gegromd.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden