DANS Hatchlings #4

Het zijn alle drie eigengereide makers. Een beetje gek, een beetje dwars. Niet vreemd dat het jeugddansgezelschap Meekers uit Rotterdam benieuwd is hoe hun danstaal uitpakt in een choreografie voor kinderen.

Tot nu toe hebben deze jonge choreografen alleen voor volwassenen voorstellingen gemaakt. Van het drietal is de Braziliaans-Nederlandse Duda Paiva het meest ervaren en succesvol: internationaal geniet hij bekendheid als energieke en grillige bespeler van diabolische poppen, die met hun rubberen lichaam een verlengstuk vormen van zijn danserslijf.

De Vlaming Jan Martens danste bij Ann van den Broek en valt als beginnend choreograaf op met een indringend idioom van gecontroleerd beuken en gearticuleerd ademen.

De vrolijke Sabina Perry - type Pippi Langkous - danste jarenlang bij de Meekers en gebruikt haar jeugd als inspiratiebron voor een dansstuk over de betrekkelijkheid van goed en kwaad.

Tijdens Hatchlings #4, zoals Meekers en Dansateliers dit talentontwikkelingsprogramma noemen, valt echter vooral op hoe snel de makers - oog in oog met kinderen - hun eigenzinnigheid inruilen voor eenvormige verhaaltjes. Vooral Martens valt tegen met een te letterlijk broer-zus-duet. In een korte serie momentopnamen imiteren Yanaika en Fabian Holle (daadwerkelijk broer en zus) de huiselijke strijd uit een kinderleven: vechten versus intimiteit. Ze trekken aan elkaars haren, schuilen onder een sprei en blazen het licht uit. Maar er wringt niks in dit 'Wij spelen voor u broer en zus'.

Sabina Perry komt iets verder met haar kwartet over het saaie van goed gedrag. Vier dansers verdelen onderling de rollen: 2 bad guys, 2 good guys. De eerste negeren de regels, de tweede proberen dat te verhinderen. Gaandeweg willen de braveriken ook ondeugend zijn. En zo dollen ze met hun rekbare moraal. Ze dansen echter beter dan ze acteren in 'Het is goed om slecht te zijn'. Perry zou hun dialogen moeten opkrikken of hen meer in dans moeten laten uitdrukken.

Het beste komt King van Duda Paiva uit de verf. Hij vat een leuke moralistische mythe samen, over de hebberige koning Erysichton die met een onstilbare honger wordt gestraft voor het omhakken van vruchtbare bomen. Deze heerser is een lelijke naakte spierbundel, een vileine pop, die jankt en schmiert in de armen van bespeler Andreas La Monica.

De oudere danseres Ana Teixido vertolkt de vruchtbaarheid met haar nog steeds kwikzilveren manier van rondzwieren. Het mooie is dat Duda Paiva zijn creaties zo levensecht presenteert dat hij ze op het introducerende filmpje zelfs de rol van maker toedicht: de pop heerst over hem als choreograaf.

Op toneel idem dito: de mens danst naar pops pijpen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden