Opinie

'Dankzij thuisonderwijs studeert onze zoon Julian nu in Newcastle'

In een veilige omgeving op een zeer flexibele manier leren: dat is de essentie van thuisonderwijs, betogen orthopedagogen Thijs Bezems en Gerry van Vugt.

Staatssecretaris Sander Dekker van OnderwijsBeeld anp

De intentie van staatssecretaris Dekker om thuisonderwijs te willen verbieden toont aan hoe weinig ook deze staatssecretaris zich in de materie wil verdiepen. In 10 jaar keren zich 400 procent meer ouders tegen het reguliere onderwijs en kiezen voor thuisonderwijs.

De argumenten die de staatssecretaris gebruikt, tonen aan dat hij noch van het onderwijs noch van het thuisonderwijs op de hoogte is. Het leren omgaan met volwassenen blijft op een school beperkt tot contact met enkelen, die allen dezelfde rol vervullen, terwijl de kinderen die thuisonderwijs genieten, vrijwel dagelijks met diverse volwassenen in aanraking komen. Of denkt de staatssecretaris dat deze ouders de hele dag met hun kind in een geïsoleerd kamertje proberen kennis over te dragen? Uit gedegen onderzoek van thuisonderwijs in Nederland, Engeland en de VS zou hij kunnen weten, dat deze ouders hun kinderen laten leren in de veelzijdigheid van onze samenleving, juist in contact met verschillende volwassenen in verschillende systemen.

Flexibeler gedrag
Datzelfde geldt voor het omgaan met leeftijdsgenoten. Dit blijft binnen het reguliere onderwijs meestal beperkt tot het omgaan met een vaste kleine groep en het dikwijls buitensluiten van anderen. In het thuisonderwijs ontwikkelt het kind een veel flexibeler gedrag in het omgaan met leeftijdsgenoten omdat er geen dergelijke vaste kleine groep is. Hierdoor leert het kind met veel verschillende kinderen om te gaan en veelsoortige vriendschappen te ontwikkelen.

Maar de staatssecretaris gaat geheel voorbij aan de essentie van het thuisonderwijs. Die ligt echt niet in deze twee aspecten, maar in het feit dat deze kinderen in een veilige omgeving op een zeer flexibele manier leren. De manier die volledig aansluit bij de eisen van onze huidige samenleving. Omdat er geen vaste methode is, moeten de ouders zich telkens weer afvragen hoe hun kind zich deze specifieke materie het best eigen kan maken. Dat leidt ertoe dat het leerproces samen met het kind gestructureerd wordt en dat deze kinderen op natuurlijke wijze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Wij zijn blij dat onze zoon niet in de dwangbuis van het huidige reguliere onderwijs, waar spel, ervaring en emotie steeds meer worden verbannen, werd ingepast. Hij heeft zijn leerjaren thuis genoten en er veel geleerd.

Julian heeft tot zijn twaalfde jaar thuisonderwijs gehad. Daarna stroomde hij moeiteloos in in het tweetalig gymnasium. Hij sloot vriendschappen die na acht jaar nog steeds hecht zijn. Hij werd door zijn docenten gewaardeerd vanwege zijn makkelijke manier van communiceren. Nu begint hij met plezier aan zijn tweede jaar architectuur aan de University of Newcastle.

Waarom kan de staatssecretaris niet accepteren dat een beperkt aantal ouders ook voor het leerproces het geluk van hun kinderen nastreeft op een manier die afwijkt van zijn beperkte gedachtengoed? Ons lijkt het zinvoller dit gedrag te ondersteunen en zijn energie te gebruiken om het levensgeluk van de duizenden kinderen die tijdens het reguliere onderwijs worden gepest te vergroten.

Thijs Bezems en Gerry van Vugt zijn orthopedagogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden