ReportageReizen met een visuele beperking

Dankzij pratende app weet nu ook blinde reiziger dat de trein vertraging heeft

Ook blinden weten voortaan dat hun trein vertraging heeft. De Nederlandse Spoorwegen hebben voor reizigers met een visuele beperking de laatste hindernis voor een zelfstandige reis weggehaald: op het perron. Een nieuwe smartphone-app leest hun de actuele reisinformatie voor die staat op de borden die boven de perrons hangen.

Peter Waalboer test de NS Perronwijzer voor blinden en slechtzienden.Beeld NS

Zo weten de blinden welke eerstvolgende trein van het perron vertrekt, het tijdstip waarop die vertrekt, de eindbestemming, of het een sprinter is of een Intercity en of hij dus vertraging heeft. Ook voorkomt de NS Perronwijzer dat blinden tevergeefs de deuren proberen te openen van een trein die nog wordt schoongemaakt of uit de dienst wordt genomen: de app ‘ziet’ ook de melding ‘Niet instappen’. Door op de Perronwijzer aan te geven op welk station zij hebben ingecheckt en op welk perron ze staan, kan de app de juiste gegevens oplezen.

In de app is informatie opgenomen van alle stations in Nederland, ook die van de stations die de NS niet aandoet. ‘Aan de app hebben we met de Oogvereniging een jaar lang gewerkt’, zegt Marjon Fonville, projectmanager Toegankelijkheid van NS Reizigers. Er zijn volgens haar zo’n 220 duizend reizigers met een visuele beperking die minstens een keer per jaar de trein nemen. Voor slechtzienden zet de app de informatie in grotere letters op het scherm van hun mobieltje.

Peter Waalboer (41) uit Leiden is sinds negen jaar volledig blind en reist gemiddeld zo’n twee tot drie keer week met het spoor. Hij is blij met de app. ‘Hiervoor moest ik vaak op het perron aan omstanders vragen of ik wel goed stond en wat er op het bord stond.’ Bij de invoering van de ov-chipkaart was ook niet aan blinden gedacht. ‘Om je saldo op te laden moest je een scherm kunnen lezen.’ Dat de ov-chipkaart werkt, kunnen blinden sinds een aantal jaren horen: een piep bij inchecken, twee piepjes als het uitchecken is gelukt.

Peter Waalboer (41) uit Leiden is sinds negen jaar volledig blind en reist gemiddeld zo’n twee tot drie keer week met het spoor. Beeld NS

Op veel bushaltes zit al langer een knop waarmee blinden zich informatie over de eerstvolgende rit kunnen laten voorlezen. ‘Dat wilden we bij de trein ook’, zegt Waalboer, ‘maar dat bleek praktisch onuitvoerbaar. De meeste perrons zijn heel lang. Waar zet je dan die informatiezuil neer?’ Het bleek handiger om een app te maken die de gegevens van het informatiebord oplepelt. Veel smartphones kunnen teksten op het scherm automatisch in gesproken woord omzetten.

Waalboer kan op de gewone NS-app zijn reis plannen. In het station zijn er geleidelijnen en brailleteksten op de trapleuningen die hem en geleidehond Ona naar het perron leiden. De app is volgens hem ook een uitkomst voor reizigers die wel kunnen zien. ‘Ik maakte vaak genoeg mee dat ik iemand vroeg of ik op de juiste trein stond te wachten en dat ze dan hun bril niet op hadden of dichterbij moesten gaan kijken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden