Nieuws Veiligheidssystemen

Dankzij ‘Europa’ zullen de ver­zekeringspremies de komende jaren dalen

Door de verplichte invoering van een reeks elektrische veiligheidssystemen in auto’s zullen verzekeringspremies vanaf 2022 gaan dalen. Dit zal aanvankelijk vooral het geval zijn bij allriskverzekeringen, omdat dat type het meest bij nieuwe auto’s wordt afgesloten, en die zijn voorzien van de nieuwste voorzieningen om botsingen te voorkomen, zegt Frederik van der Veen van de vergelijkingssite autoverzekering.nl.

In auto's zitten steeds meer elektrische veiligheidssystemen waardoor de ver­zekeringspremies omlaag kunnen. Beeld Simon Lenskens

De afgelopen jaren is de premie voor allriskverzekeringen met gemiddeld 45 procent gestegen, doordat het aantal ongevallen is toegenomen. ‘Tot 2014 was er sprake van een daling, maar daarna liep het aantal zwaargewonden en slachtoffers weer gestaag op’, zegt Van der Veen. ‘Dit komt vooral door het toegenomen smartphonegebruik.’

Het grootste risico is volgens de prijsvergelijker niet eens de ontstane schade, maar de kosten die voortvloeien uit het aantal zwaargewonden. ‘Dat heeft het grootste effect op de premie.’ 

Noodremsystemen, boordradars en systemen die helpen auto’s binnen lijnen te houden, kunnen ongelukken met letsel helpen voorkomen. Als deze systemen straks verplicht worden, zoals de Europese Commissie onlangs voorstelde, zullen er minder ongelukken gebeuren en kan de premie dalen. Hoewel kosten voor schadeherstel hoger zijn bij auto’s met zulke systemen aan boord, zal de totale schadesom lager zijn door de invoering van elektronica, stelt Van der Veen.

In de praktijk kan de invoering van elektronische rijhulpen leiden tot een premieverlaging van 15 procent, die in de loop van de jaren kan oplopen tot 35 procent, verwacht hij. Een 40-jarige eigenaar van een nieuwe BMW 520 van 42 duizend euro met vijf schadevrije jaren, betaalt nu ongeveer 1.100 euro per jaar aan premie. In 2022 zou de jaarlijkse besparing 160 euro kunnen bedragen, aldus een rekenvoorbeeld van de vergelijker. Een eigenaar van een Volkswagen Golf ziet de premie met ongeveer 100 euro dalen, zelfs als deze auto over drie jaar duurder zal zijn dan nu.

Eigenaren die hun tweedehandsauto alleen maar WA verzekeren, zullen voorlopig nog geen daling zien, omdat in deze auto’s doorgaans de rijhulpmiddelen nog ontbreken. Ook automobilisten die in de private lease een auto kopen, zullen niet meteen het verschil zien, omdat de premie daar is opgenomen in het maandbedrag en leaseconcerns eigen afspraken maken met verzekeraars. De prijsvergelijker zegt ongeveer 80 procent van het totale verzekeringsaanbod in zijn pakket te hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.