Nieuws Chinese auto’s

Dankzij de elektrische MG ZS EV is de Chinese auto niet langer het lachertje

China is niet langer het sullige neefje in autoland. Dat heeft alles te maken met de prestaties van een recentelijk uitgebracht elektrisch model, de MG ZS EV.

Catherine Free poseert bij de SUV MG ZS EV. Beeld BELGA

Het zou verboden moeten worden, die vervuilende en onveilige Chinese auto’s. Aldus de ANWB vijftien jaar geleden, toen de Chinese SUV met de opmerkelijke naam Landwind een poging waagde Europa te veroveren. De automobielclub noteerde ‘slingerneigingen’, gevoelloze besturing en een torenhoog verbruik. ‘Techniek van dertig jaar geleden’, luidde het schampere oordeel. 

De genadeklap werd uitgedeeld tijdens een botsproef, waaruit naar voren kwam dat inzittenden een ongeval met 65 kilometer per uur waarschijnlijk niet zouden overleven. Toen kort daarna ook concurrent Brilliance nul sterren kreeg tijdens een crashtest, lag het imago van Chinese auto’s helemaal aan gruzelementen. Lange tijd werd op autogebied niets meer vanuit China vernomen.

Nog geen 31 duizend euro

Tot nu. Sinds kort is er weer een Chinese auto op de markt: de MG ZS EV, een volledig elektrische SUV, die volgens de officiële WLTP-methode 263 kilometer op een acculading kan rijden –  geen gekke score voor een auto van nog geen 31 duizend euro. Het Britse merk dat vijftien jaar geleden ten onder ging en door de Chinese autofabrikant Saic is opgefrist, viel welwillende recensies van diverse autojournalisten ten deel. En, zo bleek donderdag, hij is veilig. Vijf sterren botsveiligheid; de maximale score, ontving de SUV. Een opmerkelijke prestatie, al was het maar omdat lang niet elke Europese fabrikant deze score weet te bereiken. Neem de vernieuwde Volkswagen Up!, die het in dezelfde test met slechts drie sterren moet doen.

Ook een tweede vergelijkbaar model van MG kreeg vijf sterren, net als  de Chinese Qoros 3, die een paar jaar eerder in de prijzen viel, maar hier niet te koop is. De recente botsproeven laten zien dat China niet langer het sullige neefje in autoland is en dat modellen die er vandaan komen, steeds beter concurreren met grootmachten uit Europa en de Verenigde Staten. ‘Het is duidelijk dat de Chinezen de afgelopen jaren enorme sprongen hebben gemaakt bij het bouwen van veilige voertuigen’, aldus testorganisatie Euro NCAP, bijna beduusd over het goede resultaat.

Beeld BELGA
Beeld BELGA

Verkoop en onderhoud in Nederland

De behaalde sterren zullen de Chinezen zeker helpen in hun pogingen de Europese markt te veroveren. Dat is goed nieuws voor het land dat een immense auto-industrie kent, die het maar niet lukte succesvol te worden in Europa. Of dat nu wel gaat gebeuren, is nog steeds onzeker, zeggen analisten, al is het slim dat Saic ervoor gekozen heeft de verkoop en het onderhoud in Nederland te laten uitvoeren door een bestaande partij, de Van Mossel Groep, dealer van diverse Europese merken. 

‘Een superresultaat’, zegt Eric Berkhof van de Van Mossel Groep. ‘Klanten die nog twijfelden over de kwaliteit van Chinese auto’s worden hierdoor mogelijk over de streep getrokken.’ Het bedrijf zegt al 850 elektrische MG’s te hebben afgeleverd in de vier weken dat hij in de Nederlandse showrooms staat. Voor het eind van het jaar verwacht Berkhof er 1.300 te verkopen. Voor volgend jaar gaat de teller naar de 4.000, denkt hij.

Nog niet bij alle Chinese modellen klinkt gejuich nadat ze tegen de testmuur zijn gereden; de onlangs geïntroduceerde U5 van de Chinese start-up Aiways sleepte slechts drie sterren in de wacht. Vooral de zijdelingse botsing met een testpaal liep slecht af, waardoor kostbare punten verloren gingen. Veilig is deze auto dus nog niet, maar Euro NCAP verwacht dat de fabrikant de problemen zal oplossen en doet binnenkort een nieuwe test.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden