Dance wint zieltjes voor culturele instellingen

Van de dansvloer naar het Museumplein: onder andere het Rijks, het Van Gogh Museum en het Foam halen elektronische muziek binnen tijdens het ADE.

Een ADE-feest vorig jaar in club Warehouse 22.Beeld Michiel Ton voor ADE

Een tegendraadse subcultuur, die zich afspeelt in slecht verlichte clubs en fabrieksloodsen? Nee, dat is de dance allang niet meer en zeker niet in Amsterdam. De elektronische dansmuziek is mainstream én hoog cultuurgoed geworden, en die stelling gaat de twintigste editie van het Amsterdam Dance Event (ADE), het grootste dance-evenement ter wereld, er volgende week vijf dagen lang inhameren. Want nooit eerder was de dance zo breed vertegenwoordigd in Amsterdam. Vrijwel alle culturele instituten openen de poorten voor de elektronische vierkwartsmaat. Wie niets heeft met de dancecultuur moet vanaf woensdag dus maken dat hij de stad uitkomt.

Het programma van het ADE, dat twintig jaar geleden begon als klein congres met muziekavondjes in de popzalen Paradiso en Melkweg en Club Escape, is in 2016 niet meer te bevatten en al helemaal niet bij te houden. Er is dance in de keuken, bij een 'DJ Cook Off', dance met de Zonnebloemen van Van Gogh. Dance onder het Rijksmuseum. Dance met opera. Dance met fotografie. Dance met klassiek. En dance in het filmmuseum. En daarmee is het ADE een soort Uitmarkt geworden, waarmee de grote culturele instellingen van de stad zich presenteren aan de wereld én een jong en dus hopelijk nieuw publiek.

Een paar opvallende programma-onderdelen. In het Van Gogh Museum treedt de Nederlandse trancegoeroe Armin van Buuren volgend weekend op als museumgids. Van Buuren sprak en speelde een audiotour in, waarin hij vertelt over zijn fascinatie voor de Zonnebloemen en ander Van Gogh-werk, en wat die heeft betekent voor zijn toonkunsten. Die zagen we niet aankomen. En toch had het fotomuseum Foam al iets soortgelijks bedacht. De Amsterdamse producer Simon Weiss alias Isaie Reuling maakte voor Foam een 'audio-ervaring', waarmee de bezoekers langs een tentoonstelling van Magnum-contactafdrukken worden geleid.

Rijksmuseum

Het Rijksmuseum kon natuurlijk niet achterblijven. Op vrijdag draait de Amerikaanse dj Maceo Plex in de fietspassage onder het museum. Volgens het Rijksmuseum een ideale manier 'om bezoekers op een nieuwe manier kunst te laten beleven'. Ook hier moet de dance dus zieltjes winnen voor de beeldende kunst. En vandaar ook dat de entree bij de passage gratis is: bezoekers hoeven zich alleen maar aan te melden via de Facebookpagina van organisator Audio Obscura.

En dan duikt de dance nog de klassieke muziek in. De Nationale Opera hoopt het toch licht vergrijzende vaste publiek in één klap te verjongen met het danceproject Before Present. Daarvoor remixt de Amsterdamse dj en producer Samsjoedin muziek van de componiste Anat Spiegel, bij een theatrale enscenering van de hedendaagse regisseur Sjaron Minailo. In de Rabozaal van de Melkweg komt minimalcomponist Philip Glass langs, om de link tussen dance en minimal music nog maar eens bloot te leggen.

Geen ontsnappen aan dance

Er is in Amsterdam geen ontsnappen aan het Amsterdam Dance Event, van woensdag 19 t/m zondag 23 oktober. Wie alle clubs en dancepodia weet te omzeilen, loopt toch tegen de dance aan. In het zwembad van het Sloterparkbad bijvoorbeeld. Of in de doorzichtige hangar van Noorderlicht op de NDSM-werf. Dance in de kelder van de A'DAM-toren in Amsterdam-Noord? Zeker wel. Net als in de studio van atelier Oz aan de Wallen. De dance is onontkoombaar en dan is fijn meedoen dus de aanrader. Kaarten voor een paar honderd evenementen zijn verkrijgbaar via de site van het ADE.

Zo hopen de grote Amsterdamse cultuurinstituten dus nieuwe doelgroepen aan te boren; jonge danceliefhebbers en clubgangers die wie weet, ooit, de weg naar de concertgebouwen nog eens weten te vinden. Best opmerkelijk, omdat de dance én het Amsterdam Dance Festival in een niet zo lang verleden ook weleens werden geassocieerd met kwalijke en hardnekkige randzaken als drugsgebruik en pillenhandel: fenomenen waarmee deftige cultuurhuizen als opera en musea toch niet graag mee in verband worden gebracht.

Twee jaar geleden overleden een aantal bezoekers van het ADE aan de gevolgen van onverantwoord drugsgebruik. Daarmee dreigde het dancefestival en congres even in de problemen te komen, maar de gemeente Amsterdam nam toen het wijze besluit zich vierkant op te stellen achter de organisatie van het ADE. Die had er volgens de gemeente alles aan gedaan om ellende van het festival te weren, en dus werd er niet getornd aan vergunningen en gemaakte afspraken.

Amsterdam omarmde andermaal de dance, blijkbaar ook uit eigenbelang. Want het ADE, dat dit jaar naar verwachting 400.000 bezoekers trekt uit binnen- en vooral buitenland, is geworden tot Amsterdam-promotie van de buitencategorie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden