Dance Beethoven, dance

Klassiek op Lowlands is zo'n succes, dat er bij deze editie best een schepje bovenop kon. Het werd hallucinant, voor de liefhebber

Lowlands, zondag: beetje-brakdag. Wie zich desondanks vroeg op het langzaam ontwakende festivalterrein meldt, kan iets bijzonders aanschouwen. Een gestage stroom festivalgangers trekt naar het grootste podium Alpha, een reuzen- beker aardbeienshake of kartonnetje koffie in de hand. Op weg naar Beethoven, live. Een uurtje chillen.


Het is inmiddels een klein Lowlands-instituut: de klassieke programmering op de vroege zondag. Twee jaar geleden speelde het Haagse Residentie Orkest de Tiende symfonie van Sjostakovitsj, om maar eens wat te noemen. Vorig jaar knalde Prokofjevs ballet Romeo en Julia over de festivalweide te Biddinghuizen.


Vandaag treffen we in de steeds voller lopende Alpha het kolossale, want uit zestig landen samengestelde World Orchestra: door de vaste klassieke Lowlands-presentator Tijl Beckand nogal hilarisch aangekondigd als een vooral op seks belust gezelschap, dat tussen de bedrijven door, heel af en toe ook nog wat muziek produceert.


De stemming zit er dus lekker in als het toepasselijke flamencostuk El Amor Brujo van de Spaanse componist Manuel de Falla wordt ingezet. De Spaanse dirigent Josep Vicent wordt overdreven donderend onthaald. Want dat vindt hij fijn, voorspelde Beckand al. En jawel, we zien zowel de dirigent als het orkest toch wat moeilijk slikken bij de minutenlange ovatie op orkaankracht.


Wonderlijke waarnemingen kunnen worden gedaan in en rond de Alpha. Zo trekt gedurende het hoofdprogramma - de Zevende van Beethoven - een bierkar door de zaal. Grote bier, iemand? Naast de tent wordt dan al door een paar onverwoestbare feestbeesten soepel gedanst op het eerste deel van de symfonie. Kan eigenlijk ook best: het is een zwierig stuk.


Dan de open doekjes, tussen de delen door. Niet gebruikelijk in de klassieke concertpraktijk. Dirigent Vicent gooit de conventies ook maar overboord. 'Oké, jongens, bedankt. Het volgende deel wordt veel dieper hoor, let maar op.' Om na weer een joelend applaus nog even zichtbaar ontroerd op te merken: 'Jullie zijn de toekomst van de muziek.'


Het is ook bijzonder. Duizenden jongeren die zich melden voor orkesten, terwijl elders op het festivalterrein de dancebeats alweer beuken en de hiphop uit de belendende tenten dreunt. Klassiek op Lowlands is zo'n succes, moet de organisatie hebben bedacht, dat er bij deze editie best een schepje bovenop kon. Want direct na Beethovens Zevende kan koers worden gezet naar tent Bravo, waar het NJO Reich Ensemble Music For 18 Musicians zal aanheffen. Nota bene in het bijzijn van de grote componist Steve Reich zelf.


Waar vinden we die eigenlijk, zie je het publiek vlak voor aanvang turen. O daar: achter de geluidstafel, achterin de zaal. Onder een zwart petje staat de meester van de minimal doodleuk met de knoppen te schuiven. Hij laat de marimba's opkomen, schuift de vioolpartijen wat naar beneden. Geeft dan het dreunende koper een duwtje.


Het is een bijna hallucinante ervaring. Die doodstille Bravo, in hypnose voor de pulserende trance van Reich, die niet voor niets op het dancepodium Bravo staat geprogrammeerd. Van buiten hoor je vaag nog wat gitaren en drums naar binnen waaien, als kleine stoorzender in het eeuwig doorratelende ritme van de minimalcomponist. Een onvergetelijke ervaring, al denken twee jongens met grote hippe dancezonnebrillen er anders over.


Hun ontnuchterende conversatie:


'Gaat dit nog een half uur zo door?'


'Yep.'


'Wegwezen dan.'


Extra: Wed & Walk

Nieuw op Lowlands was de mogelijkheid om te trouwen (compleet met bruidsjurk), met wie dan ook, voor 24 uur: 'bij goede en slechte bands, tot de klok je scheidt.' Pasgehuwden kregen een handgeschreven gedicht van een Lowlands wedding poet cadeau: Nadine Ancher, Hanneke van Eijken, Hagar Peeters, Anne Broeksma, Kira Wuck, Laura van der Haar, Vrouwkje Tuinman, Tjitske Janssen of Menno Wigman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden