Dalende olieprijs bevordert rustige en gestadige opmars

ArcelorMittal


Staalconcern ArcelorMittal was de grootste stijger in de AEX met een winst van 4,2 procent. De grootste staalproducent ter wereld leed in het eerste kwartaal een veel kleiner nettoverlies dan in het vierde kwartaal van 2012, toen het bedrijf te kampen had met zware afschrijvingen op de Europese activiteiten. Ook bevestigde het bedrijf de prognose voor heel 2013. Het concern voorspelde eerder al dat de Europese staalvraag dit jaar met 1,5 procent afneemt, na een krimp van 9 procent in 2012. Wereldwijd groeit de vraag dit jaar naar verwachting 3 procent. Roestvrijstaalproducent Aperam werd mede dankzij de resultaten van het voormalige moederbedrijf ArcelorMittal 2,9 procent meer waard. In Frankfurt steeg ThyssenKrupp met 2,1 procent.


Stemming


De Europese beurzen hebben hun opmars vrijdag rustig doorgezet. In Amsterdam slechtte de AEX-index daarbij voor het eerst sinds mei 2011 de barrière van 360 punten. De graadmeter werd vooruitgeholpen door goed ontvangen kwartaalcijfers van staalconcern ArcelorMitttal en door de doorzettende daling van de olieprijs.


Indices


De AEX won 0,6 procent, de Midkap-index 0,2 procent. De graadmeter in Londen won 0,5 procent, die in Parijs 0,6 procent en de DAX in Frankfurt 0,2 procent. De Dow Jones index sloot in dezelfde trant: een winst van 0,2 procent.


Banken


ING en Aegon verloren allebei een procent en behoorden daarmee tot de zwakkelingen van de dag. Ook de Duitse banken Commerz Bank en Deutsche Bank behoorden tot de weinige verliezers op hun beurzen, en in Parijs was Credit Agricole de zwakste met een verlies van 1,9 procent.


TMG


Mediaconcern Telegraaf Media Groep kwam met meevallende cijfers over het eerste kwartaal en steeg daardoor op de lokale markt met 4,2 procent, een van de sterksten van de dag. De winst kwam uit op 2,8 miljoen euro, tegen 1,5 miljoen euro een jaar geleden. Weliswaar daalden de opbrengsten, maar de kosten daalden nog veel harder. Bij de tak Print Media daalde de omzet met 5 procent, vooral door minder advertentieverkopen. Wel hadden de aankondiging van de abdicatie van toenmalig koningin Beatrix in januari en het feit dat Pasen in maart viel, een positieve invloed op de advertentieverkoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden