Daimler-Benz snijdt banden met Nederlandse vliegtuigbouwer door Fokker geeft hoop op overleven nog niet op

Daimler-Benz heeft de financiële navelstreng met Fokker doorgesneden. Hierdoor dreigen achtduizend mensen op straat te komen te staan. Minister Wijers van Economische Zaken heeft steun toegezegd, maar wat er van Fokker wordt is nog onzeker....

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM/DEN HAAG

De onzekerheid over Fokker duurt voort. De raad van bestuur en raad van commissarissen van het bedrijf hebben gisteravond niet besloten hoe het verder moet zonder steun van grootaandeelhouder Daimler-Benz. In een korte verklaring na een uren durend beraad zei bestuursvoorzitter Van Schaik van Fokker: 'De gevoerde gesprekken hebben niet geleid tot een conclusie.'

Algemeen werd aangenomen dat gisteravond het finale besluit over Fokker moest vallen. Maar volgens Van Schaik wordt vanmorgen verder gepraat met 'alle direct betrokken partijen', dat wil zeggen met Daimler en met de regering. Vanavond komen commissarissen en bestuur van Fokker opnieuw bijeen.

Fokker-commissaris J. Hovers zei gisteravond dat het beraad van de commissarissen niet is uitgesteld door 'onvoorziene omstandigheden'. 'Het vraagt toch echt meer tijd. Het lag niet voor de hand dat wij met Daimler als grootaandeelhouder alternatieven met andere partners ontwikkelden.'

Wijers erkende gisteravond dat hij vanmorgen verder praat met Fokker. Hij wil niet garanderen dat hij iets zal aanbieden. 'We geven geen blanco cheque. We moeten iets doen maar we doen het niet alleen en ook niet onbeperkt. Ik heb begrepen dat Dasa zich constructief zal opstellen, maar daar zit vaak ook een rekening aan vast.

'In theorie sluit ik niet uit dat Fokker integraal doorgaat, maar ik acht dat niet zo waarschijnlijk. Wij zien zeker toekomst voor Fokker, onder de conditie dat een sterke financiële partner er geld in blijft stoppen. Wij zullen het proces ondersteunen om de continuïteit van stukken van Fokker te bewaren', aldus de minister.

Secretaris G. Melchers van Fokkers centrale ondernemingsraad leidt uit de besluitloze commissarissenvergadering van gisteren af dat er 'kennelijk nieuwe ontwikkelingen' zijn. 'Het is blijkbaar niet zo simpel als het leek om even een overbruggingskrediet te regelen.'

Gistermiddag maakte bestuursvoorzitter Schrempp van Daimler-Benz bekend dat de geldkraan voor Fokker met onmiddellijke ingang dicht gaat. Dat betekent dat het bedrijf niet meer verder kan. De afgelopen maanden teerde Fokker op een overbruggingskrediet van 1,4 miljard van Daimler.

Daimler liet weten dat het zijn verplichtingen zal nakomen 'op voorwaarde dat het geen geld kost'. Melchers leidt daaruit af dat ten minste een deel van de bij Fokker bestelde vliegtuigen toch nog wordt gebouwd. 'Het zijn contracten die door Schrempp en door Bischoff (bestuursvoorzitter van Daimlers vliegtuigdochter Dasa) persoonlijk zijn ondertekend.'

Volgens Melchers zou Fokker nog 'drie tot vijf maanden' nodig hebben om een goed heenkomen te zoeken bij een andere sterke partij. Die periode moet worden overbrugd, en dat kost naar zijn schatting drie tot vier miljoen per dag. Die tijd is nodig om het grootste deel van Fokker, de bouw van vliegtuigen, veilig te stellen. Voor de redding van enkele kleinere onderdelen, de vestigingen in Hoogeveen en Woensdrecht, denkt Melchers dat twee weken voldoende is.'

Melchers denkt dat de vliegtuigbouw als geheel nog kan worden ondergebracht bij een partij. Hij denkt aan Bombardier, een Canadese vliegtuigfabriek, of aan partijen in Azië die net bezig zijn een eigen vliegtuigindustrie op te bouwen. Hij denkt dan aan bedrijven in China, Korea, Singapore.

Het zwartepieten over de bijna-ondergang van Fokker draait intussen op volle toeren. Wijers verwijt de toplieden van Daimler, Schrempp en Bischoff, een onverzettelijke houding. Vrijdagavond, in gesprek met premier Kok, Wijers en de onderhandelaar namens de Nederlandse staat Maljers, presenteerden zij de oude eis dat Nederland 3 miljard gulden in Fokker steekt als het absolute minimum. Wijers: 'Het spreekt voor zich wat dat betekent voor de onderhandelingsruimte. Het was een dictaat.'

Wijers: 'Hier stond niet een vertegenwoordiger van de vereniging tot het nut van het algemeen op de stoep, maar één van de rijkste, grootste ondernemingen van West-Europa.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden