NIEUWSVENETIË

Dagje Venetië? Dat gaat 10 euro kosten (maar pas in 2022)

Als de pandemie straks voorbij is, heb je om Venetië te bezoeken een toegangskaartje nodig. De stad, al jaren het symbool van uit de hand gelopen massatoerisme, voert vanaf 2022 een entreeprijs van maximaal 10 euro in.

Een cruiseschip gezien vanuit Venetië – voor corona. In de stad is momenteel geen toerist te bekennen, toch komt het langverwachte toegangskaartje voor bezoekers er nu eindelijk.Beeld AFP

In het centrum van Venetië wonen nog maar vijftigduizend mensen, minder dan een derde van de oorspronkelijke bevolking. De rest is weggejaagd door de hordes toeristen en het bijbehorende circus van selfiesticks, rolkoffers en extreme drukte. Jaarlijks passeren 20 miljoen bezoekers het kleine historische centrum van acht vierkante kilometer. 

Een groot deel van hen daalt ’s ochtends af van hun cruiseschip, om de stad ’s avonds alweer te verlaten. Op hoogtijdagen spugen cruiseschepen meer dan tienduizend mensen per dag over de stad uit. Soms raken de smalle voetgangersstraten zo verstopt dat de politie ze tot eenrichtingsverkeer moet verklaren.

De Venetiaanse economie dreef dus op toeristenwinkels, toergidsen en airbnb’s, totdat de rampspoed een jaar geleden toesloeg. Kort voor de pandemie trof een zware overstroming Venetië, waardoor het toeristenseizoen eind 2019 al op een lager pitje stond. Inmiddels is een beweegbare dam in gebruik genomen die het hoge water buiten houdt, maar is de stad vanwege het coronavirus nog steeds leeg. 

Rampzalig

Voor de Venetiaanse economie is dat rampzalig, maar het weerhoudt de Venetianen er niet van om alvast vooruit te kijken naar de wereld na covid. Als het aan de gemeenteraad ligt, gaat de economie zich niet herstellen langs de oude weg, maar ziet het toerisme er straks anders uit.

Dat duurt nog wel even. Oorspronkelijk zou het entreegeld afgelopen zomer al ingaan, vanwege de pandemie werd het plan al twee keer uitgesteld: eerst tot 1 januari 2021, nu komt daar dus nog een jaar bij. Het uitstel van de contributo di accesso is volgens raadslid Michele Zuin, verantwoordelijk voor de economie, ‘een belangrijk gebaar om de terugkeer van de toeristenstromen te promoten.’

Het illustreert de spagaat waarin de stad zit. Want hoewel het er veel te veel waren, kan en wil Venetië natuurlijk ook niet zonder toeristen – zoveel is na dit jaar wel duidelijk. De keuze tussen economie en leefbaarheid was altijd al het duivelse dilemma in het debat over het massatoerisme, maar is door de pandemie alleen maar voelbaarder geworden, nu er een ongekende golf aan faillissementen dreigt voor hotels, restaurants en bars in de stad.

Ondertussen is de gemeente volgens raadslid Zuin druk bezig met het ontwikkelen van een ‘software en hardware-systeem’, waarmee toeristen straks hun plekje voor een stadsbezoek vooraf kunnen reserveren. Het kopen van een kaartje is alleen nodig voor dagjesmensen, niet voor wie in de stad blijft slapen. Zo hoopt Venetië lucratieve hotelovernachtingen juist te stimuleren.

LEES OOK:

Toeristen zijn te dik geworden, dus past Venetië het maximumaantal passagiers voor gondels aan
Zwaarlijvige toeristen ploffen als bommen neer in de gondola’s. Vooral Amerikanen zijn zwaar voor de ranke bootjes die ooit ontworpen waren om in slankere tijden personen door de kanalen van Venetië te transporteren. De enige oplossing is nu: minder passagiers, zeggen de gondeliers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden