Dag minimalisme, hallo bont

Van de modeontwerpers in Milaan hoeft het allemaal niet meer zo sober en minimalistisch volgend jaar zomer. Kleur, printjes en uitbundige decoraties kunnen weer.

In Milaan moet mode vooral lekker zijn. Voor ingewikkelde conceptuele presentaties of vernieuwende mode kun je beter naar Parijs of Londen gaan. In Milaan gaat het om luxe en om vakmanschap. Het is niet voor niets de thuisbasis van grote namen als Prada, Gucci, Armani en Marni. Mode is hier iets vanzelfsprekends. Iedereen doet moeite om er goed uit te zien. Met natte haren de straat op? Dat zou een Italiaan dus nooit doen. Zelfs een ober vraagt hier geïnteresseerd naar de nieuwe zomermode van Prada. Hij is trots op Prada, een door en door Italiaans modemerk dat wereldwijd bekend is.


Het is gepaste trots, want in de modewereld geldt de show van Prada steevast als een van de belangrijkste shows van het seizoen. Miuccia Prada zit bovenop de tijdgeest; meestal loopt ze er zelfs iets vooruit. Terwijl een groot deel van de modeontwerpers momenteel inzet op minimalistische kleren die losjes geïnspireerd zijn op de mannengarderobe of een sportieve outfit, liet Prada donderdagavond zien dat het ook anders kan. Origineler. Gekker. Eigenzinniger.


De muren van het hoofdkantoor aan de Via Fogazzaro, een groot grijs gebouw dat van buiten wel iets weg heeft van een gevangenis, waren beschilderd met gezichten van vrouwen. Als de ruimte niet zo groot en indrukwekkend was, en het schilderwerk niet dat van bekende kunstenaars was, had het een aftands met graffiti beklad barretje in een Zuid-Amerikaanse stad kunnen zijn. Dat had ook te maken met de soundtrack, die begon met Work Bitch, het nieuwe nummer van Britney Spears.


En de kleren? Die waren net zo verrassend als de combinatie Spears en Prada. Een glamoureuze bustier met glimmende stenen over een stoere wollen jas. Hoog opgetrokken beenwarmers met voetbalstrepen onder een klassieke kokerrok. Kleurige bontjassen en fraaie wollen jurken met kunstige afbeeldingen van vrouwen. Platte sandalen die eruitzagen als een modieuze variant op de Teva-slipper. Gestreepte boorden aan een chique jurk. Prada had, kortom, alles door elkaar gegooid en dat leverde donderdagavond meteen een van de aantrekkelijkste modeshows van dit seizoen op.


Prada is niet de enige die afstand neemt van de minimalistische en sobere kleren die momenteel het modebeeld bepalen. Zelfs de Duitse Jil Sander, die zaterdagmiddag een show gaf in haar hoofdkantoor in Milaan, liet kleren met drukke printjes zien. Dat is opvallend, want Jil Sander staat bekend als een minimalistische no-nonsenseontwerper die zich meer bezighoudt met vorm en snit dan met printjes en decoraties. Maar dit keer liet ze behalve een heleboel effen kleren, ook kleren zien die waren versierd met veren. En kleren met opvallende prints, die geïnspireerd waren op het werk van de Italiaanse kunstenaar Alighiero Boetti.


Dat het minimalisme in de mode zijn langste tijd heeft gehad, was zondagochtend ook te zien bij Marni. De Chileens-Zwitserse Consuelo Castiglioni, hoofdontwerper van het label, stuurde modellen in heftig gedecoreerde outfits de catwalk op. Denk aan met kralen en glimmende stenen bezette kokerrokken en uitbundig met driedimensionale bloemen versierde jasjes. En terwijl bij Prada opgetrokken beenwarmers voor een sportief accent zorgden, droegen de modellen bij Marni sportieve sandalen met een spekzool en waren een aantal kledingstukken afgezet met een gestreepte boord.


Sportief spul wordt een hit als het aan de ontwerpers in Milaan ligt. Ook Frida Giannini, hoofdontwerpster van Gucci koos voor mode met een sportief sfeertje. Denk aan grote T-shirts en tops met een open gaatjes structuur (mesh, in jargon) en losse broeken. Al te casual werd het overigens niet. Dat past niet bij Gucci, dat zich nadrukkelijk richt op types die graag pronken met decadente kleren en een afgetraind lichaam.


De mesh tops waren gemaakt van luxe suède, de losse broeken van zijde en in plaats van sportieve sandalen droegen de modellen verleidelijke hoge hakken. Daarnaast had Giannini, die in 2004 Tom Ford opvolgde als hoofdontwerper van Gucci, goed gekeken naar het werk van de beroemde kunstenaar en mode-illustrator Erté en had ze de kleren versierd met art-decomotieven.


Op de kalender van de Italiaanse modeweek staan over het algemeen nauwelijks verrassende namen. Maar dit seizoen werden een paar opvallende nieuwkomers gepresenteerd. De luxe casual kleding waarmee ontwerper Alessandra Facchinetti, die eerder voor onder meer Gucci en Valentino werkte, haar debuut maakte bij het schoenenmerk Tod's staat nu al bovenaan op het verlanglijstje van de invloedrijken in de mode. Logisch, want het waren draagbare kleren gemaakt van hoogwaardig leer dat net zo soepel oogde als zijde of katoen.


Intussen zijn de kleren die Stella Jean zaterdagmiddag liet zien in het Teatro Armani nu al favoriet bij voorvechters voor betere arbeidsomstandigheden en duurzame productie in de kledingindustrie. Jean wordt gesteund door het Ethical Fashion Initiative van de VN, dat mode 'gebruikt' om armoede te bestrijden. Het komt zelden voor dat van zo'n goede bedoelingen-organisatie iets is terug te zien op de catwalk. Met de mode voor komend voorjaar hadden de kleurige kleren van Jean, die voor deze collectie samenwerkte met vrouwen in Burkina Faso, maar weinig te maken. Maar de discussie over werkomstandigheden kwam op de catwalk wel een stapje verder.


Zomerbontje


Seizoenen doen er al een tijdje niet meer toe in de mode. De meeste luxe- merken opereren internationaal en het is altijd wel ergens zomer of winter. Dus van bont in een zomercollectie kijkt niemand meer op. Bij Fendi waren dunne reepjes bont op een transparante ondergrond gezet. Bij Prada kwamen grote bontjassen met de afbeelding van gezichten voorbij. Het was allemaal gekleurd bont. Maar toch. Bont. Voor de zomer van 2014. Terwijl de zon schijnt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden