Dag en nacht rijden met je hele neus vol

Een oude taxichauffeur in Rotterdam vertelt dat je vroeger ook examens en keuringen moest doorlopen voor je op de taxi mocht. 'Waarom is dat ook alweer afgeschaft?'...

Van onze verslaggever Ron Meerhof

Hij heet Ronald en rijden vindt hij leuk. Vooral van schakelen kan hij niet genoeg krijgen. Hij lijkt wel te roeien, zo vaak roert hij de versnellingspook van zijn oude Volvo van de drie naar de vier en weer terug. Hij lijkt tevens een tikje speedy.

'Hou op', zegt chauffeur Thomas (52), een eigen rijder die opereert vanaf het Rotterdamse Centraal Station, als hij het verhaal over zijn collega hoort. 'Ik ken een jongen die zeventien uur per dag rijdt, zeven dagen per week. Die douwt zijn hele neus vol.'

Vroeger kwam zo'n jongen er niet door, zegt Thomas. 'Toen ik 28 jaar geleden op de wagen kwam, moest ik eerst een psychologische test doen. Op de Haagse Veer, bij de politie. En daarna een rijtest bij de Roteb.'

Ronald krijgt misschien problemen met een examen en verscherpte keuringen van de mens achter de taxichauffeur, diens kennis en materieel, zoals minister Peijs nu heeft voorgesteld. Net als de chauffeur wiens Mercedes slechts 110 km haalt waar 120 is toegestaan en die daarbij bijna uit elkaar trilt. En zijn collega die zelfs het Centraal Station in Rotterdam met geen mogelijkheid kan vinden.

'Sinds de komst van de Taliban is het een gekkenhuis', verzucht chauffeur Leo van St. Job, de op een na grootste taxicentrale van Rotterdam. 'Op een taxi rijden was altijd heerlijk. De laatste jaren moet opeens alles anders. Soms denk ik: zit mijn scheiding verkeerd of heb ik wat gemist?'

De Taliban zijn de onafhankelijke rijders die er sinds de liberalisering van de taxibranche in Rotterdam zijn bijgekomen. De meesten zijn van buitenlandse afkomst, vandaar de bijnaam.

Leo is 62 jaar. Hij baalt van de liberalisering en de nieuwkomers die het aanzien van zijn beroep schaden, maar heeft ook met ze te doen. Zelf rijdt hij in een smetteloze Caprice Classic. 'Ik vertroetel dat ding. Heb ik gelukkig ook het geld voor. Als ik die Taliban zie rijden, krijg ik soms medelijden. Armoe.'

St. Job en de Rotterdamse Taxi Centrale beheersen het leeuwendeel van de Rotterdamse markt. Sinds de liberalisering doen ze meer 'belwerk' en laten het straatwerk aan de onafhankelijke rijders zonder centrales.

Daarvan staan er deze donderdagmiddag tegen vier uur meer dan dertig achter elkaar voor het Centraal Station, in een rij tot aan het postkantoor. De wachttijd loopt op tot bijna twee uur. Iets minder dan honderd euro hebben ze samen verdiend. Die examens vinden ze best. 'Als het maar geen geld gaat kosten', zegt chauffeur Hamza. 'Dat kan er echt niet meer af.'

Goed idee, zo'n examen, zegt ook Leo. 'Deed ik ook, 32 jaar terug. Maar waarom hebben ze dat toch ook alweer afgeschaft?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden