Daar komt het koetswerk aanzweven

Het is even wennen voor de liefhebber van de klassieke BMW-lijnen, al die nieuwe modellen. 'De Grieken moesten ooit ook wennen aan beelden van geklede modellen.'..

Boven Dingolfing, een uurtje oostwaarts rijden vanuit Mn, torent een enorme cirkel uit van blauwe en witte kwarten. Het is het merkteken van BMW, de derde onafhankelijke autofabrikant van Duitsland en gezichtsbepaler van Dingolfing. Het stadje telt achttienduizend zielen, in de BMW-fabriek werken meer dan 24 duizend man.

Dingolfing is BMW's grootste fabriek. BMW's worden gemaakt van Braziliot Maleisimaar Duitsland is nog altijd het grootste productieland: driekwart van de 104 duizend werknemers werkt in het land.

In Dingolfing rollen per dag meer dan 1300 auto's van de band, vooral uit de exclusieve 5, 6, en 7-klasse. Instapprijs: een euro of zestigduizend. In de hal van de body shop, de fabriekshal waar vijfhonderd stukken metaal tot een auto worden samengelijmd en -gelast, staat van elke serie een kale carrosserie. Naast BMW's eigen modellen staat een auto van gigantische afmetingen. Dat wordt een Rolls Royce Phantom, een van de exclusiefste auto's ter wereld.

Rolls Royce is sinds enkele jaren eigendom van BMW. Samen met Mini, het merk dat de Duitsers drie jaar geleden nieuw leven inbliezen, complementeert het sjieke merk het aanbod van BMW.

Critici vinden de collectie van BMW mager. De grote autofabrikanten hebben de laatste jaren hun aanbod fors uitgebreid. Onder andere door overnames van andere autobouwers.

BMW heeft een andere oplossing gekozen om te profiteren van schaalvoordelen: de Beiers hebben in ongekend hoog tempo nieuwe modellen gelanceerd. Kende BMW vroeger drie soorten auto's (de luxe 7-serie, de zakenauto '5' en de hoge middenklasser 3-serie), in de afgelopen drie jaar kwam daar de terreinauto X5, de 6-serie coupen sinds kort de kleinere 'SUV' X3 bij .

In het najaar lanceert BMW een auto onder de naam 1-serie. Die moet concurreren met de Volkswagen Golf, de Opel Astra en de Alfa Romeo 147. BMW begeeft zich daarmee voor het eerst op het meest concurrerende deel van de automarkt.

In Dingolfing betekent de uitbreiding van het assortiment dat er meer flexibiliteit in de fabriek nodig is. Hoe dat werkt, valt aan het einde van de productielijn te zien. In de fabriek wordt deze fase 'het huwelijk' genoemd. Hier worden motor en versnellingsbak - gebouwd in BMW-fabrieken elders in Duitsland - op een lopende band aangevoerd. Aan een kabel komen vanuit een ander deel van de fabriek de koetswerken stapvoets aanzweven. Als de koets boven de motor hangt, wordt de motor automatisch opgetild. Een ploeg van vijf monteurs draait de schroeven aan, en de auto is klaar om te worden getest.

Met de introductie van almaar nieuwe soorten auto's moet ook de fabriek zich aanpassen. In Dingolfing zetten de monteurs auto's uit drie verschillende klassen in elkaar. 'We zijn de meest flexibele autofabriek ter wereld', zegt Alexander Bachner van BMW Dingolfing trots. Aan de lopende band komen in schijnbaar willekeurige volgorde 'vijven', 'zessen' en 'zevens' aangezweefd.

BMW's modellenoffensief is niet zonder slag of stoot verlopen. De luxe 7-serie, drie jaar geleden geroduceerd, stuitte op veel kritiek. Vooral de vorm van de kofferbak kon de klanten, gewend aan de klassieke lijnen van BMW, weinig bekoren. Maar Chris Bangle, de man die verantwoordelijk is voor het design bij BMW (en als zodanig zwaar onder vuur kwam te liggen) kent geen twijfels. 'De vormen van de '7' zijn niet radicaal, het is de proportionering van de vormen die sommigen niet beviel', zegt hij. 'Vergelijk het met de klassieke Griekse beeldhouwkunst. In het begin maakten de kunstenaars naakten, later kregen de modellen kleren aan. Vanaf dan zie je veel meer beweging in de beelden. Onze modellen lijken tegenwoordig meer op die geklede beelden. De nieuwe 1-serie zal dat ook hebben.'

Helmut Panke, de bestuursvoorzitter van BMW, heeft er vertrouwen in: ondanks een lagere winst in 2003 wordt het dividend 12 procent verhoogd. Een aanwijzing dat het management van BMW op winststijgingen rekent.

Angst dat BMW daarmee een massamerk wordt, zegt hij niet te hebben. 'Het is niet zo dat we een model hebben, en daarbij een marktsegment gaan zoeken', aldus Panke. 'We willen de hoogste verwachtingen van een doelgroep vervullen, dat is de opdracht van een premium merk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden