Daar is ze dan: de Lindavrouw

Wie is eigenlijk de typische Lindavrouw, dit weekeinde volop aanwezig op het eerste LINDA.festival? Arie Boomsma weet: 'De Linda-vrouw is net iets stouter dan de gemiddelde huisvrouw.'

De Lindavrouw. Beeld Julius Schrank/de Volkskrant

'Wat leuk om eindelijk eens te zien voor wie ik het blad maak', zegt Linda de Mol vanaf het podium, geflankeerd door twee mannelijke modellen die de komende drie kwartier een banner met 'LINDA. geeft antwoord' omhoog zullen houden.

Tegenover haar staan een paar duizend voornamelijk blonde vrouwen van tussen de 30 en 50 jaar; de Lindavrouwen. Van deze LINDA-lezeressen weten we dat ze naar het eerste LINDA-festival zijn gekomen voor artiesten als Ali B. en Miss Montreal; om te gymmen met Arie (Boomsma); en om iets op te steken in de workshop Aftrekken. Maar wat weten we verder van de Lindavrouw?

Een deel van het geheim ligt besloten in Linda zelf, die haar vrouwenglossy in 2003 op de markt bracht en nu marktleider is met een verkochte oplage van 230 duizend stuks. Ze staat dit weekend zelf twee keer geprogrammeerd op het hoofdpodium, om antwoord te geven op van tevoren geselecteerde 'prangende vragen' van lezers, zoals wat het geheim is van haar succes ('hard werken, doen wat je leuk vindt en geen vijanden maken').

De lezeres herkent zichzelf in Linda als ze - gekleed in 'het enige jasje van de Zara dat me nog paste' - vertelt hoe vervelend het is als het pashokje geen spiegel heeft en je eigenlijk al weet dat het een misfit is maar toch naar buiten moet om te kijken. Of wanneer ze, gevraagd naar haar bucketlist, vertelt dat ze nog eens een paar maanden in New York zou willen wonen.

Niet zo tuttig

Veel bezoekers zien het merk LINDA als 'niet zo tuttig' en 'recht voor zijn raap'. 'Het is voor moderne vrouwen', zegt Claudia Wessing (40), een directiesecretaresse uit Heerhugowaard. Ambitieuze vrouwen met een carrière en veel verschillende interesses: mode, sport en reizen en cultuur. Vrouwen ook, die 'gedurfde' verhalen waarderen, over huiselijk geweld of borstkanker.

Ook veelgehoord: LINDA kent 'geen taboes', alles wordt besproken: van vrouwen die geen BH willen dragen tot de ergernis over winkels die maat 42 al als XL beschouwen.

'De Lindavrouw is net iets spannender, stouter en ruimdenkender dan de gemiddelde huisvrouw', zegt presentator, schrijver en sportschooleigenaar Arie Boomsma, wiens sessies Gymmen met Arie (5 euro) al vóór het festival waren uitverkocht. 'Het knappe is dat Linda verschillende subgroepen samenbrengt; zowel de dames uit de provincie als de wat meer assertieve kosmopolieten komen hier bij mij sporten.'

LINDA.festival trekt 12.000 bezoekers

Presentatrice en actrice Linda de Mol (Gooische vrouwen, Ik hou van Holland) werkte de afgelopen jaren gestaag aan de bouw van een LINDA-imperium. Het paradepaard is de LINDA, met de kenmerkende cover waarop De Mol altijd zelf te zien is. LINDA is met een oplage van rond de 230 duizend de grootste vrouwenglossy van Nederland. De formule is uitgebreid met LINDAnieuws.nl (3,5 miljoen unieke bezoekers per maand), L’HOMO en LINDA.meiden. De laatste loot aan de boom is LINDA.man, dat eens per jaar moet verschijnen. Ook richtte Linda het bedrijf LINDA.het bureau op, dat campagnes voor adverteerders ontwikkelt. Linda de Mol won met haar uitgaven al verschillende prijzen. De eerste editie van het LINDA.festival trok afgelopen weekend 12.000 bezoekers.

Veel bezoekers maken zelf de gelijkenis met de huishoudbeurs of, iets minder erg, de Libelle Zomerweken. 'Die heb ik nu wel gezien', zegt Janneke Wagenaar (43) uit het Friese Oranjewoud. 'Dit is vernieuwend. Je kunt hier aparte dingen doen en er zijn leuke trendy spullen.'

'Het is gewoon een sjiek festival', constateert Anneke Kooij (51) uit Ilpendam. Hier zie je geen 'graaiende huishoudbeursvrouwen' die met hun rolkoffertje langs de standjes struinen om gratis goodies te verzamelen. Hier is niks gratis. Sterker nog: voor sommige onderdelen, zoals de 'straattaalles' van rapper Nega of een manicure, betaal je extra.

'De Lindavrouw heeft een inkomen van modaal of hoger. Kijk maar naar de entreeprijs, aan de kassa betaal je 29,50 euro. Dat is niet voor iedereen weggelegd', zegt marketing manager Arnoud Meijer (35) van interieurdesigner Pols Potten.

Daarmee vormt ze ook een interessante doelgroep voor de tientallen bedrijven die op de overdekte LINDA.markt een plaatsje kochten. Zo betaalde Pols Potten 1.800 euro voor een standje van vier meter lang. Meijer: 'De Lindavrouw is wereldwijs en weet wat er te koop is op het gebied van lifestyle. En ze herkent het verschil tussen mainstream en design.'

LINDA speelt in op de behoefte van haar lezers door veel aandacht te schenken aan mode, maar dan wel die in het duurdere segment, in principe nét buiten het bereik. Niet erg, vinden veel bezoekers. 'We hoeven het ook helemaal niet te kopen,' zegt Mettien van der Werf (49). 'Het is helemaal niet erg om ergens anders te shoppen om een goedkopere versie te vinden.'

Nogal wat aandacht gaat uit naar het uiterlijk. Veel bezoekers zien er 'mooi en verzorgd' uit, zegt de 16-jarige Eva Meeuwissen uit Amsterdam, die thuis LINDA.meiden leest, gericht op tieners van 16, 17 en 18. Samen met de twaalfjarige Julia Kooij heeft ze net haar handen laten doen in de Beauty Wasstraat, de centrale gang in de overdekte markt. Hier kun je terecht om je wenkbrauwen te laten epileren, voor een ontspanningsmassage en een vrijblijvend botoxadvies.

In de Beauty Wasstraat konden lezeressen onder andere terecht voor een vrijblijvend botoxadvies. Beeld Julius Schrank/de Volkskrant

Volgens de directeur van de 'kliniek', Guillermo Orta van het bedrijf Doctors Inc. is de Lindavrouw over het algemeen positief over gezichtscorrecties, maar heeft ze vaak wel een zetje nodig. 'Deze vrouwen zouden nooit uit zichzelf naar een kliniek gaan, maar als ze eenmaal in onze stoel zitten, zijn ze enthousiast.' Volgens Orta heeft de Lindavrouw daarbij een voorkeur voor een 'natuurlijke look'; gewoon wat kleine correcties hier en daar. 'De Lindavrouw heeft een ruimere blik dan je zou denken bij een festival met alleen maar dames', zegt Arie Boomsma. 'Dat is ook het knappe van LINDA: het is glamour voor de gewone vrouw.'

Bezoekers vermaken zich met een opblaaspop in de L'HOMO.bar. Beeld Julius Schrank/de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden