Daar is ze dan: De eerste gemiddelde barbie

De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm maakte in juli vorig jaar een barbiepop met de gemiddelde maten van een 19-jarige vrouw, omdat hij zich stoorde zich aan het beeld dat speelgoedfabrikant Mattel van het vrouwenlichaam neerzet. Hij werd hij overspoeld met media-aandacht en kreeg duizenden verzoeken van mensen die graag zo'n pop zouden willen kopen.

Gisteren was het eindelijk zover: geïnteresseerden konden zich intekenen voor Lammily, de eerste barbie met gemiddelde maten (en weinig make-up), via een crowdfundingsactie. Na één dag is het bereikte doel van 95.000 dollar al ruimschoots gehaald. Lamm haalde nu al ruim een ton op, terwijl de actie nog 29 dagen duurt.

Lamm wil de Lammily niet als een verantwoord product verkopen, maar vooral als een leuke pop. 'Ze heeft mooie kleren en haar handen en voeten kunnen bewegen. Dat vinden kinderen veel leuker dan zo'n statische barbie', zegt Lamm.
Bijna 3000 mensen bestelden een pop, die in november 2014 gereed zou moeten zijn. Er zijn ook nog mensen die alleen een bijdrage leveren aan het project, maar geen pop kopen.

Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Nickolay Lamm
Het eerste ontwerp van de gemiddelde barbie voor het kunstproject van Nickolay Lamm. Nickolay Lamm

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.