Dáár ergens komt de Naardermeertunnel

‘Die joffer, is dat niet die Peijs?’, willen de Friese bouwvakkers weten die even buiten Weesp aan de Uitermeersluis werken....

Tot verbazing van de Friezen stopte zojuist een touringcar bij het sluisje in de Vecht en stapte het hele gezelschap uit. En inderdaad, de ‘joffer’ die nu twintig meter verderop in de berm staat, is de minister van Verkeer en Waterstaat. En dat gespuis? Dat zijn dus journalisten van kranten, radio en televisie.

De Friezen zijn onverwacht getuige van het charmeoffensief dat de minister donderdag opende om de ‘A6-A9’, de ondergrondse snelweg langs het Naardermeer, uit te leggen. Compleet met busrit naar de plek waar de tunnel zou kunnen komen. Een bestemming die echter nooit wordt bereikt, omdat de touringcar niet over het nauwe bruggetje bij de Uitermeersluis kan. Het journaille moet genoegen nemen met de minister in de berm en een vinger die naar een plek aan de horizon wijst. ‘Dáár ergens.’

Voorafgaand aan de rondrit presenteerde de minister in de voormalige kazerne in Muiden ‘de feiten’ over de A6-A9. Nee, de tunnel gaat niet door het Naardermeer, maar er langs. En nee, ondanks geruchten in de media heeft ze nog geen beslissing genomen over de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Almere. Het zogeheten stroomlijnalternatief – verbreding en gedeeltelijke overkapping van de Gaasperdammerweg/A9 – behoort nog altijd tot de mogelijkheden.

Met haar gang naar Muiden waagde Peijs zich naar eigen zeggen in het hol van de leeuw, maar van vijandschap was weinig te merken. Jan Jaap de Graeff, directeur van de Vereniging Natuurmonumenten, mocht zich uitspreken voor het stroomlijnalternatief, maar voor andere tegenstanders van de tunnel, waaronder gemeenten en burgerorganisaties, was nauwelijks ruimte.

‘Die hebben alle zendtijd van de wereld gehad’, verweerde Peijs zich. ‘Maar dit is de eerste keer dat ik naar buiten kom met de alternatieven. Het is de eerste keer dat het kabinet zegt wat het gaat doen.’

‘Kinderachtig’, vindt Frans Cladder van de Vechtplassencommissie/Vrienden van de Vecht, in de berm bij de Uitermeersluis. ‘Laat ze nu eerst het openbaar vervoer goed regelen. Voer de frequentie op en breid het net uit. Als die treinen en bussen leeg blijven, kun je altijd nog wegen aanleggen.’

‘Als de minister het over de feiten wil hebben, dan heb ik er ook nog wel wat’, zegt Gradus Lemmen, boswachter in het Naardermeer, in de bus terug naar Muiden. ‘Feit is dat alle varianten van de A6-A9 bovengronds door het Naardermeer lopen.’ Het natuurgebied beslaat namelijk meer dan de plassen. Er zijn ook bossen en moerassen. ‘De voorstelling die Peijs geeft, is niet juist. Geloof me, als beheerder weet ik vrij precies waar de grond ligt’, aldus Lemmen.

Bij terugkeer van de bus in Muiden duikt de leeuw alsnog op in de gedaanten van het Platform tegen A6-A9 en Wim de Bie. Ze denken dat de verkeersproblemen tussen Amsterdam en Almere kunnen worden opgelost door een combinatie van beter openbaar vervoer en rekeningrijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden