Daag onze leerlingen toch eens meer uit

In de Volkskrant (Binnenland, 6 december) staat een uitgebreid artikel over de rekentoets waar-in een aantal voorbeelden uit de toets wordt besproken met commentaar van Jan van de Craats, emeritus hoogleraar wiskunde UvA (wat daarbij overigens niet wordt vermeld).

Bij vraag 32 staat dat het uitrekenen van deze opgave veel meer tijd kost dan twee minuten en in de praktijk in Excel gebeurt. Beide beweringen zijn onjuist. De berekening is bijvoorbeeld (7,75 uur x vier dagen, plus 6,5 uur op vrijdag) x 4,80 euro is 180 euro en mag met een rekenmachine worden uitgerekend. Mijn collega's en ik kunnen dat allebei in veel minder dan 2 minuten uitrekenen, zelfs zonder rekenmachine.

Er zijn betere voorbeelden beschikbaar van opgaven die echt (te) veel tijd kosten. Daarnaast is dit nou juist een voorbeeld van een echte praktijksituatie die leerlingen van havo en vwo toch makkelijk zouden moeten kunnen maken. Wekelijks vullen uitzendkrachten digitaal hun werkbriefje in. Die gaan echt niet allemaal eerst hun uren in Excel invullen en dan overnemen.

De rekentoets gaat nu precies over waar onze leerlingen volgens PISA internationaal slecht op scoren. En dat is wat ouders en de politiek wilden. Het blijkt dat onze leerlingen slecht scoren op de moeilijkste opgaven: die opgaven die vragen om begrip en creativiteit.

Willen we hoger scoren op de PISA-lijst dan zullen we vooral de havo- en vwo-leerlingen meer moeten uitdagen om zelf originele oplossingen en aanpakken te bedenken voor reken- en wiskundeproblemen. Dat gaat uitstekend met praktische opgaven omdat dan de te volgen methode niet pasklaar voor de hand ligt.

Toch ben ook ik niet gelukkig met de rekentoets in de huidige vorm. De toets is te lang - ook straks met 51 opgaven - of de tijd is te kort. Het aantal herkansingen is veel te laag voor een examen met maar één toets waar een zak-slaagbeslissing op wordt gebaseerd. Terugbladeren is nu nog niet mogelijk, een doodzonde met het oog op faalangstige leerlingen.

En voor de vwo-leerlingen is de huidige toets te makkelijk om tot het eindexamenjaar te bewaren - zij kunnen dit onderdeel ook wel in de derde of vierde klas afsluiten.

Lonneke Boels,

wiskundedocent

Christelijk Lyceum Delft

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden