POSTUUM

Daadkrachtig kantorenbouwer en zeezeiler

Het eeuwige leven: Chris Gongriep (1946-2016)

Naast kantoren en appartementen die Amsterdams aanzicht veranderden, was Chris Gongriep (70) een pionier in hightech en duurzaam bouwen.

Chris Gongriep.

Hij was de schepper van wat nu wel de metropool van Amsterdam wordt genoemd. Chris Gongriep ontwikkelde en bouwde het merendeel van de kantoor-kolossen in de Bijlmer tussen de Arena en Ikea, en later aan de Zuid -as. Zijn andere passie was zeilen. Zijn eigen werf Holland Jachtbouw was gespecialiseerd in de bouw van schepen voor de rich & famous.

Aan de Zuidas realiseerde Gongriep niet alleen kantoren, maar ook appartementen voor mensen die graag dicht bij hun werk wilde wonen, zoals consultants, advocaten, accountants en bankiers. Zelf ging hij wonen in de Mahler Residential Tower. Op 9 december stapte hij hier uit het leven. Vermoedelijk had hij een depressie, hoewel dat niet officieel is vastgesteld. 'Een bijzonder mens is van ons heengegaan', stond in een grote advertentie in deze krant.

Gongriep was een selfmade bouwer en ontwerper. Hij was de zoon van een Zaanse groentehandelaar. Na een hts-opleiding in Amsterdam kwam hij bij Van Hattum & Blankevoort in Beverwijk terecht, waarvoor hij aan de Oosterscheldekering en de Drechttunnel werkte. Zijn eerste grote project stamt uit de jaren zeventig: het Grafisch Centrum in Wormerveer. Met zijn eigen bedrijf G&S (zijn partner Spitse was snel weg, maar het briefpapier al gedrukt) richtte hij zich op de ontwikkeling van kantoren in de Bullewijk in Amsterdam-Zuidoost. Daar waren toen nog weinig partijen actief. G&S durfde voor eigen rekening te ontwikkelen. Omdat hij ook een eigen bouwbedrijf had, kon hij de kosten scherp in de gaten houden.

Gongriep, die altijd rondliep met zijn kenmerkende pen en blocnote, was een even daadkrachtige als slimme bouwer. Naast esthetiek waren voor hem capaciteit en snelheid belangrijke criteria. 'Architecten moeten binnen een week iets op papier hebben', zei hij. Hij liep voorop in de trend naar hightechgebouwen zoals in de VS werden neergezet en was pionier in duurzaam bouwen. Ook combineerde hij als een van de eerste wonen en werken in dezelfde gebouwen.

Rond de eeuwwisseling begon hij actief te bouwen aan de Zuidas. Een van de eerste grote projecten was Mahler 4, in samenwerking met onder meer ING. Door honderd meter hoog te bouwen, kon liefst 230 duizend vierkante meter worden gerealiseerd in plaats van de geplande 60 duizend.

Zeezeiler

In totaal zou Gongriep 135 gebouwen in Amsterdam-Zuidoost en Amsterdam-Zuid ontwikkelen. Maar hij was ook elders actief, zoals rond het Museumplein en in andere steden. In 2015 besloot hij G&S te verkopen aan VolkerWessels. Op dat moment had hij 1,1 miljoen vierkante meter kantoor- en woonruimte gerealiseerd.

Gongriep was een fanatiek zeezeiler. Hij deed in de jaren tachtig mee aan wedstrijden waarbij hij ook prijzen won. In 1988 liet hij bij jachtwerf Stofberg in Leimuiden casco een schokker (een historisch scheepstype) bouwen, genaamd de Zwarte Beer. Hij bouwde die zelf af in een loods op het schiereiland De Hemmes in Zaandam. Het zou de basis worden voor zijn eigen werf, die zich aanvankelijk concentreerde op de bouw van houten lemsteraken, Friese zeilschepen.

Nadat Gongriep in zee was gegaan met scheepsarchitecten Gerard Dykstra en André Hoek, ging hij grote aluminium jachten bouwen. Hij bouwde ook eigen schepen, zoals zeiljacht Sapphire, Windrose en Rainbow, waarmee hij rond de wereld voer. Met de schoener Windrose heeft hij tweemaal het snelheidsrecord op de transatlantische route gebroken. Gongriep wordt overleefd door 'een vrouw en kind uit een eerder huwelijk'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.