Nieuws Luchtvaart

D66 wil helemaal af van nachtvluchten Schiphol, neemt andere landen als voorbeeld

Het aantal nachtvluchten dat op Schiphol wordt uitgevoerd is fors in vergelijking met vliegvelden in omringende landen. D66 wil helemaal af van de nachtvluchten in Nederland, naar voorbeeld van het vliegveld van Frankfurt.

Een vliegtuig vertrekt van Schiphol. Beeld ANP

Het aantal nachtvluchten dat jaarlijks landt en opstijgt in Amsterdam schommelt rond de 32 duizend, oftewel zo’n tachtig per nacht. Veel meer dan bijvoorbeeld op het Londense vliegveld Heathrow (5.800) en Charles de Gaulle in Parijs (5.500). D66-Kamerlid Jan Paternotte wijst naar Frankfurt als doel: daar zijn nachtvluchten verboden. 

Uit onderzoek is gebleken dat de nachtelijke vluchten, die vooral worden uitgevoerd door vrachtvliegtuigen en toestellen van budgetmaatschappijen, de slaap van omwonenden verstoort. Deze verstoring heeft een negatief effect op de gezondheid.  Ook de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) pleitte om die reden vorige week al voor een beperking van het aantal vluchten in de nacht, in het bijzonder tussen 23.00 uur en 07.00 uur.  De Rli pleit voor een verbod op groei van het aantal nachtvluchten, gevolgd door een verbod op opstijgen, waardoor alleen nog nachtlandingen toegestaan zijn.

Plafond overschreden

Vorig jaar maart trokken veertien gemeenten al aan de bel, die naar eigen zeggen veel overlast ondervinden van het nachtelijke luchtverkeer. De gemeenten, waaronder Leiden en Alphen aan den Rijn, vroegen minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur om in te grijpen, omdat een vastgesteld plafond van 29 duizend nachtvluchten per jaar al drie jaar op een rij door Schiphol werd overschreden.

Omdat het soort vluchten dat in de nacht wordt uitgevoerd geen invloed heeft op de belangrijke rol die Schiphol vervult als overstapplek voor internationale reizigers, vindt D66 dat het aantal best omlaag kan. GroenLinks sluit zich hierbij aan. De VVD houdt een slag om de arm: er moet eerst meer duidelijkheid komen over de toekomst van Lelystad Airport, aldus Kamerlid Remco Dijkstra. Ook is de VVD bang dat minder vluchten in de nacht zich zal vertalen naar meer vluchten – en dus meer drukte – overdag. De SP positioneert zich in het midden en wil een geleidelijke afschaffing.

Als het inderdaad tot een verbod zou komen, zullen goedkope vakantievluchten vaker vertrekken vanuit Maastricht of het Belgische Luik. Dat geldt ook voor het vrachtverkeer dat voorheen in Amsterdam opsteeg of aankwam.

KLM zei vorig jaar dat een vermindering van het aantal nachtvluchten een bedreiging vormt voor de groei van de KLM-groep. Dochtermaatschappij Transavia vliegt ’s nachts veel passagiers naar landen rond de Middellandse Zee.

Meer over de toekomst van Schiphol

‘We willen af van de Schiphol-mythe. Het is een normaal bedrijf, waarvoor normale regels gelden’, zegt Rli-lid Niels Koeman tegen de Volkskrant over de adviezen van de raad.

Omwonenden van Schiphol zijn zo verdeeld over de groei van het vliegveld, dat er geen gezamenlijk advies komt over de groei van de luchthaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden