D66 toont zich op milieugebied meer paars dan groen

HET milieubeleid is gezien de resultaten geen belangrijk thema voor het paarse kabinet. De partij die hier het meest mee wordt geconfronteerd is D66; zij is immers de enige regeringspartij die zich als groene partij profileert....

Juist in deze kabinetsperiode is een aantal belangrijke projecten aan de orde, die ingrijpende gevolgen hebben voor natuur en milieu. De meest in het oog springende plannen betreffen de Betuwelijn en de uitbreiding van Schiphol.

D66 heeft zich in het verleden zeer duidelijk uitgelaten over de criteria waaraan een mogelijke aanleg van de Betuwelijn zou moeten voldoen. Wanneer tot de aanleg wordt besloten, zouden niet alleen de knelpunten grondig moeten worden aangepakt, tegelijkertijd zou het vrachtvervoer over de weg moeten worden teruggedrongen. Ook de commissie-Hermans heeft zich in soortgelijke bewoordingen uitgelaten.

Op dit moment lijkt het er echter niet op dat het kabinet het wegvervoer serieus wil aanpakken. Wanneer aan het vrachtvervoer geen beperkingen worden opgelegd, zal de aanleg van de Betuwelijn niet leiden tot een afname van de luchtvervuiling. Daarnaast zal de Betuwelijn in dat geval economisch onrendabel zijn, aangezien het vrachtvervoer over de weg in verhouding veel goedkoper blijft.

Het partijcongres van D66 heeft zich duidelijk over deze koppeling uitgelaten. Wanneer het kabinet geen harde garanties geeft over hoe zij het wegtransport denkt aan de pakken, kan D66 nooit akkoord gaan met de aanleg van de Betuwelijn.

Het tweede voorbeeld is Schiphol. Het verkiezingsprogramma van D66 is hierover duidelijk: 'Schiphol kan alleen verder groeien in het kader van een duurzame ontwikkeling. Dat betekent dat uitbreiding gepaard moet gaan met milieuverbetering.' Het kabinet rekent erop dat de toename van de vervuiling door Schiphol kan worden gecompenseerd door een afname van de vervuiling door het wegverkeer. Rond Schiphol liggen echter de nodige autosnelwegen die alleen maar intensiever zullen worden gebruikt wanneer de luchthaven wordt uitgebreid.

Uit een onlangs uitgelekte regeringsnota bleek eens te meer dat de huidige uitbreidingsplannen niet leiden tot een verbetering, maar juist een verslechtering van het milieu. De totale uitstoot van kooldioxyde (een van de gassen die bijdragen aan het broeikaseffect) en stikstofoxyden (die bijdragen aan de verzuring van het milieu), zal door de geplande uitbreiding met meerdere procenten toenemen.

Op grond van deze gegevens zou de D66-fractie zich opnieuw moeten beraden over het kabinetsbesluit over Schiphol. De uitlatingen van de woordvoerster van D66 over Schiphol, dat Nederland niet op andere landen hoeft te wachten met het nemen van maatregelen om de groei van het vliegverkeer te beteugelen, is een eerste stap in de goede richting.

De aanleg van een vijfde baan is een ander punt dat herbezinning behoeft. Wanneer een nieuwe baan al nodig zou zijn, heeft het congres de voorkeur gegeven aan een gedraaide baan boven de nu geplande parallelle baan, mits deze minder schade aan het milieu aanricht. Recente rapporten doen betwijfelen of de parallelle baan wel de beste keuze is uit oogpunt van het milieu. Wanneer de D66-fractie zonder nader onderzoek instemt met een parallelle baan, zou dat getuigen van weinig respect voor de democratische besluitvorming binnen de partij.

DE besluitvorming over beide infrastructuurprojecten toont aan dat D66 het tot nu toe niet heeft aangedurfd de noodzaak van elk van deze projecten zelf ter discussie te stellen. Dit in tegenstelling tot het verkiezingsprogramma en de eerdere uitspraken van het D66-congres.

Elke keer weer laat de partij zich verleiden tot het deelnemen aan een discussie waarin de wezenlijke vragen niet meer worden gesteld. Dit is jammer, aangezien de partij hiermee voorbij gaat aan de vraag waar in een duurzame samenleving het beste in kan worden geïnvesteerd.

Het is waarschijnlijk dat investeringen in kennisinfrastructuur zowel voor milieu als werkgelegenheid meer rendement opleveren dan investeringen in beton en asfalt. Activiteiten waarbij hoogwaardige technologie wordt ontwikkeld en ingezet, dragen relatief meer bij aan de toegevoegde waarde dan de activiteiten in het kader van 'Nederland Distributieland'.

Michiel Ruis

Marc Davidson.

De auteurs zijn lid van de kerngroep 'duurzame ontwikkelng' van de Stichting Wetenschappelijk Bureau van D66.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden